دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1126104
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
اراک

استاد حوزه علمیه خواهران استان مرکزی گفت: کاشت ناخن از آرایش‌های نوظهوری است که به نوعی یک هجمه فرهنگی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، کرسی علمی ترویجی « تحلیل فقهی کاشت ناخن با نگاهی به مانع بودن آن برای طهارت » توسط مدارس علمیه تخصصی سطح ۳ و۴ اراک، برگزار گردید.

در این کرسی علمی_ترویجی خانم سمیه حسینی به عنوان ارائه دهنده به توضیح عنوان پرداخت و گفت:« کاشت ناخن از جمله آرایش‌های نوظهوری است که به نوعی یک هجمه فرهنگی محسوب می شود این نوع آرایش انواع مختلفی دارد، اما آنچه محل بحث است، نوعی از ناخن مصنوعی است که پودری یا ژله ای می باشد و به سختی برداشته می شود، به طوری که آب به زیر آن نفوذ نمی کند. مسئله مهم مورد پژوهش این است که آیا مانعی برای طهارت و عبادت ایجاد می کند یا خیر؟

وی در ادامه افزود: تعجیز عملی مکلف در وقت عبادت حرام است و شخص فاقد طهورین محسوب می شود و او می بایست عبادتها را بدون طهارت انجام دهد و بعد از بر طرف شدن مانع قضا کند.

سپس خانم معین السادات ناقد این کرسی علمی_ترویجی بیان کرد: می بایست ابتدا مانعیت مطرح می شد و بحث  مورد نظر علاوه بر تحلیل دلالی، از نظر سندی هم بررسی شود.

وی اظهار کرد: در این مقاله باید از فتاوا استفاده می شد.

در پایان خانم حسینی به برخی از اشکالات ناقد پاسخ دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجید IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    38 0
    بسمه تعالی با سلام عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها یک سوال دارم این گزارش شما چه بهره ای برای خواننده داشت?
    • عبدالله IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      39 0
      هیچی! درواقع، مردم عادی راه خودشون رو میرن، این بندگان خدا هم به این نشستها خوش و سرگرم هستند! یکی باید به این عزیزان یادآوری کنه که اول بروید پایه‌های اعتقادی مردم رو درست کنید که حلال و حرام دینی براشون اهمیت پیدا کنه، بعد بیایید بحث کنید که چی حلاله، چی حرام!
    • علینا الاحتیاط IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 22
      جناب عبد الله يعني مردم همه نسبت به مسايل ديني بي اهميتند؟! هيچی یعنی چه؟ آره بخشی از مردم هماره چنین بوده اند و هستند اما تعمیم خلاف واقعیت های مشاهد و ملموس هست و کذب. دقت کنیم.
    • به محتاط! IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      23 0
      منظور از هیچی، در پاسخ به جناب مجید بود که از دوستان خبرگزاری پرسیده بودند: «این گزارش شما چه بهره‌ای برای خواننده داشت؟» عرض شد که برای مردم هیچ بهره‌ای ندارد. چرا؟ به دلایل متعدد؛ اولاً زبان گفتاری این نشست و امثالهم، فرسنگ‌ها با زبان مردم فاصله دارد و صرفاً برای عده کمی از پژوهشگران مفید است؛ آن‌هم در صورتی که گزارش نشست درست و دقیق تنظیم و منتشر شود. متأسفانه تا عنوان یک نشست، «علمی» نهاده می‌شود، سخنرانان تصور می‌کنند که حتماً باید با کلمات قلمبه سلمبه یک‌سری اطلاعات و داده‌های علمی را به خورد خلق‌الله بدهند تا خدای ناکرده کسی در مقام والای علمی ایشان شک و شبهه‌ای نداشته باشد! که در این حالت، مردم عادی بهره‌ای از این نشست‌ها نخواهند برد و طبیعی است که توجهی هم به این اخبار ندارند. ثانیاً، باید بپذیریم که پایه‌های اعتقادی جامعه تضعیف شده و این صرفاً حرف بنده‌ی سراپاتقصیر نیست؛ سال‌ها قبل، علامه جوادی آملی دام‌ظله‌العالی خطاب به دست‌اندرکاران کنگره سیدعبدالحسین شرف‌الدین، خاطرنشان کردند: مرحوم شرف‌الدین در فضای فکری آن‌دوره، کتاب المراجعات را نیاز و اولویت فکری جامعه تشخیص دادند؛ امروز که بسیاری از مردم در اقصی‌نقاط جهان در توحید و نبوت دچار مشکلات فکری هستند، بدون اصلاح عقاید و تحکیم باورها در این زمینه‌ها، پرداختن به موضوع امامت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. این سخن حکیمانه‌ای است از یک مفسر عالی‌قدر قرآن کریم. در موضوع حاضر هم به شرح ایضاً عرض شد که اول باید پایه‌های اعتقادی را تصحیح و تحکیم کرد تا جوانان ما (که عمده مصادیق موضوع این نشست هستند) بدانند حلال و حرام الهی چه نقش و تأثیری در سعادت یا شقاوت دنیوی و اخروی آن‌ها دارد؛ و بعد بگوییم یکی از مصادیق محرمات مثلاً کاشت ناخن است. گفتن این سخن، نسبت دادن بی‌اعتقادی به همه‌ی مردم نیست. به برگزار کنندگان محترم این نشست (اگر این متن را می‌خوانند) پیشنهاد می‌کنم، به عنوان نمونه، به چند نفر از خانم‌هایی که ناخن کاشته‌اند، بگویند این کار حرام است؛ بعد واکنش آن‌ها را ببینند. اگر آن خانم‌های محترم بعد از اطلاع، اظهار تأسف و پشیمانی کرده و در پی اصلاح و جبران بودند، حق با شماست و تا می‌توانید از این نشست‌ها برگزار کنید؛ اما اگر توجهی نکردند، بدانید که حلال و حرام برایشان موضوعیتی ندارد، بروید پایه و اساس را درست کنید.
    • به «علینا الاحتیاط» IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      28 0
      سؤال: آیا همه‌ی مردم ناخن مصنوعی دارند؟ آیا همه‌ی مردم بی‌حجاب یا به اصطلاحِ ناصحیح ولی رایج، بدحجاب هستند؟ آیا همه‌ی‌ مردم جزو مرتکبین دیگر محرمات الهی هستند؟ یقیناً پاسخ تمام این سؤالات و پرسش‌هایی از این دست، منفی است؛ و طبیعتاً وقتی سخن از یک فعل حرام است و ناقدی می‌گوید ابتدا باید اهمیت حلال و حرام دینی را تبیین و پایه‌های اعتقادی مردم را تقویت کرد، بدیهی است که مراد وی از مردم، مرتکبین این محرمات هستند، نه همگان! بنابراین ایراد جناب‌عالی به نقد مطروحه، دقیق نبود. با تقدیم احترام
    • رضا IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      0 0
      جای تعجب است که عده ای از دوستان موضوع را زیر سوال می برند ،حالا تکلیف بانوان مومنه ای که بخواهند کاشت ناخن بکنند مشخص شده است
  • منتقد IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    13 0
    اگر شما فهمیدید که نتیجه چی شده به ما هم بگید.
  • جنون IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 19
    جنون جلوه گری آدمی را بیچاره می کند
  • ۱۰ IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 0
    کاشت ناخن هم مثل کاشت مو کاشت دندان کاشت ابرو کاشت گونه و انواع پروتز و اروتز ... برای زیبایی است هزینه آن هم بر عهده خودش بوده و تحت پوشش بیمه نیست