یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پژوهش

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه تخصصی علمیه کریمه اهل بیت(ع) گفت: برخی طلاب پژوهش را یک کار فرعی و حتی اضافی می‌دانند و تغییر این نگاه بسیار مهم هست که به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله درک ضرورت پژوهش توسط طلبه، پژوهش محور بودن آموزش و بها دادن اساتید آموزشی به امر پژوهش، که نیاز به تعامل بخش آموزش و پژوهش مدارس دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اکرم قربانی قمی، عنوان کرد: پژوهش فرآیندی است که طی آن پژوهشگر به دنبال حل مشکلاتی است که به صورت مسئله درآمدند. در هر جامعه‌ای که به دنبال توسعه و پیشرفت هست پژوهش ضرورت دارد و زمانی که چشم انداز آن جامعه، افق تمدنی است و در پی بنیان گذاشتن تمدن نوین هست، اهمیت و ضرورت پژوهش دو چندان می شود. به گفته رهبر معظم انقلاب پژوهش، موتور پیشران هر توسعه و پیشرفتی در کشور است.

وی ادامه داد: الحمدلله کتابخانه مدرسه کریمه اهل بیت با ۱۶ هزار جلد کتاب، هم از نظر منابع مکتوب و و هم نرم افزارها از وضعیت خوبی برخوردار هست، اما با وجود این پاسخگوی همه نیازهای طلاب بخصوص طلاب سطح ۳مدرسه نیست. با توجه به مشکلات بودجه‎ای، به نظرم یکی از بهترین راه‌ها برای جبران این کمبودها، تعامل با کتابخانه سایر مدارس علمیه خواهران و همین طور کتابخانه‌های تخصصی است. همچنین راه اندازی پویش‌های نذر و اهدای کتاب هم می‌تواند بخشی از کمبودها را جبران کند.

معاون پژوهش مدرسه تخصصی علمیه کریمه اهل بیت(علیهاسلام) گفت: برای بازه زمانی هفته کتاب تا هفته پژوهش برنامه ها در قالب‌های متنوع در نظر گرفته شد، از جمله پنج مسابقه هفتگی کتاب، نشست علمی بررسی کتاب، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه دستاوردهای یکساله پژوهشی طلاب مدرسه، پویش کتابخوانی، معرفی تازه های کتابخانه، تقدیر از کتابداران و همچنین فعالان پژوهش، شرکت در کنگره علامه طباطبایی، برگزاری دو کارگاه پژوهشی و...

وی تاکید کرد: علاقه‌مند سازی طلاب به امر پژوهش، اولین گام هست، متاسفانه برخی طلاب پژوهش را یک کار فرعی و حتی اضافی می‌دانند و تغییر این نگاه بسیار مهم هست که به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله درک ضرورت پژوهش توسط طلبه، پژوهش محور بودن آموزش و بها دادن اساتید آموزشی به امر پژوهش، که نیاز به تعامل بخش آموزش و پژوهش مدارس دارد.

قربانی قمی افزود: از مولفه‌های اثرگذار دیگر روز آمد بودن و کاربردی بودن موضوعات پژوهش‌های طلاب است که می توان با رصد همایش‌ها، کنگره‌ها همچنین فراخوان مجلات علمی، از سویی و نیازسنجی مشکلات و مسائل خود طلاب، از سوی دیگر، تلاش کرد موضوعات مسئله محور برای مقالات و پایان نامه ها انتخاب شوند.

وی بیان کرد: آسان سازی پژوهش با استفاده از فناوری‌های روز یکی از دیگر از راه‌های این امر است همچنین عامل مهم دیگر، همراهی و راهبری طلاب در عرصه پژوهش توسط معاونان پژوهش و اساتید هست.

معاون پژوهش مدرسه تخصصی علمیه کریمه اهل بیت(علیهاسلام) در رابطه با دستاوردهای پژوهشی این مدرسه اظهار کرد: در سال گذشته از مجموع ۲۰ اثر که به همایش‌ها از جمله همایش ملی سیره شناسی علامه مصباح، همایش ملی مدعیان دروغین و جریان‌های انحرافی مهدویت در دوران معاصر و کنگره اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری ارسال شدند و ۱۱ اثر گواهی پذیرش دریافت کردند و دو اثر هم موفق به ارائه شفاهی در کمیسیون‌های تخصصی شدند.

وی در رابطه با راهکارهایی برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی گفت: صرف حضور در مجامع علمی از جمله همایش‌ها و کنگره‎ها و مواجهه با فضا و جامعه، علمی_ پژوهشی، تشویق و قدردانی از طلابی که در این مجامع، مشارکت علمی داشتند حتی اگر مقاله شان پذیرش نشده بود، سوق دادن پژوهش‌های طلاب در راستای مجامع علمی و راهبری ایشان تا رسیدن به خروجی مطلوب، مشارکت علمی و ارائه مقاله از سوی خود معاونین پژوهش و اساتید مدرسه در مجامع علمی، برگزاری نشست‌های علمی طلبه محور که ارائه دهنده و دبیر خود طلاب هستند، راه اندازی نشریه تخصصی داخلی ویژه مقالات پایانی طلاب، برپایی نمایشگاه از دستاوردهای پژوهشی طلاب ،دادن گواهی رسمی به طلاب جهت حضور در کارگاه‌های پژوهشی و کرسی‌های علمی ترویجی و کرسی‌های آزاد اندیشی از جمله این راه‌ها است.

قربانی قمی یادآور شد: اگر اهل پژوهش باشید مهارت پیدا می‌کنید که به موضوعات با نگاهی نقاد بنگرید و برای حل مسایل، خلاق باشید. تقویت روحیه پژوهشگری باعث پویایی ذهن می‌شود و هر لحظه زندگی، فرصتی می شود برای یادگیری بهتر و دوباره و حرکت در مسیر شدن و رشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha