دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1110896
۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
محمد رضا قاسمی نیا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش استان قم

حوزه/ معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: هنگامی که تاریخ صدر اسلام را مطالعه می کنیم، می‌بینیم تا پیش از ورود اسلام، هیچ تحول قابل ملاحظه علمی در منطقه شبه جزیره روی نداد و چراغی از دانش و معرفت در آن منطقه روشن نشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضاقاسمی نیا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش استان قم به مناسبت فرخنده میلادپیامبر اعظم حضرت محمدصلی الله علیه وآله وحضرت امام جعفرصادق علیه السلام یادداشتی را در اختیار خبرگزاری حوزه قرار داد.

متن یادداشت به این شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

هنگامی که تاریخ صدر اسلام را مطالعه می کنیم، می‌بینیم تا پیش از ورود اسلام، هیچ تحول قابل ملاحظه علمی در منطقه شبه جزیره روی نداد و چراغی از دانش و معرفت در آن منطقه روشن نشد؛ اما پس از ولادت رسول گرامی خدا (صلی الله علیه وآله) (که شهر علم و دانش محسوب می‌شوند) به دلیل تاکید فراوان آموزه‌های دینی بر اهمیت علم آموزی، تربیت، شکوفایی عقل و خرد، یادگیری، تعلیم دانش به دیگران به عنوان زکات علم و دانش، شاهد شکوفایی استعدادهای علم آموزان و دانش پژوهان و آغاز نهضت علمی اسلامی وبیداری در جهان اسلام هستیم.

ولادت حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) نقطه عطف تاریخ بشریت و تجلی رحمت الهی بر هستی است و پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در تاریکی و جهالت وجمود آن روزگار، متعالی ترین دستورات نجات بخش را برای جامعه بشری به ارمغان آوردند، دستوراتی که ساری و جاری کردن آن در همیشه ایام، چیزی جز سعادت دنیاوآخرت بشر را به همراه نخواهد داشت.

در نگاه شخص پیامبرنازنین خدا(صلی الله علیه و آله) علم دارای مقام وقداست و احترام ذاتی است. در سخنان ایشان تکریم عالم هم شأن تکریم خدا به حساب آمده است. و برتری عالم بر عابد را مانند برتری شب ماه چهارده بر دیگر شب ها بر شمرده اند.
از این رو پیامبر خدا صلی الله علیه وآله هنگام ورود به مسجد وقتی دید گروهی به عبادت و دسته ای دیگر به مذاکره علمی ویادگیری مشغولند فرمودند: هر دو گروه بر خیر و سعادتند، اما خود به میان مباحثه کنندگان علمی رفت و در توجیه این عمل فرمودند: آن گروه خدا را می خوانند اما چون این گروه در حال تعلیم و تعلم اند افضل اند و فرمودند: «بالتعلیم ارسلت»؛ «من برای یاد دادن به پیامبری مبعوث شده ام».و یا در جنگ بدر شرط آزادی اسیران را یاد دادن سوادبه مسلمانان تعیین می کنند. آن حضرت با سیره و گفتارشان سلطان بودن علم را معنا نمودند.

اینجانب فرارسیدن هفدهم ربیع الاول خجسته زاد روز رسول اخلاق و مهربانی ومهرورزی و پرچمدار عدالت و برادری، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلی الله علیه وآله) و نیز میلاد مسعود حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) ششمین اختر تابناک امامت و ولایت و موسس مذهب جعفری را بر تمامی پیروان راه حق وحقیقت و عدالت درسراسرجهان تبریک عرض می نمایم.

امید است در پرتو توفیقات پروردگار وتوسل به اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام از فیوضات بی کران موالید این ایام مبارک به نحو شایسته بهرمند شویم.

محمدرضا قاسمی نیا ۱۷ ربیع الاول ۱۴۴۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha