شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست "معرفی قواعد اصولی فقه البیان" در مدرسه علمیه امام خامنه ای ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام کشوری گفت: طلاب باید از الان برای تکامل فقاهت خود برنامه‌ریزی کنند و همزمان که در حوزه تحصیل می‌کنند به چگونگی تکامل فقاهت نیز بیندیشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام علی کشوری امروز نشست "معرفی قواعد اصولی فقه البیان" که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام خامنه ای ارومیه با حضور طلاب و روحانیون ارومیه برگزار شد، با بیان این‌که راه‌های حل همه مشکلات در فقه است، اظهار داشت: عده‌ای به مردم این‌گونه تلقین می‌کنند که برای حل مشکل تورم باید به سراغ علم اقتصاد رفت، حال آنکه حل مسئله تورم، اقتصاد، معماری، سلامت و ... در فقاهت است.

وی با تاکید بر لزوم تکامل فقاهت افزود: طلاب برای ۲۰ سال آینده خود برنامه‌ریزی کنند و با این مدل درس خواندن در حوزه در ۲۰ سال آینده مدرس خوبی خواهند شد اما نمی توانند خیلی از مسائل جامعه را حل کنند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: طلاب باید از الان برای تکامل فقاهت خود برنامه‌ریزی کنند و همزمان که در حوزه تحصیل می‌کنند به چگونگی تکامل فقاهت نیز بیندیشند.

حجت‌الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه برای اغذیه مردم و کشاورزی برنامه ریزی کنند و نباید به مسئله برنامه‌ریزی سازمان بهداشت جهانی اکتفا کنیم و کتاب اطعمه و اشربه وسایل الشیعه در این خصوص کامل بحث کرده است؛ امروز اکثر مردم به بیماری‌های مزاجی و ... گرفتار هستند.

وی پیشنهاد داد: برای ۲۰ سال آینده حوزه علمیه ارومیه ۱۰۰ نفر در حوزه فقه سلامت متخصص داشته باشد؛ علمای سلف ما در رشته های تغذیه و طب متخصص بودند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: اصول ساختمان از نظر ائمه(ع) و انبیا مسئله ای است که باید مورد کنکاش قرار بگیرد. در روایات حداقل ۹ دسته قاعده برای ساخت ساختمان بیان شده است و ائمه ای که در مورد صلاة روایت بیان کرده اند در خصوص ساخت و ساز هم روایت بیان کرده اند اما مع‌الاسف در این خصوص ورود نشده و نتیجه آن می شود ساختمان‌های آپارتمانی که برای مردم درست می‌کنند و اصفهان دوره صفویه یکی از نمونه‌هایی است که علمای اسلام در طراحی شهر کار کردند و شیخ بهایی طراح این ساختمان هاست.

وی افزود: اولین قاعده ساختمان، جانمایی آن است که در روایت در مورد آن وارد شده است و امروز جانمایی شهرها با نظام مهندسی است که بدون توجه به معماری اسلامی ساخت و ساز صورت می گیرد.

حجت الاسلام کشوری بر لزوم بیان علل مسائل و احکام دینی توسط حوزه و روحانیت کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha