شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
گردهمایی مبلغان

حوزه/ استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء (سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: رکن اصلی تبلیغ در جذب جوانان به دین، برخورد خوش و اخلاق‌عملی منطبق بر سیره پیامبر اکرم (صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم فاطمه احمدی روز شنبه در گردهمایی مبلغان مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان بیان کرد: دین مقدس اسلام با تبلیغ آغاز شد و برای گسترش از عنصر دعوت بهره برده و تا دورترین نقاط جهان را دربرگرفت.

وی در بیان اهمیت و ضرورت تبلیغ معارف دینی گفت: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) در اعزام معاذبن‌جبل به یمن جهت تبلیغ معارف دین به چند نکته سفارش فرمود که عبارت بود از اینکه؛ «تا می توانید کار را برای مردم آسان کنید، تکالیف سخت بر مردم تحمیل نکرده و مردم را از دین مأیوس و ناامید نکنید»؛ در این صورت گرایش به دین در مردم ایجاد شده و به کارهای نیک رغبت پیدا می کنند.

استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء (سلام‌الله‌علیها) گرگان با اشاره به این مطلب که «قرآن برای هدایت انسان به سوی ارزش‌های دینی سه روش را متذکر می شود»، خاطرنشان کرد: در بیان قرآن باید رفتار انسان حکیمانه، دلسوزانه و همراه با رأفت، رحمت، عشق و موعظه حسنه بوده و پاسخ منطقی همراه با استدلال باشد، همچنین گفت‌وگو باید از جدال خصمانه، غرور و خودمحوری به دور باشد.

احمدی افزود: اگر حقیقت دین اسلام و نقش آن در خوشبختی انسان و نیز اصلاح معاد و معاش به درستی بیان شود، فطرت دین‌گرا و خداجوی آنان به راحتی دین را می پذیرد.

وی رکن اصلی تبلیغ در جذب جوانان به دین را برخورد خوش و اخلاق عملی منطبق بر سیره پیامبر اکرم(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) دانست و ادامه داد: برای پاسخ‌گویی به نسل جوان و گرایش آنان به سوی دین ابتدا باید آنان را شناخت و احساسات پرشور جوانی‌شان را درک کرد، نقاط قوّت و مثبت روحیات اخلاقی و نیز جهات ضربه‌پذیری و منفی آنان را دریافت، روی نکات مثبت تأکید و با کرامت و شخصیت دادن به آنان در دلشان نفوذ کرد.

استاد حوزه خواهران، محبت، برنامه‌های تفریحی، تبلیغ غیرمستقیم، تبلیغ چهره به چهره، بیان جلوه‌های زیبای دین و نکات مثبت شخصیت مخاطب، اصل جایگزینی و اصل تدریج را در رشد و هدایت جوانان بسیار سازنده برشمرد و به لحاظ روان‌شناسی اصل جایگزینی را بسیار مهم در تغییر اصلاح رفتار دانست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha