سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 1126090
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
حجت‌الاسلام دری

حوزه/ دبیر اجرایی چهارمین دوره همایش فقه هنر با بیان اینکه همایش چهارم با موضوع «فقه هنر و حکمرانی» در ۲۵ و ۲۶ بهمن در مشهد برگزار می‌شود، گفت: مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ دی ماه تمدید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مصطفی دری در نشست خبری چهارمین دوره همایش فقه هنر که در سالن جلسات مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، عنوان کرد: مدرسه اسلامی هنر در سال ۱۳۸۴ در عرصه های مختلف هنر و نسبت هنر با علوم اسلامی و انسانی فعالیت خود را آغاز کرد و تا امروز بیش از ۲۰ زیر مجموعه در حال فعالیت دارد.

دبیر اجرایی چهارمین دوره همایش فقه هنر ادامه داد: مدرسه فقه هنر بیش از دو سال است آغاز به کار کرده و مسئول ساماندهی روابط بین موضوع هنر و علوم اسلامی و حوزه علمیه است.

وی با بیان اینکه مدرسه فقه هنر در سه بخش آموزش، پژوهش و فعالیت‌های رسانه‌ای فعالیت دارد، گفت: در عرصه آموزش با راهنمایی‌های مدیر حوزه‌های علمیه کار طراحی رشته های مرتبط با فرهنگ، هنر و تمدن را آغاز کردیم و سال گذشته طلاب در مقطع سطح سه (کارشناس ارشد) در رشته‌های حکمت هنر، هنر اسلامی و فقه هنر پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: در بخش رسانه سایت مدرسه فقه هنر را داریم که رویدادهای مرتبط با مدرسه فقه هنر را پوشش می‌دهد همچنین مجلات الکترونیکی با موضوع فقه هنر را طراحی کردیم و سال گذشته مجله فقه نمایش و مبادی فقه هنر تولید شد و در دی‌ماه به صورت کامل رونمایی می‌شود همچنین چهار مجله الکترونیکی با موضوع فقه موسیقی، عناوین محرم در فقه هنر، مالکیت معنوی آثار هنری، فقه رقص و حرکات موزون در حال تولید است.

مدیر مدرسه فقه هنر در رابطه با فعالیت های پژوهشی گفت: علاوه بر پژوهش‌های کلاسیک، مقالات و پایان نامه هایی که دانش پژوهان به نگارش در می‌آورند همایش‌های ملی فقه هنر نیز برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام دری ادامه داد: اولین همایش در سال ۱۳۹۴ با موضوع فلسفه فقه هنر برگزار شد که این همایش با دیدار دست اندرکاران این همایش با رهبر معظم انقلاب و پیام مهم‌ و راهگشا ایشان همراه بود.

وی با بیان اینکه همایش چهارم با موضوع «فقه هنر و حکمرانی» در ۲۵ و ۲۶ بهمن در مشهد برگزار می‌شود، تصریح کرد: آیت‌الله علیدوست دبیر علمی این همایش‌ها هستند.

مدیر مدرسه فقه هنر با اشاره به اینکه در روز همایش از کتاب چکیده مقالات ارسالی رونمایی می‌شود، اظهار کرد: مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ دی ماه تمدید شده است. علاقه‌مندان می‌توانند عنوان و چکیده مقالات خود را از طریق نشانی الکترونیکی feghehonar@gmail.com به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

حجت‌الاسلام دری با اشاره به انتشار چهار جلد کتاب از مجموع مقالات همایش‌های ملی فقه هنر گفت: امروز مسئله سیاست‌گذاری و هدایت عرصه هنر منطبق با احکام اسلامی به دغدغه مشترکی در میان اصحاب فقه و هنر تبدیل شده و بر این اساس، چهارمین دوره همایش فقه هنر با موضوع میان‌رشته‌ای بین هنر و حکمرانی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: فقه هنر؛ سیاستگذاری و قانونگذاری، فقه هنر؛ حمایت از هنر اسلامی و مقابله با انحرافات، فقه هنر؛ نظارت بر اجرای قوانین و سیاست ها، فقه هنر و حاکمان، حکمرانی در هنر و فتوای فقهی، رسانه ملی و حکمرانی در عرصه هنر، شش محور اصلی این همایش است.

دبیر اجرایی چهارمین دوره همایش فقه هنر بیان کرد: در نشست‌های علمی که هر ماه با موضوعات فقه و هنر برگزار می‌شود تلاش شده که یک فقه پژوه و یک هنرمند به عنوان ناقد حضور داشته باشند و در همایش ها نیز این امر رعایت شده است.

وی با بیان اینکه حل موضوع همیشه فتوا به اباحه نیست، یادآور شد: رسالت فقه هنر، بررسی دانشی موضوعات است و این امر می‌تواند باعث حل مشکلات شود؛ برای مثال در مسأله برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی، به جای پرخاش و اتهام، باید ادله کراهت و حرمت در شهرهای مذهبی بررسی‌ دانشی شود.

مدیر مدرسه فقه هنر بیان کرد: برای فتوا باید تولید محتوا صورت بگیرد و در همایش ملی فقه هنر موضوعات رو به صورت استدلالی و فقهی بررسی می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha