یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مراسم رونمایی از آثار علمی حجت الاسلام جبار جدی‌زاده

حوزه/ مراسم رونمایی از آثار علمی حجت الاسلام جبار جدی‌زاده از سوی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن فقیهی در مراسم رونمایی از آثار علمی حجت الاسلام جبار جدی‌زاده که از سوی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد، به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت در این روایت فرمودند:«مَنْ تَعَلَّمَ بَابا مِنَ اَلْعِلْمِ عَمِلَ بِهِ أَوْ لَمْ یَعْمَلْ کَانَ أَفْضَلَ مِنْ أَنْ یُصَلِّیَ أَلْفَ رَکْعَةٍ تَطَوُّعا / هر کس بابی از علم را بیاموزد چه به آن عمل کند یا نکند بهتر است از اینکه هزار رکعت نماز مستحبی بخواند».

وی ابراز داشت: حضرت آیت الله وحید خراسانی در یکی از سخنان خود بیان می کردند: قطع نظر از اینکه انسان به علم عمل بکند یا نکند، علم ارزش ذاتی دارد و عمل صالح از کسانی تحقق پیدا می کند که عالم بوده و به احکام و مسائل علم داشته باشند.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: مطابق با روایت امام صادق علیه السلام، درس خواندن، مقاله نوشتن، کتاب نوشتن، تعلیم و تعلم از هزار رکعت نماز مستحبی بالاتر است و علم سبب هدایت انسان خواهد شد؛ اما کسانی که علم نداشته و جاهل به مسائل هستند، نمی توانند عمل صالح داشته باشند.

آثار علمی حجت الاسلام جدی‌زاده رونمایی شد

وی اظهار داشت: همچنین جهاد تبیینی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند نیز دارای مقدمه ای است که مقدمه آن، دانستن خود ماست و ما پس از علم به یک مسئله، می توانیم آن را برای دیگران تبیین نماییم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه علم آموزی باید ترویج شود، ابراز داشت: حجت الاسلام جدی زاده از محققین و پژوهشگرانی است که زحمت خوبی در کتاب های خود کشیدند و کاری شایسته انجام دادند.

آیت الله فقیهی تأکید کرد: حوزه های علمیه باید از شخصیت های فعال در عرصه علم، مباحث انقلابی و ... استفاده کند.

وی بر اهمیت تفقه انقلابی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: تفقه انقلابی نیاز به فقیه انقلابی دارد و امام راحل، فقیهی انقلابی بود که توانست تفقه را زنده کند و به مرحله اجرا در جامعه برساند.

آثار علمی حجت الاسلام جدی‌زاده رونمایی شد

همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: اهمیت مسئله پژوهش در حوزه های علمیه بسیار بالا بوده و باید آن را در قالب مکتوبات به نسل های بعدی برسانیم.

وی ابراز داشت: امروز اساتید برجسته ای در حوزه قرار دارند که آثار قلمی از آنان وجود نداشته و دیگران نمی توانند از علم آنان استفاده کنند و این روش، مناسب نیست و تمام اساتید باید به این سمت حرکت کنند که بتوانند آثاری از خود به یادگار بگذارند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: موضوعات مناسبی از سوی حجت الاسلام جدی زاده به صورت مکتوب درآمده که برای پیشرفت علوم حوزوی مناسب است و جای تقدیر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی بیان داشت: بحث ولایت فقیه این استاد حوزه که جمع آوری نظرات بزرگان بوده و بحث اجتهادی خوبی نیز در پایان آن آمده است، بسیار مناسب بوده و از موضوعات کاربردی و کارآمد ایران و جهان است.

وی اظهار داشت: نظریه ولایت فقیه که از سوی امام راحل عرضه شده، از مسائلی است که نگاه جهانی را به خود جذب کرده و دارای قدرتی است که جمهوری اسلامی ایران را بر پایه آن استوار نموده است.

این استاد حوزه ابراز داشت: دوام حکومت به دو رکن «قوانین و مقررات» و «حاکم» است و تاکنون به مسئله حاکم پرداخته شده؛ اما بر روی قوانین و مقررات حاکمیتی، ورود کمتری انجام شده و حوزویان باید بیشتر به آن بپردازند.

آثار علمی حجت الاسلام جدی‌زاده رونمایی شد

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: خداوند متعال در سوره حج فرموده است: «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ / و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دلهاست».

وی اظهار داشت: یکی از توفیقات خاص خدا به بندگان، انس آنان با قلم و کتاب است و این محفل، نکوداشت و بزرگداشت برای مؤلفی محترم، شخصیتی علمی و صاحب‌قلمی کوشاست که در ساحت علم و تحصیل، بالندگی مناسبی از خود در جوانی نشان داده است.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب ابراز داشت: شناسایی نخبگان و فرهیختگان و شناساندن آنان باید در اولویت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر با اشاره به اینکه اجتهاد یکی از مقامات غیرقابل تشبیه با سایر مقامات است، خاطرنشان ساخت: هدف از حضور حوزویان در حوزه، دریافت مدرک نیست؛ بلکه به دنبال علم بوده و تلاش می کنند تا تالی تلو بزرگان، مجتهدان و اساتید خود باشند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب ضمن تقدیر از زحمات حجت الاسلام جدی زاده، بیان داشت: کتاب ولایت فقیه این استاد حوزه، از کتاب های بسیار خوبی است که بزرگانی همچون آیات و حجج اسلام والمسلمین کریمی جهرمی، فقیهی، موسوی جزائری، نجم الدین طبسی، حسینی شاهرودی، شیخ محسن حیدری و فقیه یزدی بر آن تقریظ نوشته اند.

آثار علمی حجت الاسلام جدی‌زاده رونمایی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha