یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست

حوزه/دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به صحبت‌هایی در مورد ضمانت اجرایی نداشتن مصوبات شورای فرهنگ عمومی گفت: این تفکر که مصوبات به دلیل نبود اعتبارات اجرایی نمی‌شوند را قبول ندارم. ضمانت اجرایی نداشتن مصوبات تنها به دلیل نبود پول و اعتبار نیست بلکه به این دلیل است که شیوه کار قرارگاهی را نمی‌دانیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی در نشست شورای فرهنگ عمومی که با حضور حجت‌الاسلام خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد و دیگر مسئولان ذی ربط برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی و تسلیت دهه اول ایام فاطمیه گفت: ضمانت اجرای مصوبات شورای فرهنگی عمومی معضلی است که با آن مواجه هستیم و باید رسیدگی شود تا مصوبات آن ضمانت اجرایی داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه، کارشناسان و دانشگاهیان زحمت می‌کشند مشکلات فرهنگی را شناسایی، بررسی و راه‌حل آن را ارائه می دهند اما در گام آخر ابتر می‌ماند، افزود: آسیب‌های اجتماعی نیازمند پول و اعتبار است اما خبری از بودجه فرهنگی نیست دولت در مسئله محتوای فرهنگی توجه خاصی دارد اما در بحث هزینه کرد برای کارهای فرهنگی همیشه ضعیف بوده‌ایم.

امام جمعه شهر یاسوج با بیان اینکه مسئله فرهنگ زیربنا و ساختار هر جامعه است گفت: در هر امری که بخواهیم پیشرفت کنیم باید مسئله فرهنگ در وهله اول مورد توجه باشد انقلاب اسلامی هم یک انقلاب فرهنگی بوده و پیشرفت‌های اعجاب‌انگیز برای کشور ما ایجاد کرده است.

نظام جمهوری اسلامی باید در حوزه‌های مختلف خصوصا زیرساخت‌های فرهنگی هزینه کند

حجت الاسلام و المسلمین حسینی با اشاره به اینکه اگر در حوزه فرهنگ هزینه کنیم حتما نتیجه می‌گیریم، بیان کرد: اینکه ما کار نکنیم و هزینه هم صورت نگیرد اما کار بخواهیم امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به حقوق و مزایایی که برای امام جماعت یک منطقه پرداخت می‌شود، گفت: درآمد امام جماعت چهار یا پنج میلیون تومان است چگونه با این درآمد پایین که کفاف زندگی او را نمی‌داد انتظار کار فرهنگی داشته باشیم، نظام جمهوری اسلامی باید در حوزه‌های مختلف خصوصا زیرساخت‌های فرهنگی هزینه کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی عنوان کرد: در برخی مناطق اصلا مسجد نداریم که این مناطق هم باید موردتوجه دولت باشد، البته قریب به یک هزار مسجد در استان به برکت نظام اسلامی احداث شده است.

تفکری که مصوبات به دلیل نبود اعتبارات اجرایی نمی‌شوند را قبول ندارم

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با تسلیت دهه اول فاطمیه و محکومیت جنایت اسرائیل در غزه گفت: هدف از حملات رژیم صهیونیستی این بود که غزه را تصرف کند، اسرای خود را آزاد و حماس را از بین ببرند اما این خواسته آنها محقق نشد.

دبیر شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی هدف از سفرهای استان را بررسی خواسته‌ها و مشکلات استان‌ها دانست و افزود: تصویب سیاست و ابلاغ آن کار سختی نیست بلکه اجرای میدانی سیاست‌های حوزه فرهنگی حائز اهمیت است که مدیران فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با همه مشکلات در بخش‌های مختلف علم و فرهنگ در حال انجام وظیفه هستند.

وی با بیان اینکه این استان قبل از انقلاب هیچ‌گونه امکاناتی نداشت، گفت: به برکت انقلاب‌ اسلامی و همت جهادگران استان دانشگاه‌های متعددی در سطح استان شکل گرفته است که نشان از توان بالای مسئولان است و دارا بودن برخی از عالمان بزرگ و دانشمندان بین‌المللی در حوزه پزشکی که سرآمد هستند.

این مسئول افزود: رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی غیر از تصویب اسناد که مهم است انتظار دیگری دارند اینکه شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی قرارگاهی شود که تا ۳۰ درصد توانستیم به سمت قرارگاهی پیش برویم و به مانند سابق اداری نیستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه با بیان اینکه برای اولین بار میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و جبهه‌های مردمی پیوند عمیقی پیدا شده است، گفت: وقتی مقام معظم رهبری کار قرارگاهی از ما می‌خواهند باید به استان‌ها کمک کنیم که مشکلات فرهنگی دستگاه‌ها که در مرکز کشور حل شدنی است توسط قرارگاه دنبال شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به صحبت‌هایی در مورد ضمانت اجرایی نداشتن مصوبات شورای فرهنگ عمومی گفت: این تفکر که مصوبات به دلیل نبود اعتبارات اجرایی نمی‌شوند را قبول ندارم. ضمانت اجرایی نداشتن مصوبات تنها به دلیل نبود پول و اعتبار نیست بلکه به این دلیل است که شیوه کار قرارگاهی را نمی‌دانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بیان کرد: اینکه ۷۰ درصد مصوبات شورا ضمانت اجرایی ندارند به دلیل عدم نظارت و پیگیری است و ۳۰ درصد هم به دلیل بودجه است وقتی جلسه می‌گذاریم اما پیگیری نمی‌کنیم چگونه مصوبات باید اجرایی شوند هر مصوبه شورا که اجرا نشده مقصر خود شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در همین خصوص یک مرکز قوی رصد راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی بر لزوم راه‌اندازی دانشگاه صنعتی در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد و گفت: این موضوع را با همراهی قرارگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور وزیر علوم پیگیری می‌کنیم با توجه به اینکه استان در حوزه آب و گردشگری دارای ظرفیت است بر لزوم راه‌اندازی دانشکده در این حوزه‌ها هم تاکید می‌کنیم.

شورای فرهنگ عمومی به عنوان متولی فرهنگی در بحث سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت به صورت جدی ورود کند

حجت الاسلام حمزه پیشقدم، دبیر ستاد امر به معرف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار کرد: ماحصل بیان نظرات دو عضو شورای فرهنگ عمومی کشور در جلسه وبیناری با ریاست جمهور مشکل ضمانت اجرایی نداشتن مصوبات شورای فرهنگ عمومی بود.

وی گفت: لذا باید شورای فرهنگ عمومی به عنوان متولی فرهنگی در بحث سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت به صورت جدی ورود کند تا شاهد تحولات مثبت در زمینه فرهنگی باشیم.

این مسئول خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مفتخریم که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با کمک دوستان و همکاران علی رغم شرایط خاص و حساسی که حول محور حجاب رخ داد به دنبال انجام کار اثرگذار و ایجاد تحول در دستگاه های حاکمیتی استان بودیم.

وی افزود: لذا در همین راستا وظایف محوله به دستگاه ها بر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به صورت جداگانه در اختیار ۳۲ دستگاه قرار دادیم.

این مسئول یادآور شد: همچنین سامانه گزارش دهی در این زمینه در اختیار آنها قرار گرفت اما چون ضمانت اجرایی نداشت اتفاق خاصی رخ نداد و باید در سطح کلان کشور حتما اصلاح در این زمینه رخ دهد و متولی نیز شورای انقلاب فرهنگی باشد تا بتواند هم خوب سیاست گذاری کند و هم خوب برنامه ریزی کرده و هم نظارت بر اجرای سیاست ها و برنامه ها داشته باشد.

وی بیان کرد: یکی از معضلات در بخش فرهنگی این است که تعداد زیادی از دستگاه‌ها وظایف فرهنگی دارند و فقط به دستگاه مافوق خود جوابگو هستند که جهت اثر گذاری هر چه بهتر می‌بایست یک دستگاه به عنوان متولی اصلی فرهنگی در کشور مشخص شود و تمامی دستگاه های دیگر ملزم گردند در زمینه عملکرد فرهنگی خود به آن دستگاه متولی پاسخگو باشند.

پیشقدم خاطرنشان کرد: به این شکل با جمع آوری تمامی گزارشات نقاط ضعف و قدرت مشخص و برای آنها تدبیری اندیشیده می‌شود.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha