یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کارگاه تفسیر موضوعی قرآن کریم در مدرسه علمیه فاطمیه کارون

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: یک طلبه لازم است که به همه امور حسن ظن داشته باشد زیرا گام اصلی نا امیدی، بدگمانی و سوء ظن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، کارگاه تفسیر موضوعی قرآن کریم با تدریس خانم فاطمه علاف‌ پور، استاد حوزه علمیه امروز در جمع طلاب، اساتید و کادر مدرسه علمیه فاطمیه کارون برگزار شد.

در این کارگاه خانم علاف پور با اشاره به آیه ۳۶ مبارکه یونس "و ما یَتبِعُ اکثَرهُم الاظناً آنَ الظن لا یغنی من الحق شئاً ان الله علیماً بما یفعلون" اظهارکرد: در این آیه مبارکه به ظن و گمان که در جایی مناسب در مکانی غیرمتناسب است اشاره و تاکید می کند که هر ظنی بد نیست بلکه بنا برشرایط آدم می تواند براساس همین گمان ها راه هدایت را در پیش بگیرد.

وی ادامه داد: افراد نادان زمانی که زمام امور را به دست می‌گیرند مردم را به بی راهه می کشند و تمام سعی آنها بر این می باشند که آن مردم را تحت سلطه و استعمار خود قرار دهند در حالی که منحصر کردن فرد به کسی جز خدا کاری اشتباه است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه هدایت از طرف خداوند متعال است، گفت: هدایت امری تکوینی یا فطری است و افراد خود با اختیار و عقلی که دارند می توانند راه سعادت یا شقاوت را درپیش بگیرند زیرا انسان قوه تعقل و تفکر دارد.

علاف‌پور تصریح کرد: پیامبران به عنوان مبلغ دین خداوند برای مردم فرستاده شده اند اما هدایتگر اساسی خداوند متعال است که در قرآن فرموده اند "یهدی من یشاء و یضل من یشاء" به معنای اینکه هرکه را بخواهد هدایت و هرکه را نخواهد گمراه می کند.

وی درخصوص ظن و گمان عنوان کرد: علمای اصول ظن و گمان را نگه می دارند و زمانی که تبدیل به یک خبر ثقه‌ می شود به آن عمل می کنند و از همان ظن و گمان ها به یقین می رسند.

استاد حوزه علمیه خواهران درباره آداب و زی طلبگی نیز اشاره کرد و گفت: یک طلبه لازم است که به همه امور حسن ظن داشته باشد زیرا گام اصلی نا امیدی، بدگمانی و سوء ظن است زمانی که احساس نا امیدی به سراغتان آمد از ته دل امام زمان (عج) را صدا بزنید.

علاف‌پور ادامه داد: در زمان نا امیدی وقتی انسان مومن مرتکب انجام گناهی شد خداوند متعال با یک تلنگر به او ثابت می کند که در راه اشتباه قدم گذاشته که عبرت گرفتن از آن به اختیار افراد برمی گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha