یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
موذن

حوزه/ مدرّس دوره های نویسندگی تصریح کرد: مسئولیت پذیری در برابر جامعه و روشمند بودن در این راستا از الزامات مهم نویسندگی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نظیفه سادات مؤذن طی سخنانی در هجدهمین گعده‌ی نویسندگان حوزوی و دانشگاهی که به همت مدرسه علوم انسانی فکرت در مؤسسه شناخت برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به بحث جهان بینی برای ایجاد شناخت مطلوب در عرصه نویسندگی و فعالیت های پژوهشی اظهار داشت: اگر دقت کنیم متوجه می شویم که جهان‌بینی‌های امروزی ما به سمت اومانیسم پیش رفته و بر این اساس بینش، یک بینش انسان محور است. در مسأله‌ی حجاب آنچه جلب توجه می‌کند انسان محوری است، یعنی پوشش من به خودم مربوط است. این نگاه و رویکرد انسان محورانه با توحید منافات دارد.

مدرّس فلسفه‌ی اسلامی همچنین با تأکید بر اهمیت درک و بینش انسان در تحلیل مقوله حیات بشری گفت: همه‌ی معضلات به وجود آمده همچون همجنس گرایی‌ها از همین محوریت غلط نشأت می‌گیرند. در واقع سیر دهکده‌ی جهانی و غرب، همان اومانیسم محوری است که در تقابل با ذات بشریت و توحید می‌باشد، اما وقتی جهان‌بینی توحیدی است آدمی به دنبال جایگاه خودش در آفرینش می گردد و در همین راستا فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: در نگاه فلسفه‌ی اسلامی همه‌ی عالم به سمت موجودی فراتر در حرکت است و جایگاه انسان در این عرصه یعنی اشرف مخلوقات بودن. حال، هدف از این خلقت انجام اکمل فعل آدمی در عرصه‌ی وجودی خودش است.

مؤذن همچنین بیان داشت: استعدادهای آدمی و انتظارات خداوند در راستای هم هستند. هیچ کس حق ندارد استعدادهای خودش را نادیده بگیرد و باید تمام تلاشش را برای محقق شدن آن بکند. در فلسفه‌ی اسلامی آنچه مهم است اتصال رشته‌ها و تأثیر موثر همه چیز بر هم است، کما این که باید بدانیم کلمات هدیه‌ی خدا به بشر هستند و اندیشه چیزی است که سایر موجودات از آن بی‌بهره هستند.

وی در ادامه با توجه به نقش محوری توحید شناسی در عرصه‌ی نویسندگی گفت: به تناسب آنچه خدای متعال به ما عنایت فرموده تکلیفی داریم و با آفرینش زن بودنمان و عاطفه‌ی ویژه‌ای که در این آفرینش وجود دارد، کلمات در کنار زن بودن امانت ویژه‌ای به شمار می روند که زن را در زمینه‌ی زبانی و کلامی قوی‌تر معرفی می‌کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که استعداد ما و توانایی نویسندگی مان با نگاه جهان‌بینی اسلامی گره خورده و وظیفه‌ی یک بانو را تبیین می‌کند.

مؤلف درسنامه‌های نگارشی همچنین با اشاره به شرایط نویسندگی و استعدادیابی در این زمینه ابراز داشت: ما بعد از اینکه تشخیص دادیم استعداد نویسندگی داریم باید متوجه رویکرد خودمان در این زمینه باشیم تا از پراکنده‌نگری بپرهیزیم. موضوع انتخابی ما در بحث نویسندگی باید ضرورت جامعه‌ی امروز باشد و لذا مخاطب‌شناسی در این عرصه اهمیت بسزایی دارد. برای شناخت مخاطب باید حرکت کرد و پویا بود. البته مخاطب‌شناسی در فضای مجازی شکل و اقتضائات خودش را دارد.

وی در خاتمه تصریح کرد: نویسنده در برابر جامعه خود مسئول است و البته باید در برابر این مسئولیت، روش‌مند عمل کند، ضمن آن که اخلاق‌مداری در این فعالیت امر بسیار مهمی است.

گفتنی است: گعده‌های نویسندگی و یادداشت نویسی با حضور اساتید شاخص این عرصه به صورت هفتگی به همت مدرسه‌ی فکرت برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha