دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کتاب

حوزه/ در کتاب "بانوی بهشتی در عرصه های حضور" نویسنده کوشیده تا ضمن مروری بر زندگانی و ابعاد شخصیت حضرت زهرا(س) به ارایه تحلیلی از حضور اجتماعی ایشان در حوادث پس از رحلت حضرت رسول(ص) بپردازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سعید داودی در این اثر که به همت نشر امام علی بن ابیطالب(ع) منتشر شده، تلاش کرده تا الگو بودن فاطمه زهرا(س) در زمینه‌های فردی و اجتماعی برای زنان و دختران مسلمان را مورد توجه قرار داده و گوشه‌هایی از ورود کردن ایشان در عرصه اجتماع را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

نگارنده ابتدا به تبارشناسی این بانوی بزرگ و کیفیت ولادت ایشان اشاره نموده و پس از آن ادوار مختلف زندگی ایشان را از لحاظ تاریخی مرور نموده، سپس ابعادی از علم، اخلاق، عبادت، دعا و عصمت فاطمی را توصیف نموده و سیره ایشان را در زمینه مسایل خانوادگی، رفتار با همسر و فرزندان، ساده‌زیستی و ابراز مهر و محبت به اعضای خانواده را بیان کرده و نقش همسری و مادری ایشان را به عنوان اُسوه برای زنان مسلمان مورد تاکید قرار داده است.

در بخش دیگری از کتاب وی به فعالیت‌های اجتماعی صدیقه طاهره(س) همچون کمک کردن ایشان به مستمندان، ایثار ایشان و نیز هدایت و رهبری زنان و آموختن علم به آنان نموده و حضور پررنگ ایشان در جریان اخذ بیعت اجباری از امام علی(ع)، در ماجرای غصب خلافت ایشان نیز در ماجرای غصب فدک و دفاع تمام قد ایشان از حقوق خود و همسر خویش را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و از این منظر نیز ایشان را اسوه زنان عالم برشمرده است. وی همچنین فاطمه زهرا(س) را از لحاظ کسب فضایل بلند اخلاقی نیز الگوی زنان دانسته و ابعادی از عظمت و جایگاه رفیع ایشان را در روز قیامت از منظری حدیثی بررسی نموده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha