شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کودک

حوزه/ نشست علمی فرزندآوری سالم، بایدها و نبایدها در مدرسه علمیه تخصصی فاطمة الزهرا (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، دکتر محمد حسین نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان، پیش از ظهر امروز در نشست «فرزندآوری سالم، بایدها و نبایدها» در جمع اساتید، طلاب و مبلغان مدرسه علمیه تخصصی فاطمة الزهرا (س) اصفهان گفت: شما پیام آوران جامعه هستید. هدف ما از نشست امروز این است که علاوه بر افزایش اطلاعات خودتان، بتوانید در جامعه هم مؤثر بوده و به دیگران نیز انتقال دهید.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان گفت: با توجه به تحقیقات صورت گرفته آمار و تحقیقات نشان داده است که حدود ۹۰ درصدزنان در سن ۲۰سالگی مستعد بارداری هستند و این سن هر چه بالا رود، شانس بارداری کاهش پیدا می کند. به طوری که در سن ۴۰سالگی شانس بارداری به حدود ۲۰درصد می رسد. متاسفانه مشکل جامعه ی کنونی این است که جوانان ما می خواهند به همه ی آمال و آرزوهایش (مانند خانه دار شدن، شغل مناسب و...) برسند و بعد ازدواج کنند و حال آنکه نمی دانند تا به این خواسته ها برسند، شانس فرزند دار شدن آنها به زیر۵۰درصد می رسد.

وی در ادامه به مشکلات دیگر ازدواج دیرهنگام و فرزند دار شدن در سن بالا پرداخت و گفت: آمار و تحقیقات صورت گرفته در علم پزشکی ثابت کرده است، احتمال مونگلیسم شدن فرزندانی که در سن ۴۰سالگی مادر به دنیا می آیند، بیشتر از فرزندانی است که در سن ۲۰سالگی مادر به دنیا می آیند. یعنی در سن ۴۰ سالگی مادر، احتمال سندرم داون از هر۵۰ بارداری یکی است، در حالی که در سن ۲۰ سالگی مادر از هر ۱۰۰۰فرزند یک نفر دچار سندرم داون می شود. دومین خطر ازدواج دیر هنگام این است که میزان سقط در سن ۴۰ سالگی خیلی بیشتر از سن ۲۰سالگی می باشد.

نصر اصفهانی به برخی از عوامل افزایش نازایی اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که منجر به نازایی شده است، سبک غلط زندگی ماست. سبک زندگیمان را باید تغییر دهیم؛ کار و فعالیت زیاد، ورزش، تغذیه سالم و وزن نرمال و آرامش داشتن و ... از جمله عواملی است که می تواند در کاهش نازایی موثر باشد. غذای ناسالم و بیش از اندازه کربوهیدارت دار و فست فودها از عوامل مهمی است که کاهش فرزند آوری و بیماری PCOS (تنبلی تخمدان) را به دنبال دارد. برای رفع بیماری PCOS مصرف سبزیجات، نان سبوس دار و غذای سالم مصرف کنید.

دکتر نصر برخی از فواید زایمان و فرزند دارشدن را بیان کرد و گفت: زایمان می تواند از خیلی بیماری هایی زنان مانند سرطان رحم و سینه، اختلالهای رحمی و ... پیشگیری کند.

وی به این نکته مهم اشاره کرد: افرادی که به هر دلیلی فرزند دارشدنشان به تعویق می افتد نگران نباشند زیرا آنها نیز می توانند با مراجعه به مراکز مربوطه و تحت نظر پزشکان متخصص با خیال راحت فرزندانی سالم به دنیا بیاورند و با مراجعه به این مراکز می توانند مشکل ناباروری خود را برطرف کنند، زیرا علم پزشکی درصد نازایی را خیلی پایین آورده است.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان گفت: سعی کنیم واقعیت ها را به جامعه انتقال دهیم تا آنها نیز با آگاهی کامل برای آینده خود تصمیم بگیرند. طلاب باید در نشر ازدواج به موقع و زود فرزند دار شدن تلاش کنند. همچنین افرادی را که به هر دلیلی نمی توانند فرزنددار شوند، به مراکز مربوطه ارجاع دهند.

نصر اصفهانی در پایان به سؤالات طلاب پاسخ داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha