شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1119380
۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
1

حوزه/ بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم با اجرای سه نمایش صحنه‌ای و دو نمایش خیابانی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اجرای نمایش‌های بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم با حضور مسئولان و استقبال پرشور تماشاگران در تالار شهید آوینی، پلاتو ماه و تالار فرهنگ و هنر آغاز شد.

بر اساس این گزارش: در اولین شب جشنواره، سه نمایش صحنه‌ای «مرضیه»، «ماه گرفتگی» و «مجلس پنبه‌زنی» با قضاوت آقایان فرهاد مهندس‌پور، نادر برهانی مرند و علی عابدی و دو نمایش خیابانی «لالایی دریا برای ماهی‌ها» و «بازسازی» با داوری شهرام نوشیر، اصغر نوبخت و عبدالله بیگی اجرا شدند.

مرضیه
«مرضیه» به کارگردانی احسان عبدی، نخستین نمایشی بود که چراغ جشنواره را در تالار شهید آوینی روشن کرد و در حضور امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم روی صحنه رفت.
این نمایش به قلم علی حاتمی‌نژاد روایتگر خانواده‌ای است که به خاطر مادرشان دست به کارهای خطرناکی می‌زنند، خطرهایی که تبدیل به طمعی لذت‌بخش برای فرزندان خانواده می‌شود.
احسان عبدی، حسن زارعی، سعید شجاع، مهرا صحرانورد، محبوبه باریکلو و حسین بهلولی در نمایش «مرضیه» نقش‌آفرینی کردند.

لالایی دریا برای ماهی‌ها
«لالایی دریا برای ماهی‌ها» به نویسندگی و کارگردانی حدیث صابری به عنوان اولین نمایش خیابانی این دوره از جشنواره در محوطه تالار مرکزی شهر در حضور هیئت داوران و تماشاگران اجرا شد.
مهدی برقعی، بهنوش احمدی، علی جعفری، امیرحسین شعبانیان، علی نادری، محمدسعید جردکانی، محمد مهیار کاشی، حسن یوسفی، احسان صادقی و حسام احمدی از بازیگران جوان این اثر نمایش بودند.

ماه گرفتگی
دومین نمایش صحنه‌ای که در نخستین شب جشنواره استانی تئاتر قم در پلاتوی ماه فرهنگسرای جوان به روی صحنه رفت، «ماه ‌گرفتگی» با موضوع دفاع مقدس به کارگردانی احمد اسدیان بود.
این اثر نمایشی به نویسندگی علی میرزا عمادی، روایتگر زندگی «مصطفی» پسر خانواده معظمی است که در تهران زندگی می‌کند و خدمت سربازی‌اش با دوران دفاع مقدس همزمان شده و در همین رفت‌وآمدها به خط مقدم جبهه، پدر و مادر و خواهر مصطفی تصمیم می‌گیرند دختر همسایه را برای مصطفی خواستگاری کنند اما مصطفی بعد از مدتی جانباز به خانه برمی‌گردد و اتفاقات دیگری رقم می‌خورد.
حسین نیک روش ماسوله، گیتی حبیبیان، رسول پاشایی، آیناز صدیقیان و آنا آناهید از بازیگران این اثر نمایشی بودند.

مجلس پنبه‌زنی
نمایش دیگری که در حضور جمع کثیری از هنرمندان و تماشاگران تئاتر به روی صحنه رفت، «مجلس پنبه‌زنی» به کارگردانی سید محمد حسینی بود که شور و هیجان خاصی را نیز در سالن ایجاد کرد.
«مجلس پنبه‌زنی» شب باشکوهی را از نظر تعداد تماشاگر تئاتر تجربه کرد و علاوه بر ظرفیت سالن اصلی تالار فرهنگ و هنر، ظرفیت طبقه دوم این سالن نیز تکمیل شد.
در این نمایش که به قلم مرتضی مرتضوی‌راد به نگارش درآمده بود، قصه خیالی یک پنبه زن فقیر و همسرش را روایت می‌کرد که بر اثر حادثه‌ای در میان مردم مشهور می‌شود اما با گذر زمان همان جماعت دشمن او می‌شوند.
سید محمد حسینی، مرتضی ایجادی، فاطمه رمضانی، محمد امین امامی، مهدی شیر آهنگری، علی اکبری تابانی، عماد فرجی و یزدان نادری در این اثر نمایشی نقش‌آفرینی کردند.

بازسازی
نمایش خیابانی «بازسازی» به نویسندگی سید محمد مساوات و کارگردانی سجاد بختیاری‌زاده آخرین نمایشی بود که در اولین شب برگزاری جشنواره در راهروی تالار مرکزی شهر اجرا شد.
سید محمدرضا پیغمبری، مهدی کاشی، محمد جواد سعادتمند، سجاد بختیاری‌زاده، امین علوی‌نیا، حسن یوسفی، محمدحسین حسین‌خانی، احمد مرادی و خداکرم جلالی بازیگران این اثر نمایشی بودند.
خاطرنشان می‌شود در دومین شب جشنواره استانی تئاتر قم، سه نمایش صحنه‌ای «آقای مجنون خانم لیلی» به کارگردانی مهدی کاشی، «سمفونی نحس» به کارگردانی علی احمدی و «ترنا» به کارگردانی محمد امینی به روی صحنه خواهند رفت و سه نمایش خیابانی «بانو خیری» به کارگردانی پریسا طراوتی، «آرش کمانگیر» به کارگردانی سیده لیلا موسوی و «۱۹۶.۸۳۷» به کارگردانی کیان آذرپناه اجرا خواهند شد.
بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم به دبیری صدیقه مشایخی و به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و مشارکت سازمان فرهنگی شهرداری قم و انجمن هنرهای نمایشی از ۲۴ تا ۲۷ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha