پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
دانشمند

حجت الاسلام دانشمند، هیئت و مسجدی که در آن دشمن شناسی وجود نداشته باشد را ناکارآمد دانست و گفت: هیئتی که در آن دشمن شناسی نشود، شام آن هیئت را صهیونیست هم می دهد و مسجدی که در آن تنها نماز بخوانند ، گنبد آن را صهیونیست هم طلا می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مهدی دانشمند پیش از ظهر امروز در دوره توانمندسازی هیئت های مذهبی که در اردوگاه درچه اصفهان برگزار شد با اشاره به سیره زندگی حضرت ام البنین(س) و تاثیر حضرت در روضه خوانی اظهار داشت: حضرت ام البنین(س) پرچمدار همه هیئتی های حسینی است، زیرا حضرت علاوه بر این که شاعره بودند، شخصیت آن بانو شخصیت بسیار بالایی است و این معرفت را همچنان که پیامبر(ص) فرمودند " أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء، این نور را باید خدا در قلب انسان قرار دهد.

وی افزود: این بانو حاضر شد با افتخار در خانه امیرمومنان(ع) کنیزی فرزندان حضرت را انجام دهد، لذا فرمود به شرطی وارد خانه امیرالمومنین(ع) می شود که لباس عروس به تن نکرده و سوار بر مرکب عروس نشوند و فرمود می روم برای این که کنیز خانه امیرمومنان(ع) باشم، یعنی با این فهم رفتند و لذا حضرت ام البنین(س) نسبت به سایر همسران امیرمومنان(ع) ، تنها بانویی است که یتیمان حضرت زهرا(س)، این بانو را مادر خطاب کردند.

حجت الاسلام دانشمند اضافه کرد: حضرت ام البنین(س) را چهار سال پس از عاشورا با زهر به شهادت رسانیدند و شیعه و سنی در شهادت این بانو متفق القول هستند.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: همه ما زیر پرچم حضرت ام البنین(س) هیئت را یاد گرفته ایم و این بانو خود روضه می خوانند و در محضر امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س) و خانواده اهل بیت مصیبت ها را بیان می کردند.

وی مبدأ ابداع شبیه خوانی و تعزیه خوانی را از حضرت ام البنین بیان کرد و افزود: در روایت است که حضرت چهار قبر در کنار قبرستان بقیع درست می کرد و در کنار آنها شعر و روضه می خواند و آن قدر کارهای حضرت، عجیب بود که بنی امیه اظهار کردند انقلاب به پا می شود و احساس خطر کرده و دستور به شهادت این بانو دادند.

حجت الاسلام دانشمند با تاکید بر بررسی شروع هیئت به عنوان یک بحث رسمی از حضرت ام البنین تصریح کرد: باید ببینیم اهداف هیئت چیست و این بانو هیئت را با چه نیتی شروع کرد، لذا زمانی که اشعار حضرت ام البنین(س) را بررسی کرده و روایات را مطالعه می کنیم می بینیم فلسفه هیئت چند نکته است.

وی خاطر نشان کرد: در وهله اول دشمن شناسی و تطبیق حوادث روز با خط کش تاریخ به این معنا که حتی زمانی که قرآن کریم قصه می گوید برای این است که ما گره های امروز خود را با استفاده از آن باز کنیم.

کارشناس مذهبی با بیان درگیری دو جبهه حق و باطل در هر زمان گفت: جنگ نور و ظلمت، جنگ حق و باطل و جنگ علم و جهل حتی در دوران امام زمان(عج) نیز وجود دارد و در زیارت عاشورا این خط را داده اند که" اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ"، لذا "آخر تابع" معلوم می کند این مسئله ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در عصر حاضر دشمنانی که وجود دارند از دشمنان زمان امام حسین(ع) خطرناک تر هستند، زیرا دشمنان اباعبدالله سه دسته بودند، دسته اول که با بدن امام کار داشتند، دسته دوم که با آثار امام مشکل داشتند که قبر حضرت را خراب کردند و در عصر حاضر با ذکر، یاد و باورهای حسین(ع) یعنی با قلب ها کار دارند و هیئت باید اجازه ندهد یاد و برکات حضرت فراموش شود.

حجت الاسلام دانشمند هیئت و مسجدی که در آن دشمن شناسی وجود نداشته باشد را ناکارآمد دانست و افزود: هیئتی که در آن دشمن شناسی نشود، شام آن هیئت را صهیونیست هم می دهد و مسجدی که در آن تنها نماز بخوانند، گنبد آن را صهیونیست هم طلا می کند، اما اگر در مقابل قرار شد در آن مسجد نمازخوان ها دشمن بشناسند و به زبان زمان و زبان جوان مصلح شوند و جبهه های حق و باطل را بشناسند و بصیرت لازم را پیدا کنند، این مسجد به هر نحوی توسط مخالفین تعطیل می شود، زیرا در این هیئت حسین خرازی، مصطفی ردانی پور و حاج قاسم سلیمانی تربیت می شود و حاج قاسم سلیمانی نیز خروجی روضه است.

وی تاکید کرد: برخی فکر می کنند هیئت را برای این قرار داده اند که بیایند گریه کرده و عقده خالی کنند، البته گریه نیز باید باشد، اما این که فرموده اند ان قتیل العبرات آن عبره ای است که در آن عبرت باشد، لذا اشک را برای این عبره می گویند زیرا نتیجه این اشک باید فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ باشد.

حجت الاسلام دانشمند، دشمن شناسی، وظیفه شناسی و دوست شناسی در هیئت را مهم عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه برخی اوقات در هیئت خودی را می زنیم به جای این که غریبه را بزنیم و این در حالی است که بسیاری از هیئت ها خوب جلو رفته اند، اما پس از مدتی هوای نفس و شیطان آمده، بنابراین اگر می خواهید هیئت اثر کند ابتدا خود را خالص کنید و به دنبال دیده شدن نباشید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha