شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست ششم دوره کارگاهی گفت وگوی دینی در عرصه بین الملل

حوزه/ نشست ششم کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل در مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست ششم کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل با شرکت بیش از ۵۰ نفر از خواهران و برادران طلبه زبان‌دان و ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مبلغی استاد حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای سخنان خود به موضوع بحث که «گفت‌وگو با پیروان مذاهب مختلف در عرصه بین‌الملل» اشاره کردند و بیان داشت: دو نوع گفت‌وگوی را می‌توان بین ادیان و مذاهب شکل داد: یکی گفت‌وگو با هدف اثبات حقانیت دین یا مذهب خود و دیگری گفت‌وگوی اجتماعی. اولی بین دو طرف انجام می‌گیرد که هرکدام قصد دارند با مناظره، حقانیت دین خود را به اثبات برسانند.

وی افزود: ولی گفت‌وگوی اجتماعی بین دو یا چند مذهب یا چند دین برگزار می‌گردد. این گفت‌وگو به دنبال ایجاد و تنظیم روابط بین اطراف هست و به جهت تعامل بهتر و همزیستی انجام می‌پذیرد. گفت‌وگوی اجتماعی اهمیتش بیشتر است و اولی هم متوقف بر این گفت‌وگو است. اگر دومی نباشد، گفت‌وگو به جدال و نزاع می‌انجامد و آن فصل‌های مشترک را به حاشیه می‌برد.

عضو خبرگان رهبری گفت: اسلام به گفت‌وگوی بین توحید و شرک تمرکز دارد که این همان اثبات حقانیت است ولی گفت‌وگوی بین ادیان الهی باید اجتماعی باشد.

وی در ادامه به تقسیم‌بندی ادیان اشاره کرد و گفت: ما یک امت داریم و هر امتی شریعتی دارد؛ مانند امت اسلام یا امت مسیحیت و در درون هر امتی منهاج و مذاهبی وجود دارد و سپس به توضیح هرکدام پرداخت.

استاد حوزه علمیه در پایان به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha