شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نقش مدیریت جهادی در تحول نظام اداری

حوزه/کرسی علمی ترویجی" نقش مدیریت جهادی در تحول نظام اداری" با سخنرانی و حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کرسی علمی ترویجی" نقش مدیریت جهادی در تحول نظام اداری" با سخنرانی حجت الاسلام علی عسکری وزیری، استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده کتاب‌های «مدیریت جهادی دراندیشه اسلامی» و «الگوی مدیریت جهادی با استفاده از تجربه فرماندهان دفاع مقدس» در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

حجت الاسلام عسکری وزیری، با اشاره به ویژگی‌های مدیران گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، مدیریت جهادی، مدیریتی است که دارای شاخص‌های علمی، پرقدرت، با برنامه، مجاهدانه، دارای روحیه خدمت به مردم با نیت خدایی و تکیه‌بر درایت و تدبیر می باشد.

وی ادامه داد: شاید بتوان ادعا کرد که هم اکنون، ناکارآمدی نظام مدیریتی کشور بیشتر از تحریم‌های نفتی و اقتصادی آمریکا، اقتصاد و جامعه ایران را زمین‌گیر کرده است.

حجت الاسلام عسکری وزیری با اشاره به اجزا وابعاد اصلی الگوی ارائه‌شده، بعد زمینه‌ای، ساختاری و رفتاری گفت: بازسازی و بهره‌گیری از تجربیات موفق مدیران و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به‌منظور تدوین الگو، می‌تواند به‌عنوان عامل مهم پیشرفت و آسیب‌ناپذیری در مقابل بحران‌های داخلی و تهدیدهای خارجی و محور مهم در راستای تحول نظام اداری کشور به‌حساب آید.

وی خداباوری، معنویت، فرهنگ جهادی، انقلابی بودن، ساده زیستی، اعتقاد به استقلال و خودکفایی، پاکدستی، و برخوردار از هوش عاطفی را از شاخصه های مدیران جهادی ذکر کرد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: سازمان‌ها، علاوه بر دانش و تخصصی که در حیطه کاری به آن نیاز دارند، نیاز به درس¬آموزی و مستندسازی تجارب مدیریتی دارند. به این دلیل که تجربه، مهم‌ترین عامل در فراگیری مهارت های مدیریت است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کسب قابلیت‌های مدیریتی، تا ۷۰% از طریق تجربه صورت می‌پذیرد. اینکه ما فردی را در سازمان خود مجرب می‌نامیم و شایسته پذیرفتن مسئولیتی می‌دانیم، ناشی از همین موضوع است.

استاد حوزه علمیه گفت: یکی از تجارب مفید که قابلیت طراحی الگوی آن نیز وجود دارد، تجربه مدیریتی فرماندهان در طول ۸ سال دفاع مقدس است؛ برای نمونه مهم‌ترین درسی که از دفاع مقدس می‌توان یاد گرفت، این که خودکفایی رمز اصلی ایستادگی کشور در برابر تهاجم کشورهای دیگر و دوام سیستم در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

حجت الاسلام عسکری وزیری ادامه داد: مدیریت جهادی باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود موانع و مشکلات را برطرف کند و خلاقیت و فعال بودن و دوری از انفعال را در ذات خود موردتوجه قرار دهد.

وی گفت: نظام اداری را می‌توان به عنوان یک دستگاه حاکمیتیِ مرتبط با بدنه‌ مردمی کشور در نظر گرفت که از حیطۀ نفوذ و تاثیرگذاری بسیار وسیع و عمیقی برخوردار است. مهمترین کارکرد این نظام را می‌توان در تنظیم کلیه فعالیتها برای نیل به هدف‌های از پیش طراحی شده دولت‌ها خلاصه نمود.

وی بیان داشت: در حقیقت تمامی تصمیمات و برنامه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت یا نظام سیاسی حاکم بدون پشتیبانی نظام اداری تحقق‌پذیر نیست.

استاد حوزه و دانشگاه چالش‌های نظام اداری کشور را سیاست‌¬زدگی، سوء مدیریت و فرهنگ راهبردی نادرست ذکر کرد.

وی با اشاره به راهکار اساسی اصلاح نظام اداری گفت: تحول و حرکت از وضعیت نابسامان فعلی به وضعیت مطلوب، نیازمند مدیریت است. اگر مدیریت نباشد تضمینی در رسیدن به وضعیت مطلوب نخواهد بود، ضمن اینکه در مسیر تحول قطعاً موانع و مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد که برای مقابله با آن‌ها مدیریت لازم است.

حجت الاسلام عسکری وزری گفت: به نظر می‌رسد پیروی از الگوی حکمرانی خوب متناسب با فرهنگ بومی کشور، هوشمندی نظام اداری و اجرای کامل قانون دسترسی ازاد به اطلاعات و تدوین قانون پاسخگویی عمومی، کوچک‌سازی و چابک‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد و ترویج فرهنگ و آموزه‌های اخلاقی و دینی در جامعه و نظام اداری کشور بتواند نقش موثری در بهبود و ارتقای ساختار مدیریتی کشور ایفا کند.

در ادامه جلسه ناقدین ضمن بیان نکاتی ازجمله لزوم حجیت داشتن دستاوردهای پژوهش، تعیین ملاک وشاخصه های قابل ارزیابی برای موفقیت، نحوۀ ارتباط اجزای الگو با یکدیگر، جایگاه زنان در مدیریت جهادی، لزوم دقت در استفاده از واژگان تخصصی و با معنای واژگان دانش رایج، ادامۀ پژوهش رادر قالب و رویکرد کاربردی تقنینی وپیشنهاد توصیه‌های سیاستی برای نظام اداری درخواست کردند.

حجت الاسلام علیرضا عباسی صدر استاد حوزه و دانشگاه و دکتر مهدی محمدی نسب جانشین گروه مطالعات مدیریتی مرکز به عنوان ناقد حضور داشتند.

دبیرعلمی نشست نیزبرعهده غلامرضا مظلوم از کارشناسان پژوهش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و دبیر انجمن مدیریت حوزه علمیه بود.

گفتنی است: این نشست به همت گروه مطالعات مدیریتی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و با مشارکت انجمن مدیریت اسلامی حوزه های علمیه و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی و نقد، مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha