یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

حوزه/ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید فرهنگ‌های حوزه و دانشگاه را به رسمیت بشناسیم، گفت: توسعه با قانون محقق می‌شود نه با توصیه؛ اگر در پی محقق شدن وحدت حوزه و دانشگاه هستیم از مسیر قانون و مقررات پیش برویم تا اجرای آن منجر به ایجاد این وحدت شود، چراکه فرهنگ سالم هم از طریق قانون محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت «علم، حکمرانی و تمدن اسلامی» که امروز، ۲۷ آذرماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه هر سال به‌مناسبت شهادت آیت‌الله مفتح مراسم وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود و انتظار این است مطالبی که مطرح می‌شود عملیاتی شود، اظهار کرد: فرهنگ دانشگاهی با فرهنگ حوزوی وجوه اشتراکی و تفاوت‌هایی دارد؛ وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند هم‌افزایی نقاط مثبت و مؤثر فرهنگ‌ این دو نهاد است.

وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه هر کدام از این فرهنگ‌ها را به رسمیت بشناسیم، همان‌گونه که در جوامع بشری فرهنگ، قومیت و زبان‌های مختلف را به رسمیت می‌شناسیم. زیبایی جوامع بشری به فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و سلایق مختلف است، اما یک قشر فرهیخته زمانی به درجه‌ای از بلوغ می‌رسد که نقاط مثبت سایر اقشار و جوامع را مورد استفاده قرار دهد که از جامعه دانشگاهی و حوزوی نیز انتظار می‌رود نکات مثبت موجود در هر کدام از فرهنگ‌ها را مورد استفاده قرار دهد. انسان نباید همه چیز را تجربه کند، چراکه انسان عاقل از تجربیات دیگران استفاده می‌کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه علم تاریخ حکم می‌کند ما از سرنوشت گذشتگان درست عبرت بگیریم و برای نقاط ضعف گذشته مجدداً هزینه نکنیم، اظهار کرد: اهمیت و انتشار علم به این است که تجربیات اندیشمندان گذشته ثبت شود تا مجدداً عمر و سرمایه بشری صرف راه‌های رفته نشود؛ انسان می‌تواند هزاران عمر داشته باشد وقتی تألیفات، کتب و سخنرانی دیگران را فرا بگیرد؛ در حقیقت با این کار تمام تجربیات دیگران را در وجود خویش نهادینه می‌کند.

زلفی‌گل اضافه کرد: وحدت حوزه و دانشگاه مفهومش این است که دانشگاهیان از تجربیات موفق حوزه برای پیشبرد امور خویش استفاده کنند و حوزویان نیز از تجربیات موفق دانشگاهیان استفاده کنند؛ با توجه به اینکه هر کدام از این فرهنگ‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. البته باید توجه شود که توسعه با توصیه محقق نمی‌شود، توسعه با قانون محقق می‌شود و اگر در پی محقق شدن وحدت حوزه و دانشگاه هستیم از مسیر قانون و مقررات پیش برویم تا اجرای آن منجر به ایجاد این وحدت شود، چراکه فرهنگ سالم هم از طریق قانون محقق می‌شود.

وی بیان کرد: حتی اگر فرهنگ دانشگاهی و حوزوی تکامل داشته باشند باز هم باید از مسیر قانون پیش برویم؛ همچنین وظیفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه این است که چه راهبردهایی به‌کار بگیریم تا وحدت میان حوزه و دانشگاه محقق شود. آیت‌الله مطهری علم و ایمان را تفسیر کرده و فرمودند: دنیای سلطه درصدد این است علم و ایمان را در مقابل هم قرار بدهد، در حالی‌ که این دو بال پرواز و هم‌سو هستند.

زلفی‌گل با بیان اینکه ما در دانشگاه و حوزه به دنبال این هستیم که علم و ایمان را با هم عجین کنیم تا هم‌سو باشند، گفت: دنیای سلطه در پی این است که سیاست را از دین جدا کند، در صورتی که حوزه و دانشگاه و نظام به دنبال الگویی است که نشان دهد دین از سیاست جدا نیست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دنیای سلطه در پی این است کنترل‌های بیرونی را نهادینه کند، ولی فرهنگ دانشگاهی و حوزوی ما به دنبال این است که کنترل بیرونی را با کنترل درونی هم‌سو کند. دنیای سلطه جامعه را فقط از طریق قوانین و مقررات اداره می‌کند، ولی نظام جمهوری اسلامی معتقد است که برای اداره جامعه هم کنترل درونی و هم کنترل بیرونی لازم است که کنترل درونی همان ایمان، اخلاق، انصاف، معرفت، مروت، مدارا و شناخت حلال و حرام است.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید راهکارهای عملیاتی استفاده هم‌زمان از کنترل بیرونی و کنترل درونی را ارائه دهد، اظهار کرد: در فرهنگ حوزوی علاوه بر توجه به کنترل‌های بیرونی، کنترل‌های درونی و ایمان جدی‌تر است و در دانشگاه کنترل بیرونی و علم مورد توجه بیشتر باشد.

زلفی‌گل گفت: در این دوره از مدیریت وزارت علوم سعی ما بر این است تا قانونی برای وحدت حوزه و دانشگاه تعریف شود، چراکه از طریق قانون فرهنگ ایجاد می‌شود که به وحدت میان حوزه و دانشگاه برسیم؛ این قوانین منافع دو قشر را با هم گره می‌زند، باید برون‌دادهای علمی، آموزشی و پژوهشی مشترک با حوزویان و دانشگاهیان را براساس سیستم ترغیبی و تشویقی، ارتقا دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در آیین‌نامه ارتقای اساتید حوزوی و دانشگاهی باید به تحقیقات مشترک علمی، تحقیقاتی و فرهنگی نگاه ویژه‌ای شود، تصریح کرد: باید به طرح‌های تحقیقاتی مشترک بین حوزه و دانشگاه توجه ویژه شود و یکی از کارها و اقدامات تحقیقاتی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه این باشد که چه راهبردهایی را به‌کار بگیرم که برنامه منسجم، قابل اجرا و ارزیابی در زمینه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای اینکه علم و ایمان توأمان در جامعه دانشگاهی نهادینه شود باید راهکار ارائه دهیم و قطعاً با این اتفاق مطلوب، سرمایه اجتماعی نظام هم افزایش پیدا می‌کند. هر ساله به‌مناسبت شهادت آیت‌الله مفتح مراسمی برگزار شده و تمام می‌شود که این ظلم به شهید و ظلم به جامعه است.

زلفی‌گل یادآور شد: امیدوارم به‌واسطه ظرفیت بالای شهر قم و حوزه‌های علمیه غنی و قوی شاهد وحدت بیشتر میان حوزه و دانشگاه به‌صورت جدی باشیم و فرهنگ حوزوی و دانشگاهی به‌عنوان دو بال منجر به پروزار علمی عالمان و دانشمندان شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha