شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نمایشگاه مسجد جامعه پرداز

حوزه/مدیران عامل سازمان‌های فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری‌های سراسر کشور، رؤسای ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان‌های مختلف، صبح امروز از نمایشگاه مسجد جامعه پرداز بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،در این برنامه حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در جمع آنها، اظهار داشت: از ابتدای تاریخ دعوا بر سر نگاهی است که مدل های حکمرانی به انسان دارند؛ مدینه فاضله ما با کارخانه دامپروری فرق می کند؛ اگر قرار است ما هم تنها به فکر خور و خواب و خشم و شهوت مردم باشیم و تنها آن را درست کنیم پس طیران آدمیت چه می شود؟! پس اگر دعوا را درست تشخیص ندهیم نمی توانیم راهکار را درست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه ما در گام اول انقلاب ثابت کردیم که توان اداره جامعه را داریم، افزود: باید ببینیم تفاوت ما با دیگران در چیست؛ الان که تمدن غرب می خواهد مهم ترین ابزار خود که تزویر و مدیریت فضای مجازی است را بر مردم استیلاء ببخشند، باید تلاش کنیم از لایه‌های پایین سازوکار اداره و جامعه پردازی را بر اساس مبانی دینی دوباره شکل دهیم. مهم ترین پایه ای که می تواند این کار را تجربی کند، مسجد است و ما اصلا نمی خواهیم بخش های مختلف تعطیل شود و به جنگ این تمدن که مستقر است برویم، ما باید دانش را پیش ببریم و از این تمدن بالاتر را پیاده کنیم.

مسجدی که صرفا محل عبادت است با کلیسا فرقی ندارد

حجت الاسلام میرمحمدیان ادامه داد: اگر بتوانیم مسجد را درست اداره کنیم، یعنی آجرهای کوچک این تمدن را درست کنار هم چیده ایم. باز بودن مسجد و داشتن امام جماعت منظم و تمیز بودن آن، کف کارکرد مسجد است؛ حکومت لائیک هم مشکلی با آن ندارد؛ کلیسا هم همین کاربرد را دارد، ما باید ببینیم چطور باید مسیر تمدن سازی را احیاء کنیم.

وی هنر اسلام را در این دانست که دین و دنیا را به هم گره زده است، گفت: این کار صرفا با بازگشایی یک مرکز خیریه و یا محل آموزشی در کنار مسجد درست نمی شود؛ ما در بنیاد هدایت این دغدغه را داریم که نگاه به مسجد باید عوض شود و باید نگاه جامعه پردازانه باشد.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به فرآیند تعیّن امامت ابراز داشت: امامت در مسجد تعیینی نیست؛ بلکه امام باید فرآیندی را طی کند که امام شود و مردم او را بپذیرند؛ وقتی هم امام شد دیگر کسی نمی تواند امامت را از او سلب کند؛ مانند امام خمینی(ره) که وقتی امام شد، تبعید، تهدید و فشار امامت را از او نگرفت.

حجت الاسلام میرمحمدیان با اشاره به تلاش بنیاد هدایت برای تولید دانش در عرصه امامت، گفت: هزار مسأله خرد ذیل ۲۹ کلان نظام که امام می تواند با آن مواجه شود طراحی شده است و یک مدل اجتماعی ذیل سیاست عُده و عِده متناسب با عصر حاضر و دولت مدرن نوشته ایم؛ پیشنهادهای عملی و دقیق مطرح شده است و نسبت دولت و حاکمیت را هم با آن مشخص کرده ایم که دولت و حاکمیت باید در این راستا چه کارهایی انجام بدهد.

آسیب شناسی فرآیند خصوصی سازی در دولت‌ها

وی ادامه داد: بنابر گفته برخی از مسئولان حاکمیت ۶ هزار خدمت را به مردم می دهد و بابت آن پول و بودجه می دهد؛ خیلی از خدمات دولتی را خواسته اند مردمی کنند، خصوصی کرده اند و به تعبیری ما از نظام دولتی کمونیستی به نظام خصوصی سرمایه داری رسیده ایم.

حجت الاسلام میرمحمدیان تصریح کرد: خیلی از این خدمات اگر بخواهیم مردمی شود، می توان از طریق مسجد انجام داد و همین هزینه ها را هم دولت به مسجد می دهد؛ ممکن است بگویند شاید مسجد نتواند و یا مشکل داشته باشد می گوییم مگر جاهای دیگر توانستند، اگر همه این هزینه ها را که در بخش های مختلف و تجربه های گونان کردیم برای مسجد خرج می کردیم، وضعیت بهتری داشتیم و حداقل الان ۱۰ هزار مسجد قدرتمند داشتیم.

مساجد آجرهای کوچک بنای تمدن اسلامی هستند

مدیرعامل بنیاد هدایت تأکید کرد: اگر بناست تمدن اسلامی برپا شود آجرهای کوچک تمدن اسلامی که بر اساس آن جامعه پردازی می کنند مساجد هستند؛ مساجد مطمئن ترین راه های پای کار آوردن مردم هستند که دولت هم به دنبال همین است. ما وظیفه داریم امام را رشد دهیم ولی باید خود مردم پای کار بیایند و بهترین راه پای کار آوردن مردم این است که بر اساس اعتقادات دینی این کار را انجام دهیم.

حجت الاسلام میرمحمدیان توضیح در شروط شکل‌گیری مسجد جامعه پرداز، گفت: اولا کنشگرانی که در مسجد هستند باید توانمند شوند و به قابلیت برسند که کار کنند و دوم اینکه حاکمیت این خدمات را به مسجد بدهد و قرار نیست همه این کارها را امام انجام دهد.

وی کارهای امام در مسجد را به سه دسته تقسیم کرد و بیان داشت: در برخی کارها نقش مباشر دارد، مانند اقامه نماز و در برخی از کارها نقش محوری دارد؛ مثلا در اداره مسجد و یا بحث تربیت، و در برخی موارد هم طبیعتا امام تخصص ندارد بنابراین در این امور نقش محرک دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha