دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی تقوی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین تقوی پرداختن به مسائل سیاسی را یکی دیگر از مؤلفه های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی می بایست در کنار قوت علمی دارای قدرت تحلیل سیاسی و تصمیم گیری درست هم باشد. دانشجو وقتی به تحلیل درست رسید می تواند تصمیم درست هم بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی تقوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی «پاسخ» وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه حضور یافت و به تبیین موضوع «روز دانشجو و نقش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» پرداخت.

چرا ۱۶ آذر را «روز دانشجو» نامیدند؟

حجت الاسلام والمسلمین تقوی ضمن تبریک روز دانشجو در پرداخت به علت نامگذاری این روز گفت: سابقه این نامگذاری به سال ۱۳۳۲ و دقیقاً بعد از وقایع مربوط به کودتای ۲۸ مرداد باز می گردد. در آن زمان که به نوعی روابط بین ایران و انگلستان و آمریکا دچار تنزل شده بود، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی نیکسون در جهت ترمیم روابط ایران و بریتانیا به ایران آمد تا آن ها بتوانند دخالت های کشورهای استعماری همچون آمریکا و انگلیس در ایران را مانند سابق پیگیری کنند.

وی افزود: در زمان ورود نیکسون به ایران در دانشگاه تهران که شاید عمده ترین دانشگاه ایران در آن زمان بوده است، دانشجویان در اعتراض به این سفر معاون رئیس جمهور وقت آمریکا اقدام به تجمع، تحصن، اعتراض و سر دادن شعارهای ضداستعماری کردند. در آن زمان گارد ویژه ارتش وارد دانشگاه تهران شده و دانشجویان را به تیر می بندد. در نتیجه این اقدامات سه دانشجو به شهادت رسیدند و از همان زمان روز ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو و به نحوی روز مبارزه دانشجویان با استعمار و استکبار انتخاب شد.

آیا رسالت دانشجو فقط علم آموزی است؟

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های قم در پاسخ به اینکه آیا رسالت دانشجو فقط علم آموزی است یا فعالیت در عرصه سیاسی هم از وظایف اوست، اظهار کرد: این سؤال را با تعبیری از مقام معظم رهبری می توان پاسخ داد. تعبیر ایشان این است که ما به دنبال تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی هستیم.

وی ادامه داد: به این دلیل که نگاه مقام معظم رهبری یک نگاه تمدنی است و ما به دنبال ایجاد تمدن نوین اسلامی هستیم، پس می بایست دانشجوی در تراز این تمدن تربیت گردد. یکی از ابعاد مهم تربیتی دانشجو برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی پیشتازی علمی است. این موضوع مورد همواره تأکید مستمر مقام معظم رهبری بوده است.

پرداختن به مسائل سیاسی؛ از مؤلفه های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین تقوی پرداختن به مسائل سیاسی را یکی دیگر از مؤلفه های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی می بایست در کنار قوت علمی دارای قدرت تحلیل سیاسی و تصمیم گیری درست هم باشد. دانشجو وقتی به تحلیل درست رسید می تواند تصمیم درست هم بگیرد. اما اگر تحلیل غلط داشته باشد نمی تواند تصمیم درستی اتخاذ نماید.

وی بعد اخلاقی را یکی دیگر از ویژگی لازم برای دانشجویان فعال سیاسی دانست و بیان داشت: اگر دانشجو در کنار توانمندی علمی و تحلیل سیاسی از جهت اخلاقی نیز رشد پیدا کند و پیشتاز باشد، آن گاه این دانشجوست که می تواند در عرصه های مختلف جامعه به نقش آفرینی اثرگذار بپردازد.

دانشگاه ها؛ قلب تپنده کشورها

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان در ادامه این برنامه به برخی حربه های دشمنان برای هدایت دانشجویان به سمت و سوی مورد رضایت خودشان، یادآور شد: تقریباً در همه دنیا دانشگاه ها قلب تپنده کشورها هستند. به طور تقریبی در کشور ما حدود سه میلیون نفر دانشجو مشغول به تحصیل بوده و چند صد هزار استاد در سطح دانشگاه های ایران به تدریس می پردازند. این ها قشر فرهیخته و تحصیل کرده جامعه ما بوده و پیشرفت و تعالی این نظام به دست این ها رقم خواهد خورد. پس طبیعی است که این جا هم برای نظام جمهوری اسلامی ایران و هم برای دشمنانی که می خواهند به این نظام آسیب برسانند، دارای اهمیت بالایی باشد.

وی افزود: اگر قلب کسی را از کار بیندازند، بقیه اعضا و جوارح او نیز دیگر کارایی خود را از دست خواهند داد. دشمنان نیز از همین حربه استفاده کرده و سرمایه گذاری بسیاری روی دانشگاه ها نموده است. آن ها در حوزه بحث های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سرمایه گذاری کرده و در نهایت سعی دارند به انحای مختلف دانشجوی ایرانی را به سمت ولنگاری، ناهنجاری ها، سستی در کسب علوم، هیجانات زودگذر جوانی و بی اخلاقی ببرند.

بیشترین و طولانی ترین جلسات مقام معظم رهبری با اقشار دانشگاهی است

حجت الاسلام والمسلمین تقوی گفت: مقام معظم رهبری در تقابل با نقشه های دشمن بیشترین جلسات و از جهت تعداد ساعات طولانی ترین نشست ها را با اقشار دانشگاهی و بویژه با دانشجویان دارند. این جلسات به صورت گفت و گوی دو طرفه و در کمال آزادی بیان نیز بوده است.

وی با اشاره به اشتیاق و اهتمام ویژه مقام معظم رهبری برای شنیدن حرف های دانشجویان ادامه داد: به یاد دارم که در چندسال گذشته جلسه دانشجویان با مقام معظم رهبری را داشتیم که این جلسه در ماه مبارک رمضان بود. آغاز جلسه از چند ساعت پیش از اذان مغرب بود و تا حدود دو ساعت پس از نماز و افطار نیز ادامه پیدا کرد. این حجم از گفت و گو با دانشجویان که اکثر آن را هم صحبت های خود دانشجویان تشکیل می دهد نشان از اهتمام رهبر معظم انقلاب به گفت و گو با این قشر دارد. این دیدارها نه فقط در ماه های رمضان هرسال که در ایام اربعین، در دیدار با نخبگان، با فرهنگیان و دیدارهای اینچنینی دیگر برقرار است.

رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های قم در پرداخت به نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان و مشارکت آن ها در مسائل سیاسی گفت: نگاه ویژه رهبری در مباحث سیاسی در دانشگاه این است که دانشگاه باید سیاسی باشد، اما سیاست زده نباشد. سیاسی بودن به معنای داشتن فهم سیاسی، تحلیل سیاسی و قدرت انتخاب اصلح در مسائل سیاسی است. اما سیاست زدگی یعنی اینکه دانشجو ابزار دست احزاب سیاسی شود و جریانات سیاسی در جهت امتیازات و منافع خود از دانشجو استفاده ببرد. دانشجو و استاد دانشگاه باید دارای بصیرت سیاسی، فهم عمیق سیاسی و قدرت تصمیم گیری در مقاطع حساس کشور باشند.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین حجم فعالیت های سیاسی در دانشگاه ها توسط تشکل های دانشجویی انجام می شود، خاطرنشان کرد: این فعالیت ها در قالب گفت و گو و تضارب آرا، جلسات هم اندیشی و کرسی های آزاداندیشی متعدد انجام می شوند که همه این ها مایه روشنگری برای دانشجویان است.

در دانشگاه های کشور تشکل های سیاسی دانشجویی از همه طیف های سیاسی فعالیت دارند

حجت الاسلام والمسلمین تقوی ادامه داد: اصلاً این گونه نیست که در دانشگاه های ایران به دانشجو بگویند "صحبت نکن!". در دانشگاه های کشور تشکل های سیاسی دانشجویی از همه طیف ها و گفتمان های سیاسی حضور داشته و فعالیت دارند. اما طبیعی است که در چهارچوب کلی مشخصی می بایست عمل کنند تا این برنامه ها به درستی مدیریت شوند. اما این نکته حائز اهمیت است که طبق قانون هیچ کسی حق ندارد نشریات دانشجویی تا قبل از به چاپ رسیدن مورد ممیزی قرار دهد. یعنی هیچ کسی نمی تواند به دانشجو دیکته کند کدام مطالب را بنویسد یا از بیان کدام محتواها امتناع ورزد. بخشی از پویایی دانشگاه ها به همین موضوع باز می گردد.

وی با برشمردن برخی از وظایف و نقش آفرینی های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اظهار کرد: نقش نهاد بیشتر حمایتی و هدایتی است. نقش حمایتی آن این است که تشکل های مختلف، کانون های فرهنگی و انجمن های علمی و پژوهشی را که فعالیت های بسیار متنوعی دارند، مورد حمایت قرار دهد. در عرصه هدایت گری نیز نهاد می بایست هرجا که دید دانشجویان فعال احیاناً از مسیر و چهارچوب اسلام، دین یا مسائل انقلاب فاصله می گیرند، به آن ها تذکر داده و به تبیین مسئله با حفظ کرامت و احترام برای آن ها می پردازد.

نهاد رهبری وظیفه نظارت بر اجرای منویات مقام معظم رهبری و موازین قانون اساسی در دانشگاه ها را هم بر عهده دارد

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: نقش دیگری که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها دارد، از نوع نظارتی بوده که بر اساس آن می بایست در عین اینکه هیچ کس حق دخالت مستقیم در فعالیت های دانشجویان ندارد، ناظر بر رفتارها و فعالیت های دانشگاه باشد تا منویات مقام معظم رهبری و موازین قانون اساسی در این فضا اجرایی گردد.

وی حضور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در جمع های مختلف دانشجویی پررنگ برشمرد و تصریح کرد: این حضور در مساجد، نمازخانه ها، کلاس های درسی، برنامه های دانشجویی، اردوهای مختلف اعم از راهیان نور، راهیان مقاومت به مقصد کرمان و مزار شهید حاج قاسم سلیمانی، اردوی راهیان پیشرفت و سایر اردوها، کرسی های آزاداندیشی، تریبون های آزاد و سایر اجتماعات دانشجویی مشهود است.

حضور روحانیت در رأس ساختار دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه ها

حجت الاسلام والمسلمین تقوی گفت: دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دارای ساختاری است که در اکثر دانشگاه ها در رأس آن یک فرد روحانی با ویژگی های خاصی که مد نظر است، قرار دارد. البته در دانشگاه های استانی همچون پیام نور، آزاد و فرهنگیان ممکن است فقط یک نفر روحانی در همان مرکز استان حضور داشته باشد.

وی در خصوص حمایت یا عدم حمایت نهاد رهبری در دانشگاه ها از امر ازدواج دانشجویان تصریح کرد: اساساً متولی اصلی ستاد ازدواج دانشگاهیان نهاد رهبری است و خیلی از دفاتر این نهاد خودشان واسطه ازدواج دانشجویان می شوند. سایتی تحت عنوان «همرسان» طراحی شده است که دانشجویان بتوانند در آنجا ویژگی ها، قابلیت ها و خواسته های خود را بیان کرده تا در نهایت از این طریق فرد مورد تأییدشان را از بین دانشجویان انتخاب نمایند. بسیاری از دانشجویان جهت رفع مشکلات آموزشی، دانشگاهی و حتی مشکلات شخصی و مالی به دفاتر نهاد رهبری مراجعه می کنند و این دفاتر نیز تلاش های لازم را در جهت حل این مسائل انجام می دهند.

بنای اصلی نهاد رهبری در دانشگاه ها بر اعتماد و رفاقت است

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های قم با اشاره به اینکه بنای اصلی بر اعتماد و رفاقت نهاد رهبری با دانشجویان است، اظهار داشت: بنای اصلی بر این است که دانشجویان و نهاد رهبری ارتباط و تعامل تنگاتنگی با همدیگر داشته باشند و این ارتباط نه فقط با دانشجویان که با اساتید دانشگاه ها هم هست. متولی دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه ها نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بوده و در راستای این ارتباط گیری و تعامل مستمر تأسیس شده است. این امر از مهمترین انتظارات رهبر معظم انقلاب از دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ها و مسئولین دفاتر این نهاد است.

برنامه های نهاد رهبری سلیقه ای و دل بخواهی نیست

وی در پایان با تأکید بر ابلاغی بودن برنامه های دفتر نهاد رهبری از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: فعالیت های دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ها، تحت قوانین و برنامه های مدونی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و به وزارتخانه ها ابلاغ شده است، اجرایی می گردد. به عبارتی دیگر هیچ کسی نمی تواند هر کاری که دلش خواست، بر اساس میل و سلیقه شخصی و خارج از چهارچوب تصمیم گیری کرده و برای این دفاتر برنامه ریزی نماید؛ بلکه این برنامه ها پس از کارشناسی های متعدد صورت گرفته و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی طراحی، تصویب و ابلاغ می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha