سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024
آیین رونمایی از تازه‌های نشر مجمع جهانی اهل بیت (ع)

حوزه/ استاد رمضانی به فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع) اشاره و اظهار کرد: ما در مجمع به دنبال مرجعیت علمی هستیم که باید در ام القرای جمهوری اسلامی تحقق پیدا کند. در ابتدای انقلاب رتبه علمی ایران ۵۷ بود امروزه به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم و در برخی رشته‌ها جزء دهمین کشور دنیا به لحاظ رشد علمی هستیم. این مرجعیت باید در حوزه تولید علم و در حوزه‌های مذهبی و دینی هم تحقق پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، استاد رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) طی سخنانی در آیین رونمایی از تازه‌های نشر مجمع جهانی اهل بیت (ع) در حوزه زبان‌های اروپایی و آفریقایی و دو کتاب صوتی به زبانی اسپانیایی که روز دوشنبه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: جامعه پیشرو یک جامعه آگاه است و هر چه آگاهی رشد بیشتری پیدا کند، جامعه هم رشد خواهد کرد و باعث اقتدار می‌شود.

وی با بیان اینکه علم باعث می‌شود که جامعه اقتدار و مرجعیت پیدا کند و در دنیا مرکز ثقل شود، افزود: هر جا که علم در ابعاد مختلف علوم پایه، فیزیک، شیمی، الهیات، فلسفه و منطق رشد می‌کند، جامعه نیز رشد خواهد کرد. رشد جامعه همان رشد آحاد جامعه به لحاظ اخلاقی و عملی است و هر چه این آگاهی و دانایی بیشتر باشد، آن جامعه، جامعه‌ای دارا و ثروتمند می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: علامه حسن زاده آملی می‌فرمود که خدای متعال انسان را برای دو امر دانایی و دارایی خلق کرد. همه ابزارهای کسب این دانایی و دارایی در اختیار انسان قرار گرفته است. انسان اگر در متن این دانایی و دارایی قرار بگیرد ظرفیت بسیار عظیمی خواهد داشت. به فرموده امیرالمؤمنین (ع) همه ظرف‌ها پر می‌شود مگر ظرف جان آدمی که هرچه پر شود، گنجایش آن نیز بیشتر می‌شود.

استاد رمضانی با بیان اینکه اندیشه و دانایی پایه هر خیر است و در مقابل آن جهل است که پایه هر شری برای فرد و جامعه خواهد بود، افزود: علم اساس و معدن خیر و جهل معدن شر است. شروری که در عالم مشاهده می‌کنید یا به واسطه جهل است یا به واسطه جهالت است که به حوزه عمل بر می‌گردد. اگر جهل و جهالت در جامعه باشد، دشمنی، نزاع و جدال خواهد بود.

وی اضافه کرد: علم و دانش می‌تواند نقش تکاملی برای فرد و جامعه داشته باشد. علم سلطنت می‌آورد و سلطنتِ علم برخلاف سلطنتِ ثروت یک سلطنتِ واقعی است. یکی ماندگار و دیگری واهی و خیالی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کتاب یک معنای عرفی و یک معنای موسع دارد، تصریح کرد: در معنای موسع، هستی کتاب است. در حوزه‌های معرفت شناسی کتاب تکوین و کتاب تشریع داریم که کتاب تکوین، نظم قهری و اجباری حاکم بر عالم را تبیین و توصیف می‌کند و کتاب تشریع، سلسله قوانینی را شامل می‌شود که برای نظم بخشیدن به سیر کمال انسان ترسیم شده‌اند.

استاد رمضانی گفت: بشر مستقیم و غیرمستقیم با کتاب مرتبط است. اینکه گفته می‌شود که امروزه کتاب‌خوان کم است، اینطور نیست، همه کتاب می‌خوانند، بعضی مستقیم کتاب را به دست می‌گیرند و با اندیشه، تفکر و دیدگاه‌ها و نظرات آشنا می‌شوند و در مواقعی دیگر غیرمستقیم از طریق رسانه، فضای مجازی، هنر و ادبیاتی که در بیان، خود را نشان می‌دهد. همه این‌ها برخاسته از کتاب‌هایی است که وارد شده و ارتباط را ایجاد می‌کند. البته ممکن است این کتاب‌ها هدایتگر باشد و ممکن است انسان را منحرف و دنیای او را عوض و محدود کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: کتاب باعث می‌شود انسان با گذشته و آینده ارتباط برقرار کند. آنچه که در تاریخ گذشته، قرون وسطی، رنسانس، تحولات علمی و جنگ‌هایی که رخ داده همه به واسطه کتاب به ما منتقل شده است. کتاب گذشته را به آینده ربط می‌دهد و مطالعه تاریخ چراغ راهی است و بشریت را از گذشته به آینده منتقل می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با تاکید بر اینکه خیلی باید کار شود و مسئولان باید در ایجاد علاقه به کتاب در نسل نوجوانان و جوانان نقش داشته باشند، ابراز کرد: باید راه‌هایی را دنبال کنیم که از آن طریق بتوانیم عشق و علاقه به کتاب را در نسل‌ها ایجاد کنیم و بچه‌ها را از طریق داستان‌ها و زبان قصه با تاریخ گذشتگان آشنا کنیم. جامعه ما هنوز با متفکران و اندیشمندان بزرگی مثل ملاصدرا و ابن سینا که نابغه قرن بود و شخصیت‌های دنیای معاصر آشنایی ندارند.

استاد رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع) اشاره و اظهار کرد: ما در مجمع به دنبال مرجعیت علمی هستیم که باید در ام القرای جمهوری اسلامی تحقق پیدا کند. در ابتدای انقلاب رتبه علمی ایران ۵۷ بود امروزه به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم و در برخی رشته‌ها جزء دهمین کشور دنیا به لحاظ رشد علمی هستیم. این مرجعیت باید در حوزه تولید علم و در حوزه‌های مذهبی و دینی هم تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: مجمع جهانی اهل بیت (ع) که تمشیت امور شیعیان در دنیا را دارد باید با عقلانیت دینی، دین عقلانی را در دنیای امروز جامعه بشری معرفی کند. بشر امروز دنبال دین عقلانی است و اسلام هم یک دین عقلانی است.

استاد رمضانی با بیان اینکه در مجمع جهانی اهل بیت (ع) توانستیم ۱۷۵ ترجمه در یک سال انجام دهیم که یک تحول و کار وزینی بوده است، افزود: بخش دیگر مجمع، ویکی شیعه است که در سال ۱۴۰۲ بیش از هشت هزار مدخل در ۲۲ زبان داشته است. دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) هم از ۸ رشته به ۲۳ رشته رسیده است. این قدم گذاشتن و رشد در مرجعیت علمی است که باید ادامه پیدا کند و بتوانیم نخبگان علمی دنیا را شناسایی و نیروهایی در این زمینه تربیت شوند.

وی افزود: مرجعیت علمی مجمع جهانی اهل بیت (ع) یعنی اینکه اگر در دنیا می‌خواهند در رابطه با اهل بیت (ع) و مکتب اهل بیت (ع) مطالعه کنند، باید تحقیقات مجمع جهانی اهل بیت (ع) را مطالعه کنند. باید به این سمت حرکت کنیم. این کار انقلاب، مجاهدت، همت و همیاری می‌خواهد.

وی افزود: مجمع جهانی اهل بیت (ع) غنی‌ترین معارف را در حوزه‌های عقیدتی، فکری، اخلاقی و عملی و احکام را دارد. هنر این است که بتوانیم این محتوا را در قالب ادبیات امروزی منتقل کنیم. رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که مجمع باید اهل بیت (ع) را به نخبگان و آحاد جامعه معرفی کند، آن‌ها بهترین الگوهای بشری هستند و چون جامعه بشری این بزرگواران را نمی‌شناسند به دنبال غیر رفتند. اهل بیت (ع) بهترین الگوها و مخاطبان واقعی قرآن هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما هنوز با قرآن ارتباط برقرار نکردیم و با آن مأنوس نشدیم، ما فقط قرآن را تلاوت می‌کنیم که هنوز آن تلاوت را هم برخی ندارد. ما با محتوا، حقایق، اشارات و لطائف قرآن آشنا نشدیم و از قرآن بیگانه هستیم. قرآن مهجور و امروز هم غریب است. قرآن همان متن نجات بخش امروز جامعه بشری است که با بحران فکری، اخلاقی و بحران در عمل مواجه است. هر کس با قرآن ارتباط برقرار می‌کند هیچ وقت احساس تنهایی نمی‌کند. قرآن تنها نسخه نجات بخش جامعه امروز بشر است. اگر بتوانیم دین را درست تفسیر و معنا کنیم همه با عشق به دین گرایش پیدا می‌کنند. اگر یک نگاه عرفانی، معرفتی، فکری و عقیدتی با قوانین طلایی نسبت به دین و قرآن داشته باشیم روز به روز شاهد گرایش مردم به دین خواهیم بود.

وی افزود: یک زمانی با معنویت مبارزه می‌کردند، اما امروزه همین غرب به معنویت گرایش پیدا کرده، اما به سمت معنویت جعلی و بدلی رفتند. در حال حاضر شاید سه تا چهار هزار معنویت بدلی و جعلی در آمریکا و اروپا وجود دارد. گرایش به کتاب‌های کارلوس کاستاندا، دُن خوان، عرفان مکزیکی و عرفان حلقه که در محافل علمی ما به وجود آمده نشان می‌دهد که ما با فقر معنویت دینی و فقر فرهنگ دینی مواجه هستیم.

استاد رمضانی در پایان گفت: باید به سمت کتاب‌ورزی برویم و آن چنان با کتاب مأنوس باشیم که بتوانیم مغز و محتوای کتاب را به نسل امروز جامعه بشری با زبان امروزی منتقل کنیم.

در پایان این مراسم از دو کتاب گویا به زبان اسپانیولی و ۱۵ اثر حوزه زبان‌های اروپایی و آفریقایی انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) که به تازگی به زیور طبع آراسته شده است رونمایی شد.