جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
عفاف و حجاب

حوزه/ فعال حوزه حجاب و عفاف گفت: وضعیتی که شاهد هستیم، نتیجه کوتاهی است که در زمینه تاثیر عوامل فرهنگی و رسانه‌ای داشتیم و این امر میوه کوتاهی و عدم مدیریت در این زمینه است.

منیره بیات مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان اینکه عوامل فرهنگی و رسانه‌ای بیشترین تاثیر گذاری را در شکل گیری و تغییرات حجاب دارند، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۴ پایشی در رابطه با تاثیر عوامل فرهنگی و رسانه‌ای در حجاب صورت گرفت و میزان تاثیر متغیرهای فرهنگی مانند گرایش‌های فمنیستی، ملی گرایی، استفاده نامناسب از چت روم‌ها و... را بررسی کرد. بر اساس این پایش، با افزایش این متغیرها، شاهد کاهش حجاب بودیم.

وی با بیان این پرسش که رسانه‌ها چه ویژگی دارند که این میزان تأثیرگذاری را دارند؟، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با شبکه اجتماعی اینستاگرام مواجه بودیم که کاملا متکی به تصویر است.

دانش‌آموخته سطح سه مطالعات زنان ادامه داد: حفظ حریم‌ و حرمتی که انسان‌ها برای حریم خود قائل هستند یکی از عوامل فرهنگی ما است که شبکه اجتماعی اینستاگرام این قاعده را به هم می‌زند؛ چون کاملا وابسته به تصویر و دیده شدن است.

وی اضافه کرد: بعد از مدتی که فرد وارد این شبکه می‌شود هم به طور دائم تصاویر مختلفی از زندگی خصوص افراد می‌بیند و هم به دلایل گوناگون مانند کسب و کار و... علاقه به دیدن شدن پیدا می‌کند.

فعال و پژوهشگر حوزه حجاب و عفاف بیان کرد: فرد برای دیدن شدن تصویر ارائه می‌دهد و باعث می‌شود حریم‌ها شکسته شود و زمانی که حریم از بین برود حیا هم از بین می‌رود.

بیات مختاری بیان کرد: در دهه‌های گذشته، عکس‌ها برای افراد ارزشمند بودند و تلاش می‌کردند کسی‌ آن‌ها را نبیند؛ اما امروزه افراد خودشان از زوایای مختلف تصویر می‌گذارند که این امر نتیجه معادله‌ای است که یک شبکه اجتماعی ایجاد کرده است که منجر به رفع حیا منجر می‌شود.

حیا ریشه حجاب است

فعال و پژوهشگر حوزه حجاب و عفاف با تاکید بر اینکه حیا ریشه حجاب است، تصریح کرد: زمانی که ریشه زده می‌شود شاخ و برگ هم فرو می‌ریزد و حجاب شاخه و برگ حیا است. این تاثیرات شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود بعد از مدتی، ارزش‌ها تهی و بی معنا شود.

وی با بیان اینکه تنوع طلبی و زیاده خواهی افراطی از دیگر تاثیرات این شبکه اجتماعی است، اضافه کرد: علمای تعلیم و تربیت همواره توصیه می‌کردند که پدر به دخترش ابراز محبت کند؛ زیرا این ابراز محبت او از آسیب‌ها حفظ می‌کند. زمانی که فردی عکسی از خودش در فضای مجازی می‌گذارد به جای یک نفر یا دو نفر، هزاران نفر او را لایک می‌کنند، کامنت می‌گذارند و از او تعریف می‌کنند که این امر باعث می‌شود که فرد دچار زیاده خواهی شود و دیگر تحسین یک نفر یا ده نفر او را راضی نمی‌کند و برای اینکه تحسین‌های بیشتری بگیرد بیشتر خود را عرضه می‌کند.

فعال و پژوهشگر حوزه حجاب و عفاف ادامه داد: در این شرایط، پوشیدگی، حجاب و حفظ حریم دیگر معنایی ندارد و از بین می‌رود.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ این پایش صورت گرفت و میزان تاثیر عوامل رسانه‌ای و فرهنگی بر حجاب بررسی شد و با توجه به میزان در دسترس بودن این شبکه‌ها، این وضعیت قابل پیش بینی بود.

بیات مختاری یادآور شد: وضعیتی که شاهد هستیم و نتیجه کوتاهی است که در زمینه تاثیر عوامل فرهنگی و رسانه‌ای داشتیم و این امر میوه کوتاهی و عدم مدیریت در این زمینه است.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha