شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کرسی تلاوت فاطمی با حضور مسئولان موکب‌های قرآنی اربعین حسینی در حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان این که خداوند متعال در آیات متعددی به سه خبر متذکر می‌شوند که دقت در آنها، زندگی موفق و سعادتمندی را پیش روی انسان ترسیم می‌کند، گفت: دنیا دار بلا و ابتلا است و اگر انسان به دستورات خدا گوش دهد، در بلا و ابتلائات کم نمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در ویژه‌برنامه کرسی تلاوت فاطمی که شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، در تبیین تأثیر خبر بر سیر تطورات زندگی، با بیان این که در نگاه قرآن کریم تمام فرازهای زندگی انسان با اخبار تنظیم می‌شوند، اظهار داشت: در عالم هستی، اخبار به سه صورت خبر صادق و راست الهی، خبر دروغ شیطانی و اخبار مشکوک انسانی نمود می‌یابد.

وی ضمن اشاره به فرازهای ابتدایی سوره منافقون، با تأکید بر این که در نگاه قرآن کریم اخبار شیطانی راستش هم دروغ است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه نخست سوره منافقون تصریح می‌کند؛ چون منافقان نزد تو آیند، می‌گویند: گواهی می‌دهیم که تو بی‌تردید فرستاده خدایی و خدا می‌داند که تو بی‌تردید فرستاده اویی، و خدا گواهی می‌دهد که یقیناً منافقان دروغگویند؛ چرا که به آنچه می‌گویند ایمان و باور ندارند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تبیین آیه ۲۲ سوره ابراهیم با بیان این که شیطان در روز قیامت بانگ بر می‌آورد که خدا به شما به حق و راستی وعده داد و من به خلاف حقیقت شما را وعده دادم و اعتراف می‌کند که هرچه من گفتم دروغ بود، یادآور شد: هرچه اولیای الهی می‌گویند راست و هرچه لشکر ابلیس می‌گوید دروغ است و انسان را به ذلت و گمراهی می‌کشاند؛ بر همین مبنا هرچه شبکه‌های ضدانقلاب شیطان‌صفت می‌گویند، حتی راستش هم دروغ است. چرا که از آن سخن راست، علیه حق استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با بیان این که انسان اگر معیار عملش تایید دیگران باشد، هر گونه عمل کند، مورد نقد دیگران قرار خواهد گرفت و درصورتی‌که با حرف‌های خدا و اولیاءالله راهش را انتخاب کند، مشمول هدایت الهی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: قرآن کریم در آیه ۷ سوره محمد می‌فرماید؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» ای مؤمنان! اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری می‌کند و گام‌هایتان را محکم و استوار می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به این نکته که حرف‌های مردم از جنس سخنان مشکوک است و انسان را سرگردان می‌سازد، ابراز داشت: دنیا دار بلا و ابتلا است و اگر انسان به دستورات خدا گوش دهد، در بلا و ابتلائات کم نمی‌آورد؛ اگر تابع دستورات الهی نباشیم در امورات دنیا وقتی کم بیاوریم، کم می‌گذاریم و اگر کم بگذاریم به انحراف کشیده خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت الگوبرداری از زندگی صبورانه زینب کبری سلام‌الله‌علیها در تمام فرازهای زندگی تصریح و با بیان این که خداوند متعال در آیات متعددی به سه خبر متذکر می‌شوند که دقت در آنها، زندگی موفق و سعادتمندی را پیش روی انسان ترسیم می‌کند، خاطرنشان کرد: سعادت انسان در گرو توجه به سه خبر الهی است؛ نخست این که انسان در همه احوالات در معرض دید ذات اقدس الهی قرار دارد و دوم این که تمام اعمال آدمی مورد محاسبه قرار خواهد گرفت و سومین خبر نیز اعمال نیک بندگان مورد پسند خداوند قرار می گیرد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: ذات اقدس الهی در آیه ۱۴ سوره علق می‌فرماید؛ «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَی»؛ این موضوع تجلی خبر الهی «هرجا هستید دیده می‌شوید» است؛ آیات ۷ و ۸ سوره زلزال نیز تأکیدی بر خبر «محاسبه تمام اعمال انسان» بوده، بر خبر «پسندیده شدن» نیز در آیه ۱۱۱ سوره توبه تصریح شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با تأکید بر این که زینب کبری سلام‌الله‌علیها به این سه خبر الهی توجه نمود و به مقام «ما رأیتُ الّا جمیلاً» نائل آمد، اظهار داشت: اگر انسان تمام امورات زندگی خود اعم از ازدواج و پوشش را با اخبار و وعده‌های الهی تطبیق و تنظیم کند، سعادتمند و در صورت توجه به وسوسه‌های شیطانی تباه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha