شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1126241
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
بانوان طلبه گیلان

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه شهید حسن حاج غفاری گفت: با رشد تک بعدی طلاب و حفظ محوری، رسالت‌های دیگر طلبگی نیز از جمله تبلیغ، تدریس و... با آسیب مواجه می‌شود. طلبه تا پژوهشگر نشود و توانایی شناخت مسئله و راهکار مواجهه و حل آن را نداند، در امر تبلیغ، تدریس و... نیز موفق نخواهد شد.

بهنوش مهتدی بناب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، عنوان کرد: مدرسه علمیه شهید حسن حاج غفاری که از سال ۱۳۹۲ تأسیس شده است در راستای ارتقای سطح عملی و مهارتی طلاب و متناسب با نیاز طلاب و سیاست‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برنامه‌های پژوهشی متعددی در سطح مدرسه، استان و کشور برگزار کرده است. مخاطب این برنامه ها اعم از طلاب و اساتید بودند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه شهید حسن حاج غفاری ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها، برگزاری همایش «انتظار امتداد عاشورا»، سیرهای مطالعاتی، نشست‌های علمی و تخصصی، کارگاه‌های پژوهشی_مهارتی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و آثار پژوهشی، مشاوره‌های پژوهشی، بازدید از مراکز و موسسات پژوهشی، شرکت در مجامع علمی، تشکیل هسته پژوهشی و... است.

وی گفت: به لطف خداوند و با زحمات اساتید و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر طلاب از همان سال‌های اولیه تأسیس مدرسه، طلاب حتی در پایه‌های اول حوزه در مسابقات پژوهشی و فراخوان‌ها و همایش‌ها حضور پررنگ داشتند و شاید بتوان گفت دانش‌پژوهان مدرسه در حدود ۶۰ همایش و مسابقه علمی شرکت کردند که قریب ۱۰۰ اثر پژوهشی فاخر از ایشان تا کنون در مسابقات پژوهشی موفق به کسب رتبه و حتی چاپ شده‌اند.

مهتدی بناب افزود: از جمله این موفقیت‌ها را می‌توان کسب رتبه‌های برتر در دو سال پیاپی در جشنواره استانی علامه حلی توسط چهار نفر از طلاب، همچنین پذیرش و چاپ مقالات در کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث، کنگره بین المللی علامه طباطبایی (ره)، کنفرانس بین المللی پژوه‌های دینی، علوم اسلامی، فقه و حقوق در ایران و جهان اسلام؛ همایش قرآن و مطالعات ادبی و اجتماعی، همایش بررسی آراء و اندیشه‌های تفسیری آیت الله جوادی آملی، همایش همدلی بررسی مسائل کرونا، همایش ملی فرهنگ با تأکید بر جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی کرونا، همایش نقش بانوان در دنیای معاصر و... نام برد.

وی تاکید کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب در مورد پژوهش فرمودند: «پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد.» بنابراین موضوعات پژوهشی باید در جهت نیازهای جامعه و مسئله محور باشند که بحمدالله طلاب و پژوهشگران این مدرسه از طلاب دغدغه مند نسبت به جامعه و موضوعات روز جامعه هستند و تمایل بیشتری نسبت به این دسته از موضوعات دارند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه شهید حسن حاج غفاری اظهار کرد: با توجه به چشم انداز حوزه علمیه خواهران و در راستای مرجعیت علمی حوزه علمیه خواهران در همه امور دینی، به ویژه در حوزه زن و خانواده، و همچنین نیاز جامعه سعی شده است موضوعات پژوهشی طلاب با کمک مشاوره‌های پژوهشی و برگزاری جلسات، کارگاه‌ها، نشست‌ها و رصد و معرفی همایش‌های مرتبط به این مسیر سوق داده شود تا پژوهش‌ها کاربردی و در جهت رفع نیاز جامعه باشند.

وی اضافه کرد: به فضل الهی اکثر مدارس در زمینه پژوهش فعالیت‌های خوبی دارند و مرکز مدیریت در عرصه گفتمان سازی پژوهش در مدارس موفق بود و هم اکنون شاهد پیشرفت و موفقیت‌های پژوهشی طلاب در عرصه‌های علمی_پژوهشی هستیم؛ اما هنوز تا فتح قله فاصله وجود دارد.

مهتدی بناب ادامه داد: به نظر می‌رسد برای داشتن خروجی مطلوب نیاز است که تحقیق و پژوهش در میان طلاب جایگاه واقعی خود را به دست آورد و این جهاد علمی به دغدغه اصلی طلاب، اساتید و برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران مرکز تبدیل شود. این امر مهم به برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه گذاری مادی و معنوی و حمایت از پژوهشگران از سوی مرکز مدیریت نیاز دارد.

وی یادآور شد: با توجه به لزوم وجود عنصر کیفت همراه با کمیت در آثار پژوهشی طلاب به نظر می‌رسد طلاب به ویژه در سطوح پایین‌تر (سطح ۲) برای اینکه با انگیزه و مهارت بیشتری مسیر مجاهدت علمی را بپیمایند بیشتر به حمایت‌های مادی و معنوی نیاز دارند. این حمایت‌ها با اعطای امتیاز برای پذیرش مقالات، چاپ مقالات پایانی طلاب در نشریات معتبر، امتیاز به اساتیدی که دروس خود را پژوهش محور ارائه دهند و کم کردن حجم دروس نظری و حفظی، تدوین کتب بروز آموزش پژوهش، توجه به پژوهش‌های میدانی، به کارگیری پژوهشگران و طلاب مستعد در امر پژوهش و ایجاد زمینه‌های شغلی برای پژوهشگران، ایجاد فرصت مطالعاتی و پژوهشی برای طلاب، اساتید و کادر مستعد و علاقمند به پژوهش و... است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه شهید حسن حاج غفاری عنوان کرد: حوزه‌های علمیه نیازمند اساتید توانمندی است که تدریس پژوهش محور داشته باشند و طلاب را به امر پژوهش تشویق کنند؛ ولی متاسفانه به دلیل حجم زیاد دروس، تکیه بر حافظه محوری و عدم توانمندی اساتید این امر مغفول ‌مانده است و طلاب مهارت کافی را کسب نمی‌کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم تصمیم اخیری که از سوی مرکز مدیریت خواهران در مورد واحدهای پژوهشی طلاب سطح۲ اتخاذ شده است، خلأها و کاستی‎های برنامه‌های گذشته را پر کند؛ اما با توجه به اینکه پژوهش و تحقیق یک مهارت است و مهارت با تکرار و تمرین به صورت فرایندی و گام به گام کسب می‌شود، به نظر می‌رسد اختصاص تنها ۱.۵ درصد واحدهای درسی به پژوهش و الزام طلاب به داشتن تنها یک مقاله در طول پنج سال، مهارت لازم را به ایشان منتقل نکند و این خلأ در شئون دیگر طلبگی نیز ظهور پیدا می‌کند و طلبه کارآمدی کافی را نخواهد داشت.

مهتدی بناب تأکید کرد: با رشد تک بعدی طلاب و حفظ محوری، رسالت‌های دیگر طلبگی نیز از جمله تبلیغ، تدریس و... با آسیب مواجه می‌شود. طلبه تا پژوهشگر نشود و توانایی شناخت مسئله و راهکار مواجهه و حل آن را نداند، در امر تبلیغ، تدریس و... نیز موفق نخواهد شد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه شهید حسن حاج غفاری گفت: با توجه به بیانات رهبری که یکی از اهداف پژوهش را رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری معرفی می‌کنند و همچنین چشم انداز مرکز مدیریت در مرجعیت علمی حوزه علمیه خواهران، لزوم حضور علمی بانوان مؤمن و متعهد در عرصه علم، کاری بایسته است که در واقع در راستای الگوی سوم زنان در نگاه مقام معظم رهبری است که در مرحله اول نیاز به شناساندن این مجامع به طلاب است و در مرحله بعد انگیزه‌دهی و حمایت مادی و معنوی از ایشان لازم است که در سوال قبلی مواردی از حمایت‌ها خدمتتان عرض شد.

وی اظهار کرد: ضمن تبریک هفته پژوهش بر تلاشگران عرصه علم و پژوهش، از زحمات مدیر مدرسه علمیه شهید حسن حاج غفاری خانم اسدپور و مسئولین مرکز مدیریت خواهران استان قم به ویژه معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم؛ خانم حیاتی تشکر و قدردانی می‌کنم که با راهبری‌ها و حمایت‌های خویش مسیر پژوهش طلاب را هموار می‌نمایند و از خداوند منان خواستارم جرعه‌ای از علوم ناب و دانایی را بر مجاهدان عرصه علم و پژوهشگران خستگی‌ناپذیر به ویژه طلاب خواهر بچشاند و آثار علمی ایشان را در مسیر اعتلای اسلام و ایران حسنه جاری قرار دهد و مُرکّب قلم‌هایشان را در زمره کسانی قرار دهد که مُرکّب قلمشان برتر از خون شهدا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha