شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست نقش حضرت معصومه(س) در ترویج فرهنگ و تمدن شیعه

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر تمدنی نیاز به امنیت، رزق و جغرافیای خاص دارد، گفت: هجرت انبیا و اولیای خدا به هر شهر، آن شهر را به بلد امن تبدیل می‌کند و هجرت حضرت معصومه (س) از این نوع مهاجرت‌ها بود و قم را به بلد امنی برای انتشار معارف اهل‌بیت (ع) تبدیل و رزق معنوی را نصیب مردم این شهر کرده است تا تمدن شیعی در این شهر شکل گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در نشست علمی‌پژوهشی نقش حضرت معصومه (س) در ترویج فرهنگ و تمدن شیعه که پیش از ظهر امروز در پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد با بیان اینکه بر اساس نصوص اهل‌بیت (ع)، قم حرم اهل‌بیت است، اظهار کرد: حرم یعنی حریمی که کانون انتشار یک امر مقدس است و بر محور حرم، امر قدسی انتشار پیدا می‌کند و بلد امن و امت ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن وقتی صحبت از کعبه به میان می‌آورد، می‌فرماید کعبه محل رجوع همه مردم است، گفت: خداوند بلافاصله در آیه بعد می‌فرماید ما به حضرت ابراهیم (ع) دستور دادیم که کاروانی در راه است و شما باید این خانه را برای آنها از آلودگی و شرک تطهیر کنید و حضرت ابراهیم (ع) در مسیر تطهیر این بیت از خداوند تقاضای بلد امن و رزق می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هرجایی که کفر امنیت دارد ایمان در امنیت نیست، افزود: بلد امن اهل دارد و این اهل یک رزق دارد و رزق هم فقط رزق مادی نیست؛ بلکه معنویت، توحید و بندگی خدا از ارزاقی است که از بلد امن منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است یک عده نااهل هم بیایند و سکان این شهر امن را در دست گیرند؛ ولی مسیر آنها مسیر کامیابی نیست همان‌طور که امروز برخی از نااهلان سکان برخی از شهرها را در دست گرفته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه برای تشکیل امت مسلم بر محور کعبه باید مناسک خاصی انجام شود، پیامبری برانگیخته شود، آیات خدا را بر آنها بخواند و مردم را به سمت آن خانه دعوت کند، افزود: همان‌طور که با هجرت حضرت ابراهیم بلد امن در آن منطقه شکل گرفت و بعد از آن با هجرت پیامبر اسلام (ص) بلد امنی در مدینه و پس از آن با هجرت امیرالمؤمنین (ع) بلد امنی در کوفه شکل گرفت قم هم با هجرت حضرت معصومه (س) تبدیل به حرم امنی برای انتشار معارف الهی شد و در این حرم امتی شکل گرفت و رزق آنها داده شد و مرکز انتشار نور هدایت قرار گرفت.

وی هجرت رسولان و امامان و هجرت امت را دو نوع هجرت در اسلام دانست و افزود: برمدار هجرت رسولان و امامان حرم و حریم امن درست می‌شود و بعد از آن دو هجرت هم امت باید داشته باشند که یکی از محیط ضلالت به محیط نور است و دیگری هجرت به سمت امام است که خداوند مؤمنان را به آن دعوت می‌کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در روایت داریم که علوم اهل‌بیت (ع) از نجف پنهان می‌شود و از قم سر بر می‌آورد، گفت: حرم حضرت معصومه (س) تجلی انوار همه معصومین و محل انتشار حقایق است و در حدیث معراج تصریح شده است که پیامبر (ص) شیطان را از این شهر دور کرده تا بلد امن شکل بگیرد.

وی با تصریح به این که باید در مدیریت و برنامه‌ریزی قم باید بر مدار اهل‌بیت باشد، افزود: اهل قم افرادی هستند که بر محور معارف اهل‌بیت حرکت می‌کنند و ما باید قم را برای حضور و مهاجرت این افراد آماده کنیم نه برای افرادی که اهل این شهر نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری فرهنگ و تمدن شهری که بر محور ایمان ساخته می‌شود را با مدنیت مدرن متفاوت دانست و افزود: هیچ معنی ندارد که نمادهای شهر قم با نمادهای مدنیت مدرن همسو باشد و مهاجرت به سمت قم مهاجرت صنعتی باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید از مسیری که در آن قرار گرفته‌ایم برگردیم، افزود: افرادی که به‌واسطه صنعت به قم مهاجرت می‌کنند اهل این شهر نیستند و باید کاری کنیم که اهل علم و معارف اهل‌بیت (ع) به قم مهاجرت کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به نقشه‌های شیطان برای ناامن‌کردن بلاد امن اظهار کرد: برخی از بلادی که توسط انبیا و اولیا امن شده بود با تلاش‌های شیطان دوباره ناامن شده و دوباره نیاز به تطهیر دارد همان‌طور که می‌بینیم امروز سایه نمادهای تمدن غرب بر روی کعبه می‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه برخی برنامه‌ریزی‌های توسعه شهری قم عادی نیستند، گفت: برخی به دنبال این هستند که نمادهای شهر نمادهای مدرن شود، کارخانه لوازم‌آرایش تأسیس و از این شهر لوازم‌آرایش صادر شود و رفت‌وآمد به قم توریستی شود درحالی‌که باید رفت‌وآمدها به این شهر زیارتی و معنوی باشد و بیشتر اهل علم و اهل ایمان به این شهر بیایند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: بسیاری از مسئولان حسن‌نیت دارند؛ ولی دست پنهانی دارد شهر قم را به سمت دیگری می‌برد که باید جلوی آن گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha