یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رجبی

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ماهیت و هویت اصیل کارکردی حوزه‌ها هدایت انسان از طریق تبلیغ حقایق و معارف در قالب‌ها و روش‌ها و سازه های مختلف است‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رجبی، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در چهارمین اجلاس مدیران و معاونان استانی حوزه‌های علمیه خواهران، به تشریح برخی فعالیتهای معاونت فرهنگی پرداخت و عنوان کرد: اینک چهارمین نشست مشترک مدیران و معاونان ستادی و استانی با رویکرد حل برخی مسائل مرتبط با نظام تعلیم و تربیت در جریان است.

وی ادامه داد: بنای این نشست کریمانه از آغاز بر این پایه استوار بود که معاونان محتوایی ستاد با مشارکت معاونان استانی در راستای هم اندیشی و بهره گیری از ظرفیت کارشناسی حوزه‌های علمیه خواهران استان‌ها در مسیر بهینه سازی و ارتقای نظام تعلیم و تربیت گام بردارند. این مهم مقتضی آن است که از ارایه گزارش های ساختاری ستاد و نیز اهتمام به مسائل متکثر که مجال پرداختن به همه آن ها نیست بپرهیزد و به مهم ترین مسئله جاری در نظام تعلیم و تربیت در ابعاد مرتبط با معاونت ها بیندیشد. بدین رو این معاونت، با رویکرد حل مساله از میان مسائل گوناگون به موضوع اقتضائیات رفتاری طلاب و بازنگری در آیین نامه انضباطی طلاب اهتمام ورزید.

وی افزود: در همین جا از زحمات همه همکارانم در ستاد و استان‌ها صمیمانه سپاسگزاری میکنم، به ویژه از حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدی پارسا و حجت الاسلام والمسلمین دکتر جوانی، و خانم کمشی کمر معاون محترم فرهنگی تبلیغی استان سمنان، و خانم فلاحیان معاون محترم فرهنگی تبلیغی استان اصفهان، و خانم سرپرست معاون محترم فرهنگی تبلیغی استان البرز و یکایک معاونان محترم فرهنگی تبلیغی استانها که در این هم اندیشی عالمانه تشریک مساعی کردند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: نشست پیشین مدیران با میزبانی فاخر استان اصفهان بر محور موضوع تبلیغ برگزار شد که سر آغازی برای مشارکت معنادار مدیران و معاونان ستاد و استان‌ها برای حل مسایل بنیادین و بر دوش کشیدن بارهای بر زمین مانده در این عرصه خطیر بود.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان خود در تاریخ بیست و یکم تیرماه ۱۴۰۲ در خطابی به مدیران و مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه فرمود: «اگر در حوزه از اهمیت تبلیغ غفلت شود دچار استحاله فرهنگی می شویم...امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ در مرتبه دوم قرار دارد، مرتبه اول چیزهای دیگر است، مقالات علمی و امثال اینها...مرتبه دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم، تبلیغ در نگاه حوزه علمیه باید در مرتبه اول باشد.»

وی تصریح کرد: این سخنان حکیمانه، راهبر سترگ همه حوزه‌ها است که در طول سه دهه گذشته مکرر توسط ایشان ذکر شده و مطلب جدیدی نیست، ولی با کمال اندوه و شرمساری باید گفت به طور غالب با تعارفات نمایشی و توجهات ظاهری و کارهای اسکاتی و اقناعی کوتاه مدت و گذرا مواجه شده است. بدین رو به چند اصل اصیل در این وادی اشارت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: حوزه های علمیه به طور عام و حوزه‌های علمیه خواهران به طور خاص با ده ها نهاد آموزشی پژوهشی موجود در کشور تفاوت ماهوی دارد. وجه ممیزه حوزه‌های علمیه تمرکز و توقف بر آموزش و پژوهش نیست، این ها مقدمات ورود به تربیت و تبلیغ و ایفای نقش راهبری و کنشگری در عرصه‌های گوناگون و اصلاح فردی و اجتماعی و احیای قلوب و نفوس است. ماهیت و هویت اصیل کارکردی حوزه‌ها هدایت انسان از طریق تبلیغ حقایق و معارف در قالب ها و روش‌ها و سازه‌های مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: تبلیغ را میتوان از دو زاویه نگریست، تبلیغ به مثابه شغل در مناسبت ها و فصلها و با انجام کارهای مشخص و قالب های مرسوم، و تبلیغ به مثابه رسالتی همیشگی در همه زمان‌ها و همه مکان‌ها و در همه بسترها و قالب‌ها و سازه‌ها، هم چنین با تبلیغ میتوان با دو نگاه مواجه شد، تبلیغ به معنای خاص که خروجی نظام تعلیم و تربیت است در کنار خروجی‌های دیگری مانند استاد، پژوهشگر و مدیر، و تبلیغ به معنای عام که بر پایه بیانات رهبری معظم، حاکم بر نظام تعلیم و تربیت است و همه محصولات را شامل می‌شود، استادی که از طریق تدریس تبلیغ می کند، پژوهشگری که در بستر پژوهش تبلیغ می‌کند، و مدیری که با بهره گیری از سازه‌های مدیریتی تبلیغ می‌کند. بدین رو بایسته چنان است که نظام تعلیم و تربیت بار دیگر با حاکمیت اصل تبلیغ بازنگری معنادار شود.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: واحد زمان برای ثمردهی کارهای فرهنگی و تبلیغی، ساعت، روز، و ماه نیست، سالیانی نیاز است تا بذری که در زمین فرهنگ و باور کاشته شده به میوه شیرین خود برسد. طنین نوای راهبر انقلاب به گوش‌مان رسید که در همان تاریخ فرمود: «کار فرهنگی جزو کارهای اساسی است و امروز که شما شروع کنید ممکن است پنج سال دیگر یا بیشتر نتیجه بدهد.»

حجت الاسلام والمسلمین رجبی عنوان کرد: کارهای نمایشی و ظاهری و ویترینی در عرصه فرهنگی و یا اهتمام به تبلیغات به جای تبلیغ دردی را تاکنون درمان نکرده و نخواهد کرد و رویکرد این معاونت در یک سال گذشته با عنایت به اسناد عالیه حوزه های علمیه و برنامه ارزشمند پنج ساله ایجاد و ارتقاء زیرساختهای نظام فرهنگی و تبلیغی و تمرکز بر تربیت و تبلیغ بوده است که اگر همه ارکان حوزه ها در تمامی سطوح دست به دست هم دهند، با همدلی، همراهی و همگامی افزونتر نوید روزهای روشن و امیدبخشی را به ما می دهد.

وی با اشاره به لزوم حاکمیت رویکرد تربیتی در دو بعد ایجابی و سلبی بر شیوه نامه‌های رفتاری حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: در بعد ایجابی اهتمام به تدوین استانداردهای ساحت های تربیتی و عملیاتی سازی آن در قالب طرح های تربیتی هم چون حلقه‌های تربیتی در دستور کار این معاونت است و در بعد سلبی اهتمام به بازنگری آیین نامه انضباطی طلاب به عنوان سرآغاز ورود به تدوین آیین نامه های انضباطی سایر اقشار مرتبط با حوزه های علمیه خواهران که هم اینک با مشارکت شما سروران فرهیخته در جریان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha