یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری

حوزه/ نویسنده حوزوی کتاب کودک و نوجوان بر لزوم اهتمام رسانه ها و خانواده ها در راستای مهیا نمودن زمینه اُنس نسل جدید با کتاب تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حیدری ابهری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتاب خوانی ابراز داشت: ترویج فرهنگ مطالعه به خصوص تشویق نسل جدید به مطالعه کتاب های خوب و پرمحتوا دارای آثار و برکات قابل توجه فرهنگی و تربیتی و اخلاقی است، کما اینکه در رشد و تعالی یک نسل نیز نقش غیرقابل انکاری دارد.

وی افزود: در اهمیت کتاب و کتابخوانی همین بس که همه انبیای الهی دارای معجزه بودند، اما معجزه رسول الله(ص) کتاب بود. این پیام خیلی بزرگی است و حتماً تأثیر وافری داشته که خدای متعال آن را به عنوان آخرین معجزه بر پیامبر اکرم (ص) نازل کرده است.

وی همچنین گفت: این معجزه جاودان نشان می‌دهد مشکل بشریت از آن به بعد با کتاب و نوشته‌های خوب حل می‌شود و مهم‌ترین ابزار برای انتقال اندیشه، فکر و دفاع از حقیقت، کتاب است. با ورق‌زدن تاریخ و تحقیق بین اقوام، کسی را نمی‌یابیم که فردی برجسته باشد، اما اهل کتاب نباشد.

این نویسنده و فعال فرهنگی ادامه داد: خوشبخت‌ترین انسان ها افرادی هستند که اُنس با کتاب دارند و از همه مهم‌تر با خودشان دوست می‌شوند تا بتوانند واسطه دوستی با دیگران شوند.

وی با بیان این که اهمیت کتاب و کتابخوانی می بایست مورد توجه خانواده‌ها و به‌ویژه سیستم آموزشی کشور قرار گیرد، تصریح کرد: متأسفانه در خانواده‌ها کتاب غریب است یا حجم بالای دروس در مدارس فرصت کتابخوانی را از دانش‌آموزان سلب کرده است. اگر بخواهیم درباره پیامدهای این مشکل در سیستم آموزشی سخن بگوییم اول اینکه استعداد دانش‌آموزان نمایان نمی‌شود و خیلی شبیه به هم رشد می‌کنند به همین دلیل خواندن کتاب تفاوت‌ها را نشان می‌دهد و باعث می‌شود دانش‌آموز درون خود را کشف و مجال خودشناسی پیدا کند. به همین دلیل آینده‌ای درخشان برایش رقم می‌خورد و در انتخاب‌هایش مثل انتخاب همسر و شغل دچار اشتباه نمی‌شود.

حجت الاسلام حیدری ابهری بیان داشت: از سوی دیگر مطالعه کتاب این فرصت را به بچه ها می‌دهد تا با فضای اجتماعی ارتباط بگیرند؛ به عنوان مثال خواندن یک کتاب داستانی می‌تواند به آن‌ها آگاهی دهد و دیدگاه‌های مختلف را بشناسند. مشکل دیگر دوری از معنویات است. تمرکز روی قبولی هر پایه درسی و کنکور باعث می‌شود دانش‌آموزان به افق‌های بلند، آسمانی و ابدیت فکر نکنند. به همین دلیل کتاب کمک می‌کند بچه‌ها تغذیه معنوی شوند و به جنبه‌های روحی و روانی الهی خود بپردازند.

وی افزود: فراتر از بحث کتاب خواندن، حتی حضور کتاب روی میز، مبل یا روی طاقچه و گوشه به گوشه خانه اهمیت دارد. در چنین خانواده‌ای گفت‌وگوها متفاوت است و آن خانه مثل گلستانی است که اهل آن با هم گلاویز نمی‌شوند و با لحن ناشایست صحبت نمی‌کنند. در خانه‌ای که کتاب وجود دارد اهل خانه به عقلانی فکرکردن و رفتار بر اساس دانش دعوت می‌شوند.

وی اضافه کرد: خانواده‌ای که کتاب یار مهربان آنهاست از آدم‌های بد دور می‌شوند، چراکه خاصیت کتاب همین است. رنگ و بویی دارد که رفتارها و آدم‌های مثبت را جذب و آدم‌های بد را دور می‌کند. در چنین خانواده‌ای خرافات وارد نمی‌شود و حرف زور زده نمی‌شود. نیاز نیست کتاب حتماً مطالعه شود تا تأثیرش را بگذارد، همین حضور کتاب در خانه نور و احساسات مثبت را منتشر می‌کند. حتی فرهنگ و خلق افراد بر اساس کتاب شکل می‌گیرد و داد و ستد می‌شود.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی گفت: این تفکر که دانش‌آموز باید درسش را خوب بخواند و تنها در رشته‌های درسی رشد کند اشتباه است. او باید در همه زمینه‌ها پرورش پیدا کند. حال اگر فرض هم بر این باشد که او درسش را خوب بخواند و در نهایت کنکور موفقی داشته باشد لازم است کتاب‌های غیر درسی هم بخواند. این نوع مطالعه از چند زاویه مورد بحث قرار می‌گیرد. وقتی کتابی با عشق و علاقه خوانده می‌شود، قدرت و سرعت مطالعه بالا می‌رود، واژه‌ها درست ترکیب و تجزیه می‌شود به همین دلیل دانش‌آموز کتابخوان، کتاب درسی را نیز با توان بیشتر و با درک عمیق‌تری می‌خواند. درست مانند این است که اگر بخواهیم فرزندمان بازوانی پرتوان داشته باشد باید او را از کودکی تقویت کنیم.

وی ابراز داشت: گاهی این پرسش مطرح می شود که بچه‌ها را از چه سنینی با خداوند آشنا کنیم که جوابش معلوم است، از بدو تولد. ما آنقدر به رابطه با آسمان و آسمانی شدن علاقه‌مند هستیم که از همان ابتدا در گوش نوزاد اذان و اقامه می‌خوانیم. این عطرافشانی باید از همان اول انجام شود تا فضا برای علاقه و آشنایی فراهم شود. آشنایی با کتاب هم باید از همان دوران کودکی انجام شود. جا دارد یادی کنم از مرحوم جلال الدین همایی. او می‌گفت هنوز آن نورانیت تابلوی بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم راکه روی دیوار خانه مادربزرگم نصب بود حس می‌کنم. این نشان می‌دهد احساسات در دوران کودکی تا ابد باقی خواهد ماند. بنابراین کودکان وقتی والدینشان را در حال کتاب خواندن می‌بینند تأثیر می‌گیرند.

وی افزود: برای کتابخوان شدن کودکان، می‌توان از خرید کتاب اسباب بازی تا کتاب‌های تصویری، رنگ آمیزی و بعد، از آموختن کتاب‌های ساده و روان شروع کرد و همین ترتیب را تا کتاب‌های سخت ادامه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha