شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مصطفی دری، قائم‌مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر

حوزه/قائم‌مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر گفت: در کتابخانه‌ پژوهشگاه بیش از ۴۰۰۰ کتاب مختص و تخصصی در عرصه‌ی فقه‌های معاصر به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی تجمیع شده است.

حجت‌الاسلام مصطفی دری، قائم‌مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به معرفی و ارائه گزارشی از فعالیت سه ساله این پژوهشگاه پرداخت و افزود: مهم‌ترین بخش یک پژوهشگاه به لحاظ دانشی گروه‌ها و پژوهشکده‌های آن است. ما در این پژوهشگاه سه پژوهشکده و سیزده گروه علمی داریم که تا اکنون ۱۰ گروه علمی آغاز به کار کرده‌اند. بعضی از گروه‌ها در سال اول، بعضی در سال سوم و بعضی هم در همین چند روز گذشته مشغول به کار شده‌اند.

وی اظهار کرد: در این گروه‌ها بیش از ۷۰ طرح اجمالی و تفصیلی به بحث گذاشته شده است. اعضای شوراهای گروه‌های پژوهشگاه و اعضای شورای پژوهشکده‌ها معمولا در پذیرش طرح‌ها سختگیر هستند و لذا طرح‌هایی که به نتیجه رسیده کمتر از ۱۰ طرح پژوهشی است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پژوهش در زمینه فقه معاصر هم به لحاظ فقدان منابع و هم به لحاظ فقدان پژوهشگری که هم عرصه‌های فقهی را آماده داشته باشد و در آن متخصص باشد و هم در عرصه‌های مضافٌ‌الیه این فقه‌های نوپدید متخصص باشد بسیار دشوار است. علی‌رغم همه‌ی دشواری‌ها و همه‌ی مشکلاتی که فراروی پژوهش در زمینه‌ی فقه‌های معاصر وجود دارد، گروه‌های پژوهشی به همت اعضای محترم شوراهای علمی و دبیران محترم گروه‌ها و پژوهشکده‌ها طرح‌های مختلفی را بررسی کردند. بسیاری از طرح‌ها در مرحله‌ی انعقاد قرارداد است. بسیاری از آن‌ها به پایان رسیده و یا در مرحله‌ی انتشار است. برخی هم در مرحله‌ی نگارش و تغییرات و اصلاحات لازم در طرح‌نامه‌ها است.

وی به برگزاری نشست‌های علمی اشاره کرد و گفت: درسه سال اخیر حدود ۶۰ نشست علمی در پژوهشگاه برگزار شده است. غالب این نشست‌ها با مشارکت مراکز فقهی حوزوی و دانشگاهی قم، مشهد، تهران و شهرهای دیگر بوده است.

حجت‌الاسلام دری به معرفی بخش‌های مختلف پژوهشگاه پرداخت و گفت: در دانشنامه‌ی فقه معاصر تا کنون بیش از ۴۰۰ مدخل در عرصه‌ی فقه معاصر به نگارش درآمده و مداخل دیگر هم در حال نگارش و برون‌سپاری است.

وی افزود: درکتابخانه‌ پژوهشگاه بیش از ۴۰۰۰ کتاب مختص و تخصصی در عرصه‌ی فقه‌های معاصر به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی تجمیع شده است. کتاب‌هایی که در کشور ما وجود داشته خریداری شده و آن‌هایی که وجود نداشته، افست شده و همین‌طور تکمیل کتابخانه در حال انجام است. اگر به کتابخانه‌ی فقه معاصر رجوع بفرمایید احتمالا در بسیاری از عرصه‌هایی که گمان نمی‌کنید نگاشته‌ای وجود داشته باشد با تعداد معتنابهی از کتاب و مجموعه مقالات مواجه خواهید شد که به زبان‌های مختلف به نگارش درآمده است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ دیجیتال فقه که در بستر وب قرار داردحاوی بیش از ۱۲۰۰۰ کتاب، پایان‌نامه، مقاله و صوت و فیلم از فقه‌های معاصر به زبان‌های مختلف فارسی، عربی و انگلیسی است. کار کتابخانه بعد از طراحی اختصاصی نرم‌افزار که در همین مجموعه صورت گرفت بسیار سرعت گرفته است و هر ماه تقریبا ۱۵۰۰ دیتا و داده و منبع فقه معاصر به کتابخانه اضافه می‌شود. یعنی شما ماه دیگر که به کتابخانه مراجعه کنید، حدود ۱۴۰۰۰ دیتا در کتابخانه وجود خواهد داشت.

وی از راه‌اندازی بخش انگلیسی سایت پژوهشگاه خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته هفته‌های آتی بخش عربی نیز راه‌اندازی می‌شود. علاوه بر آن مجلات الکترونیکی که در عرصه‌ی فقه معاصر پژوهشگاه و بخش رسانه تولید کرده است. سال گذشته ۵ مجله‌ی الکترونیکی بود که هر کدام قریب به ۳۰ رکورد تولیدی در قالب‌های گزارش، گفتگو و یادداشت را تولید کرده که در وب‌گاه خود پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به مرور در حال بارگذاری است. امسال هم ان‌شاءﷲ ۱۰ مجله‌ی الکترونیکی در موضوعات مصوب گروه‌های علمی تولید خواهد شد و همه‌ی این‌ها تحت عنوان مجله‌ی الکترونیکی فقه معاصر که به صورت ماهنامه ان‌شاءﷲ منتشر خواهد شد در فضای مجازی قابل بازیابی خواهد بود.

معاون پژوهش پژوهشگاه فقه معاصر خاطرنشان کرد:امسال بسیاری از کارهای گروه‌های ما در عرصه‌ی تولید کتاب به عرصه‌ی انتشار خواهد رسید. همچنین مجموعه‌ی نشست‌های ما و کتب تولیدی پژوهشگاه ان‌شاءﷲ تا پایان سال حداقل ۱۰ کتاب آماده‌ی انتشار خواهد بود که اگر چاپخانه مساعدت کند تا پایان سال همه‌ی این‌ها منتشر خواهد شد.

وی در ادامه به معرفی گروه سبک زندگی اهل‌بیت(ع) پرداخت و گفت: مستحضر هستید که در فعالیت‌ها و پژوهش‌های فقهی، یکی از ادله‌ای که خیلی به کار می‌آید و معمولا اطلاعات و آگاهی کمی هم در رابطه با آن وجود دارد سیره‌ی اهل بیت(ع) در آن موضوع است. از دو سال گذشته گروه سبک زندگی اهل بیت(ع) آغاز به کار کردند و امیدواریم تا اواسط سال آینده عرصه‌ی پژوهش تمام موضوعات مرتبط با سبک زندگی اهل بیت(ع) به پایان برسد و بعد هم به مرور در قالب‌های مختلف و متفاوت منتشر شود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha