سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس سازمان برنامه و بودجه

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی در بودجه ریزی خاطرنشان کرد: همانگونه که معتقدیم باید به مراکز دانشگاهی توجه شود، معتقدیم که باید به سایر مراکز علمی و فرهنگی همچون حوزه علمیه نیز توجه شود، چرا که عدم توجه به فرهنگ می‌تواند خسارات و هزینه‌های بیشتری را برای مقابله با تبعات آن در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری امروز در دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به جایگاه سازمان برنامه و بودجه گفت: این سازمان، همانطور که می‌گویند، مغز متفکر نظام اداری و اجرایی کشور است، چون یک حالت خزانه داری دارد و تمامی فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، سلامت، فرهنگ و آموزش، به این سازمان گره می‌خورد.

تمامی مسائل کشور به سازمان برنامه و بودجه ارتباط دارد

وی افزود: مجموعه مسائل کشور به سازمان برنامه و بودجه ارتباط دارد. اگر این سازمان منابع را در زمان مناسب و به مقدار کافی تزریق نکند، کاری پیش نخواهد رفت. بنابراین باید از کارشناسان خبره و با قدرت تحلیل خوب استفاده کنید تا زمانی که تصمیمی گرفته می‌شود و لایحه‌ای تنظیم می‌شود، همه جوانب آن قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی مورد ملاحظه و بررسی قرار گرفته باشد.

امام جمعه قم ادامه داد: مدیران استانی سازمان برنامه و بودجه باید دیده‌بانی بیدار باشند و در دفتر خود محصور نشوند تا متناسب و بر اساس وضعیت و نیازمندی‌های هر شهر و استان و به موقع و روزآمد تصمیم گیری شود.

وی اولویت بخشی دولت به اتمام پروژه‌های نیمه تمام را تصمیمی بسیار خوب توصیف کرد و ابراز داشت: وجود پروژه‌های ناتمام در برابر چشمان مردم، عامل افزایش نا امیدی در جامعه است.

اولین وظیفه سازمان برنامه و بودجه ایجاد زمینه مناسب برای افزایش تولید و بهره‌وری در کشور است

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، ایجاد زمینه مناسب برای افزایش تولید و بهره‌وری در کشور را اولین وظیفه سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد و اظهار داشت: باید خروجی تخصیص بودجه را با دقت رصد کنید. اگر تولید در کشور رشد کند، ناترازی‌ها و مشکلات بودجه تا حدودی مرتفع خواهد شد. اگر به تولید کمک کنید و سرمایه‌ها به خارج از کشور منتقل نشود و تسهیلات لازم به موقع پرداخت شود، چرخ تولید در کشور به حرکت در خواهد آمد.

لزوم عملیاتی کردن بودجه

وی عملیاتی کردن بودجه را دومین وظیفه مهم سازمان برنامه و بودجه معرفی کرد و بیان داشت: عملیاتی کردن بودجه یعنی بدانیم بودجه چطور و چگونه هزینه شده است تا اگر دستگاهی بودجه را به درستی مصرف کرده و پروژه مد نظر را با موفقیت به اتمام رسانده است، در بودجه سال آینده عملکرد مثبت آن مورد توجه قرار گیرد. تا شاهد این نباشیم که برخی از پروژه‌هایی که مثلا در یک سال امکان بهره برداری دارند، برای چند سال پیاپی بودجه دریافت می‌کنند.

نظارت؛ رکن اصلی فعالیت‌های سازمان برنامه و بودجه

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، نظارت را رکن اصلی فعالیت‌های سازمان برنامه و بودجه ارزیابی کرد و گفت: نظارت رکن اصلی کارهاست که متأسفانه گاهی به فراموشی سپرده می‌شود. گاهی حتی تورم نیز به خاطر عدم نظارت کافی و کارآمد به وجود می‌آید.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از حذف ارز ترجیحی تصریح کرد: در همان زمان گفتیم که اگر جایگزین مناسبی برای ارز ترجیحی نداشته باشید که بتواند خلأ ناشی از حذف آن را جبران کند، تبعاتی را برای مردم در پی خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی در بودجه ریزی خاطر نشان کرد: همانگونه که معتقدیم باید به مراکز دانشگاهی توجه شود، معتقدیم که باید به سایر مراکز علمی و فرهنگی همچون حوزه علمیه نیز توجه شود، چرا که عدم توجه به فرهنگ می‌تواند خسارات و هزینه‌های بیشتری را برای مقابله با تبعات آن در پی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha