شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رونمایی کتاب کتیبه های فاطمی

حوزه/ مراسم رونمایی از کتاب کتیبه‌های فاطمی به همت مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری آستان مقدس بانوی کرامت با حضور آیت‌الله سعیدی و جمعی از سخنوران، مداحان و پژوهشگران در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیین رونمایی از کتاب کتیبه‌های فاطمی به همت مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری آستان مقدس بانوی کرامت با حضور آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، عباس حیدرزاده مؤلف کتاب و جمعی از مداحان و پژوهشگران امروز در سالن محراب حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.

آیت‌الله سعیدی در این مراسم با تقدیر از این کار فاخر در رابطه‌ با روضه حضرت زهرا (س) که در ایام فاطمیه و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) رونمایی شده است اظهار کرد: بنده از همه کسانی که ایام فاطمیه را به هر نحوی پاس می‌دارند از جمله مجلس‌داران، هیئت‌ها، سخنوران، مداحان، سرایندگان، نویسندگان، خادمان و مجموعه‌هایی که کارهای هنری در سطح کشور انجام می‌دهند تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به هفته پژوهش به سه روش استقرائی، به‌گزینی و تلفیقی در پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» انسان مؤمن باید همه پژوهش‌ها را ببیند و بهترین را انتخاب کند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری منفرد در این مراسم با بیان اینکه تبیین سیره اهل‌بیت برای مردم بر ما واجب است، گفت: باید آسیب‌هایی که به این ذوات مقدسه وارد شده است را هم برای مردم بیان کنیم و این در قالب روضه‌ها انجام می‌شود.

وی با تقدیر از عباس حیدرزاده که با نوشتن دو کتاب کتیبه‌های محرم و کتیبه‌های فاطمی در مسیر بیان صحیح مصائب اهل‌بیت قدم گذاشته است، افزود: در کتاب کتیبه‌های فاطمی که امروز رونمایی شد مطالب خوبی بیان شده و تنها به روضه‌ها بسنده نشده؛ بلکه در ابتدای هر فصل مطالبی راجع به سبک زندگی حضرت زهرا (س) بیان شده که کار خوبی است.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی با بیان اینکه نسبت به شعائر سه مطلب حائز اهمیت است، گفت: اول علل و عوامل این رخدادها است که باید به آن پرداخته شود، دوم پیامد دامن‌زدن به این شعائر است که چه آثاری در جامعه دارد و باعث تنزیه و تطهیر جامعه می‌شود و سوم بیان وقایع و مصائبی است که اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه ما نیاز به تولید روضه جدید نداریم؛ بلکه وقایع همان وقایعی است که در زمان ائمه اتفاق افتاده است، افزود: استنباط روضه از روضه مانعی ندارد و لازمه این کار زانوزدن محضر اساتید و استفاده از منابع اصیل است.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه وقایع فاطمیه باید با ظرافت خاصی گفته شود، ابراز کرد: یکی از آسیب‌های امروز روضه‌ها این است که از مطالب بدون منبع زیاد استفاده می‌شود که با نوشتن کتاب‌هایی همچون کتیبه‌های فاطمی این خلأ هم برطرف می‌شود.

همچنین عباس حیدرزاده مؤلف کتاب کتیبه‌های فاطمی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) آینه تمام‌نمای پیامبر (ص) هستند و مدح ایشان در قرآن و روایات آمده است، افزود: بنا بر روایتی که پیامبر فرمودند خشم و غضب حضرت فاطمه (س) محور خشم و غضب الهی است و در روایت دیگری فرمودند اگر خوبی‌ها هیئت و شکل ظاهری داشت فاطمه (س) بود و حتی باید گفت فاطمه برتر از خوبی‌ها است.

وی وظیفه مداح را بیان معارف و سیره اهل‌بیت به جامعه و ترویج این سیره در میان مردم است، افزود: کتاب کتیبه‌های فاطمی لطفی از الطاف الهی بود که نصیب بنده شد. این کتاب بر اساس سیره و رفتار حضرت زهرا (س) تنظیم شده و مؤلفه‌هایی از قبیل عبودیت، پوشیدگی، ایثار، دفاع از ولایت، شوهرداری، تربیت فرزند سخاوت و ساده زیری و دیگر مسائلی که در سیره ایشان بوده را تبیین کرده است.

این مداح اهل‌بیت (ع) گفت: این کتاب شامل ۳۰ کتیبه است که بر اساس اصول مداحی پیاده شده است، گفت: بر اساس عنوان هر کتیبه ابتدا شعر در مدح حضرت، سپس حدیث و روایت با همان موضوع و در مرحله بعد وارد روضه می‌شود و همین روضه به گریز می‌رسد که برای هر کتیبه دو گریز بیان شده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این کتاب این است که همه مطالب مستند است و منبع آن در پایین صفحه بیان شده است و سعی کردیم از منابع معتبر و اشعار و بیت‌های روضه‌ای اصیل در این کتاب استفاده کنیم.

حیدرزاده افزود: یکی از اهداف ما این بود که روضه و محتوای سالم و مستند به مداحان جوان بدهیم تا از نقل‌قول‌های نامعتبر پیشگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha