شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست نقش حضرت معصومه(س) در ترویج فرهنگ و تمدن شیعه

حوزه/ رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به نقش حضرت معصومه (س) در ترویج فرهنگ و تمدن شیعه، گفت: اولین نقش ایشان تبیین‌گری ارزش‌های متعالی دین و دومین نقش ایشان تبدیل‌شدن به نمادی برای تشیع و جمع‌شدن علما بر گرد ایشان بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمس الله مریجی در نشست علمی‌پژوهشی نقش حضرت معصومه (س) در ترویج فرهنگ و تمدن شیعه که پیش از ظهر امروز در پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد اظهار کرد: با بیان اینکه شرط لازم تشکیل جامعه وجود افراد و دو شرط کافی تشکیل جامعه ارتباط متقابل و اهداف مشترک است.

وی با بیان اینکه اهمیت ارتباط متقابل برای تشکیل جامعه از اهداف مشترک بیشتر است و اگر ارتباط متقابل در جامعه شکل نگیرد اهداف به محاق خواهد رفت، افزود: برای ایجاد رابطه متقابل نیاز به فرهنگ است؛ زیرا فرهنگ همان ضابطه ایجاد رابطه متقابل است.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) خاطرنشان کرد: ارتباط یک‌طرفه از بالابه‌پایین جامعه را از بین می‌برد چه در خانواده باشد و چه در شهر و کشور ازاین‌رو اگر در جامعه فقط حاکمان فرمان دهند و نگاهشان به خواسته مردم نباشد جامعه شکل نمی‌گیرد و یا به‌سرعت جامعه از هم می‌پاشد.

وی با اشاره به اجزاء شش‌گانه فرهنگ شامل ارزش‌ها، هنجارها، آداب‌ورسوم، عرف، نماد و قانون، اظهار کرد: ارزش‌ها مهم‌ترین جزء فرهنگ هستند که دیگر اجزا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و همه اجزاء دیگر فرهنگ تحت‌تأثیر ارزش‌ها شکل می‌گیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مریجی رفتار انسان‌ها را برگرفته از ارزش‌های مورد قبولشان دانست و گفت: ارزش‌ها گاهی بر اساس ذوق و سلیقه بشر به وجود می‌آیند و گاهی ریشه وحیانی دارند و ارزش‌های وحیانی گاهی در دسترس همگان است و گاهی در دسترس نیست و نیاز به‌واسطه دارد؛ ازاین‌رو ارزش‌ها سه دسته هستند و بهترین ارزش‌ها آنهایی هستند که ریشه وحیانی دارند و با واسطه صحیح به ما رسیده‌اند.

وی با اشاره به نقش حضرت معصومه (س) در ترویج فرهنگ و تمدن شیعه، گفت: اولین نقش ایشان تبیین‌گری ارزش‌های متعالی دین است که هم خودشان با بیان احادیث مربوط به ولایت این کار را کردند و هم وجودشان در قم باعث شد که علما گرد این مرقد مطهر جمع شوند و معارف الهی را تبیین کنند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: وقتی ارزش‌های الهی در جامعه ما حاکم باشند رفتارها، برخوردها، لباس‌ها، ساختمان‌ها، شهرسازی‌ها، و بقیه مظاهر زندگی ما هم بر اساس آن شکل خواهد گرفت و کسی که بر محور ارزش‌های الهی حرکت کند ظلم نمی‌کند و حق کسی را ضایع نمی‌کند.

وی نقش دیگر حضرت معصومه (س) در ترویج فرهنگ و تمدن شیعه را نمادسازی عنوان کرد و گفت: حضور حضرت معصومه (س) در شهر قم و حرم ایشان تبدیل به نمادی برای تشیع شد تا در این شهر گرد هم جمع شوند و مرکزی برای تحول ایجاد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha