دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
صفایی بوشهری

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه این استان در زیر ساخت گردشگری ضعف دارد، گفت: نیاز است در حوزه بوم گردی تحول و طراحی نوین صورت گیرد و در این رابطه باید اطلس بوم گردی تدوین شود و مکان‌هایی را ارائه کرد که بوم و فرهنگ و تمدن استان را مشخص کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر امروز در دیدار مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اظهار داشت: میراث فرهنگی و صنایع دستی نشان مرتبه تمدن هر جغرافیا است، به‌همین جهت در بررسی‌ها و پژوهش‌های تاریخی یکی از راهکارهای کشف مرتبه تمدن هر منطقه، آثار فرهنگی و صنایع دستی آن است که نشان می‌دهد مردمان آن منطقه در چه مرتبه‌ای از تمدن قرار داشتند.

امام جمعه بوشهر افزود: میراث فرهنگی و صنایع دستی شناسنامه تمدن هر منطقه است و حوزه گردشگری پنجره‌ای برای ملاحظه میراث فرهنگی و صنایع دستی و تمدن آن منطقه می‌باشد.

وی بیان کرد: ایران به جهت تمدنی که داشته، دارای شاخص‌های بسیار والای میراث فرهنگی است و هر منطقه که کاوش می‌شود، از آن منطقه بسیاری از قطعات و کالا و ابزار ارائه می‌شود، حتی شهرها و بناهایی کشف می‌گردد که نشان از تمدن بسیار بالای ایران در زمان وجود این آثار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، با بیان اینکه صنعت دستی در ایران همچون قالیبافی، گبه بافی و لوازم تولیدی در منازل، نشان از تمدن ایران است، تصریح کرد: استان بوشهر به‌عنوان یک منطقه دارای تمدن که برخی از مناطق در استان همچون سیراف پنج هزار سال قبل از میلاد قدمت دارد.

وی با بیان اینکه سابقه تمدن و آغاز شکل‌گیری تحقق حضور جمعیت در استان به دوره ایلامیان بر می‌گردد، گفت: علاوه بر این استان بوشهر جایگاه و پایگاه بسیاری از اقوام بوده، در عرصه توسعه تمدن در جغرافیای استان یک تعامل دو سویه با جهان وجود داشت که هم مستشرقین به استان می‌آمدند و هم مردم استان به چین و زنگوار ارائه تمدن می‌کردند، حتی در شهر مسقط کشور عمان محله بوشهری‌ها وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهار کرد: استان بوشهر در عرصه تمدن ملی دارای جایگاه فوق العاده و در عرصه بین‌المللی دارای تعاملات تمدنی بوده است.

وی با بیان اینکه جغرافیای تمدنی استان دارای قدمت فوق العاده و دارای آثار ارزشمندی است، گفت: این نشان از شناسنامه تمدنی این استان دارد و میراث فرهنگی با حفظ و حراست و توسعه حوزه میراث این‌ها را باید به جامعه کنونی و جامعه ملی و بین المللی معرفی کند و نشان دهد این سرزمین دارای شناسنامه کهنی است.

امام جمعه بوشهر، با بیان اینکه شناسنامه تمدنی این استان را میراث معرفی می‌کند، ابراز کرد: بیشترین کاوش‌های میراث فرهنگی در حوزه دین، علم، پژوهش و مقاومت است که این افتخاری برای استان است، به همین جهت استان بوشهر جغرافیا و پایتخت میراث دینی، علمی و مقاومتی ایران اسلامی است و جایی نداریم که این مجموعه وجود داشته باشد و هر چیزی که در استان نگاه می‌کنید که در طول تاریخ بوده و به اینجا رسیده دارای زیباترین و قوی‌ترین محتوا در کالبد ارائه است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، با بیان اینکه استان بوشهر تاریخ بی‌نظیری داشته است، گفت: این استان ۶۰۰ سال مقاومت داشته که ۲۰۰ سال آن مقابل انگلستان بوده، اما متاسفانه به نهضت احیای تاریخ استان توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه نسبت به تاریخ این استان بی‌توجهی شده، اظهار کرد: علاوه بر بی‌توجهی، مساله دیگر این است که نگذاشتند این تاریخ احیا شود و حتی تصاویر شهید رئیسعلی دلواری را انگلیس از بین برده است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه مردم این استان دارای ریشه‌های کهنی هستند، یادآور شد: این ریشه از منبع دین و فرهنگ، اصالت و مقاومت و علم و فناوری رشد کرده و امروز ثمرات آن را می‌بینیم.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، با بیان اینکه امروز تاریخ مقاومت استان بوشهر احیا شده، خاطرنشان کرد: در هیچ جای جهان نمی‌بینید که زنان آن جلوی قشون انگلستان ایستاده و پیروز شوند و با اسلحه برنو هواپیما انگلیس را بیندازند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به موضوع گردشگری، تصریح کرد: متاسفانه در حوزه گردشگری ضعیف هستیم، طراحی خوبی صورت نگرفته و زیر ساخت‌ها نیز در استان ضعیف است، حوزه‌های گردشگری نیاز به مساعدت و تسهیلات دارد و بیش از آنکه به فکر جذب گردشگران باشیم باید ابتدا بستر را فراهم کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه این استان در زیر ساخت گردشگری ضعف دارد، گفت: نیاز است در حوزه بوم گردی تحول و طراحی نوین صورت گیرد و در این رابطه باید اطلس بوم گردی تدوین شود و مکان‌هایی را ارائه کرد که بوم و فرهنگ و تمدن استان را مشخص کند، همچنین محتوای بوم گردی در رابطه با تغذیه و تعاملات فرهنگی و بازدیدهای فرهنگی باید طراحی شود که فردی که می‌آید با تاریخ استان آشنا شود.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه در عرصه هتل داری نیاز به تحول داریم، گفت: هتل‌های پنج ستاره در استان احداث شود و نوع طراحی‌ها و ساخت هتل‌ها نیز متناسب با کرانه باشد.

وی احداث هتل دریایی، جزیره مصنوعی و جزیره متحرک، ایجاد آکواریوم طبیعی دریایی و پارک دریایی را از جمله طرح‌های مهمی دانست که می‌تواند تأثیر مهمی در جذب گردشگر به استان داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به مساله گردشگری درمانی در دریا، یادآور شد: باید در دریا زیرساخت این کار ایجاد شود که مردم بتوانند برای درمان به‌راحتی در آن راه بروند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha