دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مجیدی

حوزه / کارگردان فیلم «رنگ خدا» گفت: سینمای ایران در دهه هفتاد و هشتاد در اوج بالندگی بود اما امروز به وضعیت نامناسبی گرفتار آمده است و در خطر سقوط قرار دارد، چراکه در هنر هفتم به روزمرگی رسیده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مجید مجیدی در کارگاه آموزشی «بازنمایی مردم شناسی در سینما» که امروز ۴ آذر موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: باید هر آنچه در توانمان است انجام دهیم تا میراث فرهنگی خودمان را به نسل جوان منتقل کنیم وگرنه آسیب جدی خواهیم دید. سعدی، حافظ، مولانا و ... بزرگانی هستند که توانستند میراث فرهنگی این سرزمین را در غالب اشعارشان به خوبی به نسل‌های بعد منتقل کنند.

وی افزود: سینمای ایران در دهه هفتاد و هشتاد در اوج بالندگی بود اما امروز به وضعیت نامناسبی گرفتار آمده است و در خطر سقوط قرار دارد چراکه در هنر هفتم به روزمرگی رسیده‌ایم. دلیل این مشکل چند بُعدی است، یکی از ابعاد آن به کوتاه بودن دوره مدیریت مدیران اختصاص پیدا می‌کند زیرا مدیران تلاش می‌کنند تمام برنامه‌ریزیشان کوتاه مدت باشد تا بتوانند خود ثمرات کارشان را ببینند. این امر هیچگاه ما را با دستاوردهای طولانی مدت آشنا نخواهد کرد. معتقدم برخی از تولیدات امروز سینمایی ایران روی جوانان تاثیر مخرب خواهد داشت.

مجیدی تصریح کرد: چند سال پیش با رواج سریال‌های ترکیه‌ای نگرانی پیش آمد که این آثار فرهنگ خانواده‌ها را تخریب کند با این نگرانی پلتفرم‌ها راه اندازی شدند اما متاسفانه برخی از آثار این حوزه به لحاظ سخیف سازی از تولیدات ترکی نیز پیشی گرفتند!؛ اینکه بخواهیم به واسطه سخیف سازی جذب مخاطب کنیم درد بزرگی است. امروز این اتفاق در سینما در حال رخ دادن است و به نوعی به هویت ما ضربه زده است، نتیجه این شده که گاهی مواقع ما جوانان دهه هشتاد تا نودی را به لحاظ هویتی نشناسیم!

کارگردان سینما و تلویزیون اظهار کرد: بهترین اقدام برای اعطای هویت فرهنگی بها دادن به فرهنگ و هنر است. برخی کشورهای دنیا به واسطه نداشتن هویت تلاش می‌کنند با زبان هنر برای خود هویت بسازند برای نمونه قطر چنین مسیری را پیش گرفته است. اما تاسف بار است که ما با وجود داشتن تمدن و فرهنگ دیرینه در این عرصه کم کار هستیم. نقشه راه ما، تاریخ و فرهنگمان است جوانان با اتکا به تاریخ و فرهنگ می‌توانند هویت خود و جامعه خودشان را بسازند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha