چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت علامه حسن زاده آملی در دانشگاه معارف اسلامی/حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: علامه حسن زاده آملی از ظاهر و الفاظ و عبارات عبور کرده و به مقصود دست یافته بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، طی سخنانی در همایش ملی فلسفه معنویت با تأکید بر آراء علامه حسن زاده آملی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: «معنویت» مصدری جعلی است که با توجه به «معنوی» که منسوب به معناست جعل شده است. «معنا» گاهی در برابر لفظ است و لفظ هم گاهی مکتوب است و گاهی «معنا» در برابر صورت است و گاهی هم معنا در برابر ماهیت است. همه اینها وجه مشترک دارند و آن مقصود اول و اصلی شخص است که از اینها بهره می گیرد و استفاده می کند.

وی ادامه داد: اگر لفظ، عبارت، ظاهر و ماده مورد توجه است آیا توجه اولا و بالذات به همین امور است یا اینها مقصود ثانوی است و مقصود اولیه و بالذات ورای اینها است؟

استاد حوزه علمیه گفت: معنویت یعنی گرایش به مقصود اصلی و عبور از ظواهر و اموری که جنبه مقدِّمی دارد و کسی معنوی است که از همه اینها عبور کرده و به مقصود اصلی دست یافته باشد.

وی بیان کرد: معنویت یعنی رسیدن به عمق آفرینش که معرفت و عرفان است و فلسفه معنویت هم چیزی جز این نیست. این معنویت های کاذب که از شرق و غرب به قلب و ذهن جوانان پمپاژ می شود معنویت صوری است؛ در عین اینکه معنویت هستند اما از ظاهر تجاوز نمی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی اظهار داشت: علامه حسن زاده آملی از ظاهر و الفاظ و عبارات عبور کرده و به مقصود دست یافته بود.

وی گفت: خیلی افراد خدا را گم کرده و اشیاء را پیدا کردند و برخی افراد هم مانند علامه حسن زاده آملی اشیاء را گم کرده و خدا را جستند و قلبشان مملو از نور خداست.

استادحوزه علمیه بیان داشت: از منظر آیت الله حسن زاده آملی اگر می خواهید به خدا برسید و مقصود اصلی را بیابید راهش علم و عمل است.

وی گفت: برخی با تکیه بر حدیث معروف از امام صادق (ع) که فرمود: «لَیسَ ألعِلمُ بِکِثرَةِ ألَتعلیمِ و ألتَعَلُّمِ انما العلم نورٌ یَقذِفِهُ أللهُ فی قلبِ مَن یشآءُ؛ علم با زیادت تعلیم و تعلم حاصل نمی‌گردد، بلکه آن نوری است که خداوند بر قلب آنکه إراده کند می‌تاباند» به درس و بحث و استاد و نشستن و رفتن و تحقیق و نوشتن بی مهری می کنند درحالیکه این برداشت صحیح از حدیث نیست. امام (ع) می خواهد بگوید اگر می خواهید علم به دل شما راه یابد و نورانیت حاصل شود باید از این علل مقدِّمه و اعدادها بهره بگیرید.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی خاطرنشان کرد: باید همواره دنبال قاعده بود؛ «قاعده» تلاش و کوشش و درس خواندن است، علم الهی استثناست. استثناء را در حد استثناء نگه دارید.

وی گفت: آیت الله حسن زاده آملی فانی در کتاب بود و به آن احترام می گذاشت به گونه ای که اجازه نمی داد کسی روی کتاب یک لیوان آب یا استکان چای بگذارد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha