یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علی نقی

حوزه / مدیر مؤسسه کلامی احیاء همدان گفت: از رسالت‌های دانش کلام، دفاع از مرزهای اعتقادی در تقابل با هجمه رقیبان و مخالفان است که با شبهه افکنی و ایجاد خلجان‌های ذهنی سعی در تشکیک و ابطال باورهای حقه دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، نشست علمی روش شناسی نقد با تکیه بر کتاب مکتب در فرآیند تکامل توسط حجت‌الاسلام جعفر علی‌نقی امروز در انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه با همکاری مؤسسه کلامی احیاء برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی‌نقی در این نشست اظهار داشت: یکی از رسالت‌های دانش کلام، دفاع از مرزهای اعتقادی در تقابل با هجمه رقیبان و مخالفان است که با شبهه افکنی و ایجاد خلجان‌های ذهنی سعی در تشکیک و ابطال باورهای حقه دارند.

وی افزود: مذهب شیعه که تبلور یافته اسلام ناب است در همیشه تاریخ، آماج هجمه‌ها و اتهامات بی اساس قرار گرفته و در تقابل با این اتهامات و هجمه‌ها، عالمان شیعه پیوسته پیشگام دفاع از مکتب اهل بیت(ع) بوده‌اند و با مجاهدت علمی و فرهنگی به مصاف رقیبان و مخالفان رفته‌اند.

این پژوهشگر حوزوی، تصریح کرد: نقدنگاری و ردیه نویسیِ عالمان امامیه بر کتاب‌ها و اندیشه‌های ناراست، یکی از نمودهای انجام این رسالت مهم بوده که در ادوار مختلف، سهم به‌سزایی در مصونیت بخشی و تحکیم باورهای شیعی داشته است.

وی با بیان اینکه بررسی نقد و رده‌های آن‌ها نشان می‌دهد نقدها انواع مختلف دارد، که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

۱. نقد روشی (هم روش‌های تاریخی و هم روش استناد دهی و برداشت از روایات)

۲. نقد محتوایی:
۱.۲. نقد به مبانی (که مبانی معرفتی یک متن نقد می‌شود)

۲.۲. نقد به ادله (دلایل عقلی و نقلی یک ادعا مورد نقد قرار می‌گیرد).

۳.۲. نقد به لوازم و پیامدها (آثار نامطلوبی مثل منجر شدن به نسبیت، منجر شدن به نفی اعتبار روایات و امثالهم تبیین می‌شود و از این طریق ادعا باطل می‌شود)

۴.۲. نقد به تبیین تناقضات (کلام باید برخوردار از انسجام و هماهنگی درونی باشد، حالا اگر یک متن و سخنی اول و آخرش تهافت داشت، اعتبار علمی ندارد. (درونی مثل تناقض ادعاها و گزاره‌های درونی یک متن) ‌ و (بیرونی یعنی گزاره ادعایی با مسلمات دینی و عقلی منافات داشته باشد.)

مدیر موسسه کلامی احیاء همدان خاطرنشان کرد: کتاب مکتب در فرآیند تکامل یکی از آموزه‌های اعتقادی شیعه را زیر سوال برده و نیاز به نقد دارد که نقدهای زیادی نیز از سوی عالمان و نویسندگان بر آن نوشته شده که برخی نقد روشی و برخی نیز نقد محتوایی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این نقدها از همه انواع نقدها بهره برده شده است، گفت: بهتر آن است نگاهی مقارنه‌ای بین این کتاب و نقد نگاشته‌های آن صورت پذیرد تا نقاط قوت و ضعف ردیه‌ها معلوم گردد و اگر نکته‌ای مغفول مانده در یک کار گروه علمی نقد جامعی از آن انجام شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha