شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1118591
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
1

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: مهمترین شرطی که جهاد دارد یک چیز است و آن اینکه جهادی که انجام می شود (للّه) باشد؛ یعنی خالصانه برای خدا باشد نه برای زورآزمایی و به رخ کشیدن شجاعت، اگر جهاد برای خدا باشد اثر دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام ایمان شکیبایی در جمع تعدادی از پاسداران به تبیین فضیلت جهاد بر محور نهج البلاغه پرداخت و گفت:حدود ۵٠مرتبه در نهج البلاغه به واژه جهاد اشاره شده است،وی در ادامه به فرازی از خطبه٢٧ اشاره کرد و گفت:ان الجهاد بابٌ من أبواب الجنة،فتحَه الله لخاصة أولیائه، و هو لباس التقوی، و دِرعُ الله الحصینة،و جُنّته الوثیقة.حضرت در فضیلت باعظمت جهاد می فرماید:به راستی جهاد دری از درهای بهشت است،که خداوند به روی دوستان مخصوص خود گشوده است،و جهاد، لباس تقوا،زره محکم و سپر مطمئن خداست.

وی افزود: این عبارت خیلی به شما سبزپوشان انقلاب اسلامی ارزش داده است و شما را در زمره اولیای خاص خدای متعال معرفی نموده است.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت:جهادی که برای اسلام مایه ی عزت است، حضرت امیرالمؤمنین(ع)در حکمت٢۵٢فرمود:فرضَ الله... الجهاد عزّاً للاسلام. خداوند جهاد را برای عزت بخشیدن به اسلام واجب فرمود.

استاد نهج‌البلاغه افزود:جهادی که موجب برافراشته شدن پرچم اسلام می شود،که آن حضرت در فرازی از خطبه ١١٠ اشاره فرمودند:... الجهاد فی سبیله، فإنه ذروة الاسلام. جهاد در راه حق مایه اعتلای اسلام است.

حجت‌الاسلام شکیبایی گفت:جهاد چه فضیلت و عظمتی دارد که امیرالمؤمنین (ع)به جان مبارک خودش در باب اهمیت جهاد قسم یاد می کند و حتی پیروزی مجاهدین را ضمانت فرموده است که در فرازی از خطبه٢۴فرمود:
لعمری ما علیّ من قتال من خالف الحق و خابط الغیّ من ادهان و لا ایهان. فاتقوا الله عباد الله، و فرّوا الی الله من الله، و امضوا فی الذی نهجه لکم، و قوموا بما عصبة بکم. فعلیٌ ضامن لفلجکم آجلا، ان لم تُمنحوه عاجلا.
به جان خودم سوگند که در جنگ با حق ستیزان و فرورفتگان در ورطه گمراهی، هرگز سازشکاری و سستی روا نمی دارم.پس،ای بندگان خدا!از خدای بپرهیزید و از عذاب خدا،به خدا بگریزید و در راه روشنی که فرا پیش شما نهاده است پیش روید و به آنچه شما را بدان مکلف فرموده قیام کنید!اگر در این دنیا پیروزی نصیب شما نشد،علی پیروزی در آن دنیا را برای شما ضمانت می کند.


مدرّس نهج‌البلاغه گفت:خودِ آن حضرت مردم را به جهاد سرزمینی دعوت می فرمودند و خوب است نیروهای غیور مقاومت و رزمندگان رشید غزه و حزب الله این فراز از خطبه۵٩ را نصب العین خود قرار دهند که آن حضرت فرمود: ألا و أنی قد دعوتُکم الی قتال هولاء القوم لیلاً و نهاراً و سرّاً و اعلاناً، و قلت لکم اغزوهم قبل أن یغزوکم، فوالله ما غَزی قوم قطّ فی عقر دارهم الا ذَلّوا.
هان!من شما را شب و روز،در آشکار و نهان به نبرد با این قوم فرا خواندم و به شما گفتم:پیش از آن که آنان به شما یورش آورند،شما بر آنان بتازید؛زیرا به خدا سوگند،هیچ مردمی در دل سرزمین خودشان مورد حمله قرار نگرفت،جز آن که به خاک مذلت افتادند.

وی ادامه داد:نیروهای شجاع قسّام برای وجب به وجب خاکشان ارزش قائل باشند و اجازه ندهند گام های ننگین رژیم صهیونیستی به آن سرزمین باز شود و دست به تجاوز بزنند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت:مهمترین شرطی که جهاد دارد یک چیز است و آن اینکه جهادی که انجام می شود(للّه)باشد؛ یعنی خالصانه برای خدا باشد نه برای زورآزمایی و به رخ کشیدن شجاعت،اگر جهاد برای خدا باشد اثر دارد،امیرمؤمنان(ع)در حکمت١٧۴فرمود:من أحدّ سنان الغضب لله قَوِی علی قتل أشدّاء الباطل. هر که برای خدا سرنیزه خشم خود را تیز کند،بر کشتن سردمداران باطل نیرومند گشته و پیروز شود.

وی افزود:خدای متعال روح مطهر شهید همّت را از مجلسمان شاد فرماید،گاهی علاقمندان به ایشان وقتی این شهید عزیز را از نزدیک می دیدند،به سراغش می رفتند و درخواست امضاء می کردند، شهید همّت به جای امضاء و اسم، این حدیث نورانی را می نوشت:(من کان لله کان الله له)

حجت الاسلام شکیبایی گفت:این فضائل برای مجاهدین بود ولی اگر دست روی دست بگذارند و مردمان منطقه مورد هجوم،بگویند به ما چه ربطی دارد! ما جهاد نمی رویم! ما از خاک و ناموسمان دفاع نمی کنیم! چه عقوبتی بر سرشان نازل می شود؟! حضرت در فرازی از خطبه ٢٧فرمود: من ترکه(الجهاد)رغبة عنه ألبسه الله ثوب الذُلّ و شمّلَه البلاء،ودیث بالصغار و القماءة،و ضرب علی قلبه بالاسهاب،و أدیل الحق منه بتضییع الجهاد.
کسی که به جهاد بی میلی کرده و آن را فرو گذارد،خداوند جامه خواری و ردای بلا و گرفتاری بر او بپوشاند و به خواری و فرومایگی درافتد و بر دلش ‍ پرده های گمراهی زده شود و به سبب فرو گذاشتن جهاد،حق از او روی گردان شود و به باطل درافتد.

حجت الاسلام شکیبایی گفت:طبق عبارات فوق،حدود ۵ عقوبت ننگین بر سر تارک جهاد نازل خواهد شد.

وی گفت:شما پاسداران انقلاب اسلامی در نهج البلاغه خیلی بافضیلت و بااهمیت شمرده شده اید که امیرالمؤمنین(ع)در فرازی از نامه ۵٣ به ۶ویژگی پاسداران سلحشورمان اشاره فرموده است:فالجنود باذن الله حصونُ الرعیة، و زَینُ الولاة، و عزّ الدین، و سُبُل الامن، و لیس تقوم الرعیة الّا بهم.آن حضرت خطاب به مالک اشتر فرمود: سپاهیان،به اذن خدا،دژهای مردم اند و زیور والیان و مایه توانمندی و ارجمندی دین و وسیله امنیت می باشند.مردم جز با بودن سپاهیان پایدار نمی مانند.

استاد نهج‌البلاغه گفت:امیرالمومنین(ع)به مسأله جهاد به عنوان یک مسئله فرادنیایی نگاه می کنند و در فرازی از خطبه١٢اینگونه آمده است:لِرجل یَوَدّ حضور أخیه لیشهد نصر الله علی أعدائه فی الجمل: أهَوی أخیک معنا! فقال: نعم. قال فقد شهدنا، و لقد شهدنا فی عسکرنا هذا أقوام فی أصلاب الرجال، و أرحام النساء، سیرعف بهم الزمان و یقوی بهم الایمان. مردی دوست داشت برادرش نیز می بود تا پیروزی خدا بر دشمنانش را در جمل ببیند.امیرالمؤمنین(ع)به آن شخص فرمود:آیا میل و اراده برادرت با ما بود؟عرض کرد:بلی!فرمود:آری! برادرت با ما حضور داشت در این لشکر و کارزار ما،گروه هایی حضور داشتند و شرکت کردند که هنوز در نهانگاه صلب مردان و یا رحم زنان قرار دارند و حتی دیده بر این دنیا نگشوده اند و روزی فرا می رسد که زمانه آنان را ناگهان و بی اختیار بیرون می آورد،ایمان به وسیله آنان تقویت می گردد.

حجت‌الاسلام شکیبایی در پایان به دعای جهاد امیرالمومنین(ع)در خطبه١٧١اشاره کرد و گفت:آن حضرت در جنگ صفین،در هنگام مواجهه با سپاه معاویه اینگونه دعا فرمودند و ما هم با همین دعای نورانی مجلس مان را ختم می کنیم:اللهم ربّ السقف المرفوع... إن أظهرتَنا علی عدّونا، فجَنّبنا البغی و سَدّدنا للحق، و إن أظهرتَهم علینا فارزُقنا الشهادة و اعصمنا من الفتنة.
دعای امیرالمومنین(ع)در زمانی که آهنگ رویارویی با سپاه معاویه در صفین کرد:خدایا! ای پروردگار آسمان برافراشته!.. اگر ما را بر دشمنانمان پیروز گردانیدی،از ستم و تجاوزگری به دورمان دار و در راه حق استوارمان گردان و اگر آنان را بر ما چیره ساختی،شهادت را روزیمان کن و از فتنه و گمراهی محفوظمان دار!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حبیب اللهی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    سلام علیکم بحث روز و کاربردی بود تشکر
  • هبوبی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    طیب الله
  • حججی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    درود بر سپاهیان غیور اسلام
  • سمیعی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 1
    امروز استاد بزرگوار رو در حرم حضرت معصومه (س) دیدم که مشغول تدریس بودند... انصافاً متواضعانه و خالصانه به طلبه ها درس می دادند و من هم که طلبه نبودم اجازه گرفتم و ایشان با محبت و مهربانی فرمودند باعث افتخار ماست درخدمت شما باشیم خدا اینگونه اساتید رو طول عمر باعزت بده.
  • حسونی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    این روزها باید داد نهج البلاغه فوق دادها باشد. آفرین به سلیقه زیبای شما
  • اکبری IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    خدا حفظ کند سبزپوشان انقلاب اسلامی را
  • سرهنگ پاسدار حسینی منش IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام و احترام به عنوان یک پاسدار از خبرگزاری حوزه و استاد گرامی تشکر می کنم و تا آخرین قطره خون‌مان پاسدار این انقلاب خواهیم ماند.