یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست مشترک جامعه با آموزش و پرورش

حوزه/ نشست مشترک با حضور مدیران و معاونان آموزش دبیرستان‌های دخترانه استان قم و مدیران پذیرش جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و مدیر کل آموزش و پرورش استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست مشترک با حضور مدیران و معاونان آموزش دبیرستان‌های دوره دوم دخترانه استان قم و مدیران سنجش و پذیرش جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در تالار بیداری اسلامی برگزار شد.

جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با هدف تربیت بانوانی فرهیخته، اندیشه، عالم و مهذب تأسیس شد

سیده زهره برقعی، مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها در این نشست، با بیان اینکه هیچ مکتبی مانند اسلام بر اهمیت علم و مقام علم آموزی تکیه نکرده است، به اهمیت علم در دین مبین اسلام اشاره کرد و در ادامه اظهار داشت: جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با هدف تربیت بانوانی فرهیخته، اندیشه، عالم و مهذب که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ را الگو قرار دهند، تأسیس شد.

وی تصریح کرد: جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان بزرگترین حوزه علمیه بانوان در جهان به رشد همه جانبه طلاب در عرصه‌های مختلف معنوی، تربیتی، فرهنگی، مهارتی، خانوادگی، فردی و اجتماعی اهتمام ویژه دارد.

مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها به فعالیت‌های مراکز مهارتی، پژوهشی، خدماتی و رفاهی مختلف در کنار مراکز آموزشی پویا و پیشرو اشاره کرد و گفت: برای بانوانی که قصد ندارند در چارچوب برنامه درسی تحصیل کنند، حوزه آزاد و آموزش‌های کوتاه مدت برنامه ریزی شده است؛ همچنین سطوح مختلف علمی از سطح دو تا اجتهاد در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف در حال اجرا است.

برقعی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ هزار طلبه ایرانی و بین الملل از ۸۳ ملیت در جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها مشغول تحصیل هستند، گفت: دانش آموختگان جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها علاوه بر اینکه در این مؤسسه علمی حوزوی در مسئولیت‌های مختلف حضور دارند، در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و در سایر مراکز علمی و فرهنگی و آموزش و پرورش به عنوان مدیر کارمند و کارشناس مشغول به خدمت هستند.

معلمان در هدایت تحصیلی و شغلی بانوان نقش دارند/ لزوم تعامل و هم افزایی آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه

علیرضا رحیمی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍، عنوان کرد: ما در حال حاضر، می‌توانیم ادعا کنیم که سخت کار عالم در حوزه آموزش و پرورش است و از سوی دیگر، حوزه آموزش و پرورش، زیباترین و مقدس ترین کار است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به حساسیت و پیچیدگی کار در آموزش و پرورش، اظهار کرد: معلمان، مسئول هدایت دانش آموزان به سمت والاترین هدف آفرینش هستند.

رحیمی با اشاره به لزوم توجه معلمان به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یادآور شد: ما ۲۳ هدف عملیاتی و ۱۳۳ راهکار در این سند داریم و کار بسیار سنگین است؛ برای این که در کار موفق باشیم، لازمه آن این است که از ظرفیت‌های خود و ظرفیت‌های بیرونی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های بیرونی آموزش و پرورش بسیار بالا است و نمونه آن، حوزه‌های علمیه از جمله جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها است که می‌توانند ما را در مسئولیتی که داریم، همراهی کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: معلمان باید با ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه از جمله جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها آشنا شوند و از این ظرفیت‌ها به نفع دانش آموزان و نسل آینده بهره ببرند.

رحیمی با بیان اینکه معلمان در هدایت تحصیلی و شغلی بانوان نقش دارند، گفت: حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها است و روند کار در این مؤسسه علمی حوزوی، منطق بر اصول و اهداف انقلاب اسلامی است، بنابراین یکی از بهترین مراکزی است که می‌تواند در تحقق اهداف آموزش و پرروش کمک کند.

وی با اشاره به همکاری و تعامل جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با آموزش و پرورش، عنوان کرد: چند سالی است که طرح تبلیغی شمیم با همکاری جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها در برخی مدارس قم اجرا می‌شود، اما این همکاری‌ها و تعاملات باید گسترش پیدا کند و به صورت نقطه زن باشد.

مربیان یکی از مهمترین متولیان هویت ساز در نوجوانان هستند

در ادامه این نشست، بنت الهدی افشاری نژاد به موضوع «نقش مربی در آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان» اشاره کرد و گزارشی از آمار تغییر رشته در دبیرستان ها، مقطع کارشناسی، کنکور کارشناسی به کارشناسی ارشد و آمار افرادی که در رشته تحصیلی خود شاغل نیستند، ارائه داد.

وی به تبیین عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی، آسیب‌های انتخاب رشته و شغل در نوجوانان در حوزه فردی، اجتماعی و خانوادگی پرداخت و در ادامه با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، بر هویت سازی به عنوان اولویت مربیان تأکید کرد و اظهار داشت: وراثت و محیط از جمله عوامل مؤثر بر رشد، شخصیت و هویت نوجوان محسوب می‌شود.

مدیر کل امور تربیتی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه متولیان هویت ساز در نوجوانان شامل والدین، اولیاء مدرسه، وضعیت سیاسی جامعه، همسالان، رسانه، وضعیت اقتصادی و فرهنگی، شخصیت خود فرد و غیره هستند، تصریح کرد: امروز با تأخیر هویت در جوانان مواجه هستیم و وظیفه داریم برای دانش آموزان هویت بسازیم.

افشاری نژاد با اشاره به اینکه مدرسه و مربیان یکی از مهمترین متولیان هویت ساز محسوب می‌شوند، گفت: نقش مربی در شکل گیری هویت در حیطه‌های اخلاقی_ معنوی، شناختی_معرفتی، رفتاری و انگیزشی- عاطفی مورد توجه است.

وی در پایان، برای کاهش آسیب‌ها و مشکلات انتخاب رشته و شغل در نوجوانان به ارائه راه حل‌های پیشنهادی پرداخت و اظهار کرد: آموزش مهارت خودآگاهی و هویت سازی در دوره متوسطه دوم، آموزش مهارت جرئت‌ورزی و تصمیم‌گیری، افزایش اعتماد به نفس و ایجاد احساس کارآمدی، ارائه اطلاعات کافی از رشته‌ها و مشاغل، لزوم جلسات مشاوره تحصیلی در مدارس، لزوم استعدادسنجی، استعدادیابی و رغبت‌سنجی دانش آموزان قبل از انتخاب رشته، گفتگو با والدین در هنگام تحمیل نظر به دانش آموزان، ایجاد بینش درباره پیامدها و آسیب‌های انتخاب رشته نامناسب به دانش آموزان در جلسات کارگاهی و غیره می‌تواند در کاهش آسیب‌های ناشی از انتخاب رشته و شغل مؤثر باشد.

بهترین کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری است

علی اصغر اکبری متخصص روانپزشکی در حوزه نوجوانان و جوانان، به موضوع آسیب‌های اجتماعی در مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: طبق اسناد واضح علمی، مجوز تولید و مصرف مشروبات الکلی مبنای علمی ندارد و پرواضح است که این مجوز از دولت مردان غرب است نه مراکز علمی و دانشگاهی است.

وی افزود: از نظر روانپزشکی که متولی درمان اعتیاد است، ۱۰ نوع ماده اعتیادآور وجود دارد که یکی از آن‌ها مشروبات الکلی است؛ حدود چهل کتاب دانشگاهی و درسی درباره مشروبات الکلی مطالعه کردم و هیچ جایی ندیدم که به عنوان دارو و تجویز و توصیه مطرح شده باشد.

وی تصریح کرد: طی هر سال، مصرف زیان آور الکل موجب ۳ و نیم میلیون مرگ در جهان می‌شود، یعنی در ده سال گذشته ۳۵ میلیون نفر در اثر مصرف الکل از دنیا رفتند. کدام جنگ اینقدر کشته می‌دهد؟. در حالی‌که در طول یک سال، حدود یک میلیون نفر در دنیا بر اثر کرونا از دنیا رفتند.

وی با بیان اینکه بهترین کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری است، تصریح کرد: حوزویان نقش مهمی در اطلاع رسانی به عموم مردم دارند و اگر پای کار بیایند و اطلاعات مردم را افزایش دهند، از بسیاری آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌شود.

ایران الگوی کشورهای اسلامی است

لیلا تایلندی از دیگر سخنرانان این نشست بود که به بیان تجربه زیسته خود پرداخت و با بیان اینکه عوامل زیادی در تربیت نسل جدید دخالت دارد، اظهار کرد: من در سال ۱۳۸۹ فارغ التحصیل شدم و هشت سال در تایلند به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی پرداخت. در سال ۱۳۹۰ دوباره به ایران آمدم تا رشته تحصیلی سطح سه فقه و اصول بخوانم.

این طلبه جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها که هم اکنون مدیر مدرسه علمیه در کشور تایلند است، گفت: ما در بانکوک پایتخت تایلند، حوزه علمیه خواهران داریم که توسط طلاب جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مدیریت می‌شود و ارزش‌های اسلامی و هویت اسلامی را در جامعه منتشر می‌کنند.

وی با تصریح بر اینکه به حوزه علمیه خواهران امیدوار باشید، خاطرنشان کرد: ایران الگوی کشورهای اسلامی است و شیعیان نگاه مثبتی به کشور ایران دارند.

این طلبه جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها بیان کرد: برخی به فضای امروز نگاه می‌کنند و تصور می‌کنند که امروز جوانان اقبالی به حوزه ندارند، در حالی‌که اشتباه است، به عنوان مثال در تایلند، جمعیت شیعیان کیفی در سال‌های گذشته بسیار کم بود، اما با حضور مبلغان دینی و حوزویان در این کشور، هم اکنون هزاران خانواده شیعه کیفی در جامعه داریم که بر مبنای اخلاق و شریعت اسلامی زندگی می‌کنند و اینها نشان دهنده موفقیت حوزه‌های علمیه است.

در پایان این نشست، مدیران و معاونان مدارس با بخش‌های مختلف جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها آشنا شدند و سپس در جوار مزار شهدای گمنام این مؤسسه علمی حوزوی حضور یافتند و به ارواح طیبه شهدای والامقام فاتحه‌ای قرائت کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha