یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

حوزه/ نشست علمی «مقاومت و عملیات طوفان الاقصی» با عنوان "عملیات طوفان الاقصی و مقاومت؛ روایتگری و تبیین با رویکرد انتقادی" و با عنوان" روند مذاکرات صلح در مسئله فلسطین و آینده آن در تحولات طوفان الاقصی" در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی «مقاومت و عملیات طوفان الاقصی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی با عنوان "عملیات طوفان الاقصی و مقاومت؛ روایتگری و تبیین با رویکرد انتقادی" و دکتر علیرضا مقدم با عنوان" روند مذاکرات صلح در مسئله فلسطین و آینده آن در تحولات طوفان الاقصی" در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرزایی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه میدان اصلی نبرد در شرایط کنونی در عرصه روایت و جنگ ادراکی خود را نشان می دهد، گفت:در حوزه جنگ ادراکی، ادبیات می‌تواند متفاوت باشد ولی روایت‌ها از یک حادثه، رویداد و یا جریان باید واحد باشد، گاهی ادبیات‌های موازی و متفاوت از یک موضوع مانع شکل‌گیری یک روایت منطقی، علمی و مخاطب پذیر از شاخص‌ها و روایت‌های پیروز است.

وی ادامه داد: در جریان عملیات طوفان الاقصی، در روزهای اول رژیم صهیونیستی با آن روایت‌های خاص خود موفق شد، واقعیت‌ها را وارونه جلوه داده و بخشی از کشورهای جهان را با خود همراه سازد و در حقیقت مظلوم نمایی کند، ولی متعاقب آن اتفاق‌هایی در غزه رخ داد که رویکردها عوض شده و امروز این رژیم بازنده اصلی جنگ روایت‌ها می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرزایی یادآورشد: یکی از شاخص‌های مهم در جنگ ادراکی، رصد نگاه دیگران نسبت به مسئله است، کسانی می‌توانند در جنگ روایت ها پیروز باشند که کانون رصد سنجی وافکار سنجی مقتدر و با مهارت داشته و بازخوردهای آن را در سیستم خود داشته باشند، امروز عرصه رسانه و فضای مجازی و ارتباطات اجتماعی دو اثر مهم در زمینه روایت گری می باشد.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های ما در این عرصه، درون گرا بودن جنگ ادراکی ایرانی‌ها می باشد، جنگ ادراکی ما بیشتر داخلی است تا بین المللی، در حالی که برای پیروزی در جنگ روایت‌ها به نیروی متخصص، افراد زبان دادن، محتوای خوب، مهارت، تکنولوژی و نیروی انسانی مجرب نیاز داریم.

دکتر علیرضا مقدم رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه ای جامعه المصطفی و پژوهشگر مسائل فلسطین با اشاره به پیشینه اشغال فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس گفت: فراز و فرود مساله فلسطین طی سالیان گذشته پاسخ به دو سوال را ضروری می‌نماید یکی اینکه چرا اعراب و برخی گروه‌های فلسطینی از یک وضعیت خصمانه ابتدایی کم کم به سمت مذاکرات صلح رفتند و در نهایت چگونه امروز فلسطین از مذاکرات صلح به سمت مقاومت مسلحانه حرکت کرد؟

وی با اشاره به اینکه این موضوع در سه سطح بین المللی، منطقه‌ای و داخلی قابل ذکر است، گفت: جنگ‌های اعراب و اسرائیل در سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳، فروپاشی نظام دوقطبی و تبدیل شدن به نظام تک قطبی و حمایت خاص آمریکا از رژیم صهیونیستی و تشکیل گروه حماس در فراز و نشیب تحولات فلسطین نقش اساسی را ایفا کرد.

دکتر مقدم تصریح کرد: واکنش اعراب به تأسیس رژیم صهیونیستی در مرحله اول جنگ بود، ولی در هر مرحله شکست خوردند ولی از سال ۱۹۷۳ متوجه شدند که اساسا مسئله درگیری آنها با اسرائیل نیست بلکه درگیری آنها با آمریکا به عنوان حامی تمام عیار اسرائیلی است و در نهایت در سال ۱۹۷۸ معاهده صلح کمپ دیوید امضاء شد و در جهان عرب رویکرد به سمت حرکت مسالمت آمیز پیش رفت.

تحلیلگر مسائل فلسطین یادآورشد: گروه های فلسطینی که آن زمان به صورت فعال و چریکی علیه رژیم اشغالگر مبارزه می‌کردند، به مرور دسترسی خود به زمین را از دست دادند، چرا بخش مهمی از جنبش های چریکی و فتح در اردن بودند، در آن شرایط اردن نیز احساس خطر کرد و فعالیت‌های آنها را محدود کرد، از سوی دیگر بخش‌های دیگری از کشورشان در اشغال بود.

وی یادآورشد: در دوره های اخیر نیز بیشتر کشورهای عربی سیاست خارجی اقتصاد محور انتخاب کردند و به دنبال عادی سازی روابط بودند، در حقیقت عادی سازی عربستان سعودی با اسرائیل برابر با به فراموشی سپردن مسئله فلسطین بود و از سوی دیگر، گروه‌های فلسطینی مانند حماس در داخل قدرت گرفتند.

وی ادامه داد: طوفان الاقصی پیامدهای مهمی به همراه خواهد داشت و مهمترین آن زنده شدن مسئله و آرمان فلسطین در جهان بود و نشانگر این واقعیت است که بدون حل مسئله فلسطین، هیچ مسئله دیگری در خاورمیانه قابل حل نیست، از سوی دیگر نیروهای مقاومت قدرت مانور بیشتری در تحولات جهانی و منطقه ای پیدا خواهند کرد.

دکتر مقدم خاطرنشان کرد: در یک حال بدبینانه هم غزه توسط نیروی رژیم صهیونیستی اشغال و اداره آن به حکومت خودگران فلسطین واگذار می شود که امیدوایم با پایداری نیروهای مقاومت این اتفاق رخ ندهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha