یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/  کرسی آزاداندیشی با موضوع حجاب حریم خصوصی یا عمومی در مدرسه علمیه الزهرا (س)

حوزه/ حجت الاسلام میرزایی گفت: خانواده باید بر اساس اصول و ارزش‌های الهی شکل بگیرد و لذا در اسلام سنگین‌ترین مجازات‌ها برای کسانی است که می‌خواهند این کانون را به هم بزنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام رضا میرزایی امروز در جلسه کرسی آزاداندیشی که با موضوع «حجاب، حریم خصوصی یا عمومی با استناد به کتاب مسئله حجاب شهید مطهری» در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: حجاب در ایران ریشه در آداب سنتی باستانی دارد و در ایران باستان بسیار قوانین محکمی برای این امر وضع کرده بودند.

وی ادامه داد: این مسئله در مورد حجاب مطرح می‌شود که آیا این امر یک بحث فردی است یا اجتماعی و متاسفانه برخی‌ها برای بی‌حجابی و عدم رعایت قوانین آن به فردی بودن حجاب استناد می‌کنند و عده‌ای آن را یک موضوع عمومی و اجتماعی می‌دانند و معتقدند باید قوانین آن در جامعه رعایت شود.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی تصریح کرد: شهید مطهری بیان می‌کند که حجاب می‌تواند در چهار جبنه روانی، خانوادگی، اجتماعی و حفظ جایگاه و ارزش مورد بحث قرار گیرد و از جنبه روانی می‌توانیم بیان کنیم که رعایت حجاب باعث بهداشت روانی در جامعه می‌شود و کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی تحلیل روان شناختی تفاوت بین زن و مرد را بیان می‌کند.

وی افزود: حتی ما اگر در آزادترین کشورها هم مسئله پوشش را بررسی کنیم، می‌بینیم که برای آن محدودیت‌هایی وجود دارد. شهید مطهری اولین بحث در حجاب را آرامش روانی آن می‌داند.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی ادامه داد: دومین جنبه حجاب، جنبه استحکام پیوند خانوادگی است. هر چیزی که به کانون خانواده آسیب بزند باید با آن مقابله کرد، فلسفه خلقت و آفرینش انسان در اسلام این است که بشر چون خلیفة الله است باید تربیت شود.

وی تصریح کرد: پایه‌های تربیت در خانواده اتفاق می‌افتد، لذا خانواده باید بر اساس اصول و ارزش‌های الهی شکل بگیرد و در اسلام سنگین‌ترین مجازات‌ها برای کسانی است که می‌خواهند این کانون را به هم بزنند.

وی خاطرنشان کرد: سومین جنبه حجاب، جنبه اجتماعی است؛ اگر حریم‌ها حفظ شوند، ظرفیت‌ها و استعدادها فرصت ظهور و بروز پیدا می‌کنند و کارآمدی بالا می‌رود، طبق تحقیقات، در دانشگاه‌هایی که تفکیک جنسیتی وجود دارد بهره‌وری علمی بالاتر است و شرکت‌های مدل مد و لباس و لوازم آرایشی اجازه حفظ حریم را نمی‌دهند، چرا که در این صورت جلوی سود آنها گرفته می‌شود.

حجت الاسلام میرزایی، چهارمین جنبه حجاب را حفظ ارزش زن عنوان کرد و یادآور شد: زن و مرد از نظر جسمی و قدرتی مانند هم نیستند و زن در بحث جسمی و قدرتی با ضعف مواجه است، نقطه ضعف مرد نیز دلباختگی اوست و به همین دلیل دین تأکید بر حفظ حریم و حفظ جایگاه و ارزش زن دارد.

وی ادامه داد: جامعه هر چه به سمت بی‌بند و باری رفته، ارزش زن پایین آمده و کانون خانواده نیز بیشتر متلاشی می‌شود، بالاترین ولادت‌های خارج از چارچوب خانواده در فرانسه اتفاق می‌افتد و شصت درصد کودکان متولد شده در این کشور خارج از چارچوب خانواده است.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی اظهار کرد: آزادی‌ها منجر به بالا رفتن خشونت علیه زن شده و در آمریکا یک سوم زنان مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند و در برخی دانشگاه‌های آمریکا نیز محدودیت پوشش وجود دارد.

وی بیان کرد: بحث حجاب و پوشش ممکن است جنبه فردی داشته باشد، اما مهم‌تر از آن جنبه اجتماعی و البته حجاب یک بحث اجتماعی است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha