پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 1122976
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
مادران غزه

حوزه/ یک پژوهشگر گفت: امروز زنان غزه با الگو پذیری از حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به احقاق حق به تاراج رفته خود برخاسته‌اند؛ حقی که بیش از هفتاد سال است از چشمان جامعه جهانی دور مانده‌است.

فاطمه میری‌طایفه‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مومن، اسوه‌پذیری اوست که قرآن صراحتاً به آن اشاره کرده و بهترین اسوه‌ها، وجود مقدس ائمه معصومین(علیهم السلام) به ویژه حضرت زهرا (س) هستند.

عضو تحریریه مجتهده امین با اشاره به اینکه شخصیت حضرت زهرا (س) ابعاد گوناگونی دارد که یکی از مهم‌ترین آنان، بُعد سیاسی و کنش اجتماعی شخصیت ایشان است، افزود: موضع‌گیری‌های مجدانه و تلاش بی‌وقفه حضرت زهرا (س) در جهت دفاع از ولایت، برخورد ایشان با دشمنان به‌واسطه سخنرانی در مسجد و ایراد خطابه و همچنین رفتن به درب خانه مهاجرین و انصار برای احقاق حق خود و همسرشان، همه نمونه‌های عینی فعالیت‌های سیاسی ایشان بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) است.

وی اضافه کرد: واکنش ایشان در همین مدت کوتاه، تأثیر به سزایی در تحکیم موقعیت امام‌علی (ع) و اثبات نامشروع بودن دستگاه حاکم داشت. عزیزترین شخص نزد پیامبر، برای دفاع از امر ولایت، وارد میدان می‌شود و قصد دارد مردم را از به انحراف کشاندن دین آگاه سازد. ولایتی که انتصابی است و از جانب خداوند به پیامبر و اهل‌بیت (ع) تنفیذ شده و بارها درآیات قرآن ذکرشده و از طریق پیامبر به آن اذعان شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل درباره روش‌های مبارزه حضرت زهرا (س) مطالبه فدک است، گفت: مسلمانان برای حفظ جایگاه خود نیاز به پشتوانه مالی داشتند و فدک یکی از این منابع درآمد بود که شخصا توسط خود حضرت اداره می‌شد. در اصل، فدک هدیه‌ای مبارک از طرف پیامبر اسلام بود و حضرت زهرا (س) از این هدیه به بهترین وجه در جهت پیش‌برد اهداف دین مبین اسلام استفاده کرد.

میری‌طایفه‌فرد افزود: بعد از نزول آیه ۲۶ سوره مبارکه اسرا، پیامبر (ص) فدک را که بدون هیچ جنگی نصیب مسلمانان شده بود به حضرت زهرا (س) بخشید. فدک اصلاً جز غنایم جنگی نبوده است و پیامبر آن را بنا به مصالحی به حضرت زهرا (س) هبه کردند. این اتفاق در زمان حیات پیامبر رخ داده بود.

وی اظهار کرد: بعد از رحلت پیامبر اسلام، وقتی‌که غاصبین خلافت، فدک را از دست کارگزاران حضرت خارج کردند، حضرت زهرا (س) برای احقاق حقشان به مسجد رفتند، خطبه‌ای در اوج فصاحت ایراد کردند. ایشان اصلاً به هدیه بودن فدک تکیه نکردند. خطبه روی دو مسئله مهم تکیه داشت که هر دو مربوط به قرآن بود. حضرت زهرا (س) ابتدا به مسئله غصب فدک اشاره کرد و بعد مسئله غصب خلافت را پیش کشید، اما از جنبه دینی نه شخصی، ایشان فرمودند: فرض کنید که پدرم این باغ را بخشیده بود، حالا که ایشان فوت کرده است ارث، به چه کسی می‌رسد؟! شما دارید برخلاف قرآن عمل می‌کنید.

این پژوهشگر یادآور شد: حضرت زهرا (س) با استناد به داستان پیامبران و تأکید بر فرض اشتباه ابوبکر مبنی برعدم ارث‌بری از پیامبران، استدلال آنان را باطل می‌کند و این‌گونه کسی که در مسند خلافت مسلمین نشسته، بر ناروا بودن ادعای خودآگاه می‌شود. دفاع ایشان دفاعی همه‌جانبه بود در جهت جلوگیری از فراموشی مسیر خلافتِ الله.

میری‌طایفه‌فرد عنوان کرد: دفاع حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) دفاعی صرفاً از یک باغ نبوده، بلکه دفاع حضرت نمونه تظلم خواهی ایشان در مقابل غاصبان و رسوا نمودن آن‌ها بوده است. استناد ایشان به داستان پیامبران الهی، خود بهترین نمونه برای مطالبه حق است. مطالبه‌ای که با علم و درایت ایشان پیش‌ رفت و ابوبکر را ملزم به پذیرش کرد.

وی ادامه داد: این روش تظلم خواهی توسط یک بانو بهترین الگو و نمونه برای تمام زنان و مردان در طول تاریخ است. اما انحصار این الگو برای بانوان، پاسخ دادن به بسیاری از شبهات درباره نظر اسلام به زن است. به بیانی دیگر یک زن متعهد و متدین، که سال‌ها بر روی نفسِ خودش و رسالت الهی‌اش کار کرده و خودش را برای روزهای مبارزه آماده کرده، حالا در بزنگاه حادثه بهترین نقش را بر تارک صفحات تاریخ رقم می‌زند. کم نیستند زنانی که الگویی چون حضرت زهرا(سلام الله علیها) را برگزیدند و در مسیر ولایت اسلام قدم برداشتند. زنان امروز غزه، و مرابطات بیت‌المقدس از این مقوله‌اند.

وی اضافه کرد: زنانی که برای بازپس‌گیری حقی غصب شده به میدان می‌آیند مال و فرزند فدا می‌کنند و این گونه جهانی را به تفکر وامی‌دارند. جهانی که قرار نیست از او و آرمانش بگوید. قرار نیست صدای مظلومیت او باشد اما او فریاد تظلم خواهی سر می‌دهد. بر روی خرابه می‌نشیند و پا پس نمی‌کشد. بانویی که با وجود شرایط امنیتی شدید در قدس روشنگری می‌کند و زندانی می‌شود اما باز قوی‌تر به میدان می‌آید.

این پژوهشگر با بیان این زنان الگویی چون حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)دارند، زنانی که مردان را در حیرت مردانگی‌شان وا می‌گذارند، گفت: آنان مومن‌اند به وعده حق که «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ؛ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار می‌دهیم.» سوره مبارکه القصص آیه ۵

وی تصریح کرد: امروز زنان غزه با الگو پذیری از حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به احقاق حق به تاراج رفته خود برخاسته‌اند. حقی که بیش از هفتاد سال است از چشمان جامعه جهانی دور مانده‌است. اما دور نیست که پایان این ظلم‌ها رهایی از ظلم باشد. زیرا خداوند به مجاهدان در راهش وعده پیروزی داده است. الیس الصبح بقریب؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha