شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
هم‌اندیشی تعمیق و اعتلای وحدت حوزه و دانشگاه

مسئول سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور در نشست هم‌اندیشی تعمیق و اعتلای وحدت حوزه و دانشگاه گفت: حضرت امام چند رسالت را برای این دو بیان کردند. اول دفاع از اسلام ناب محمدی، دوم دفاع از انقلاب اسلامی است زیرا ما بدون روحیه انقلابی نمی‌توانیم به قله‌ها نزدیک بشویم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست هم‌اندیشی تعمیق و اعتلای وحدت حوزه و دانشگاه از سوی سازمان بسیج اساتید در دانشگاه تهران با حضور دکتر محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب وروحانیون کشور و جمعی از دانشگاهیان کشور همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه در سالن شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی اظهار کرد: حضرت امام(ره) بعد از اتمام جنگ دستور تاسیس بسیج دو مجموعه علمی را دادند. حضرت امام چند رسالت را برای این دو بیان کردند. اول دفاع از اسلام ناب محمدی، دوم دفاع از انقلاب اسلامی است زیرا ما بدون روحیه انقلابی نمی‌توانیم به قله‌ها نزدیک بشویم. جلوگیری از نفوذ عقاید باطل در این دو مجموعه نیز رسالت دیگر این مجموعه‌ها است و باید راه‌های ارتقای این دو مجموعه را در نظر داشته باشیم و این که بحث ایجاد کارگروه‌های مشترک نیز باید در اهداف این دو مجموعه باشد.

دکتر مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور هم در این جلسه با گرامیداشت یاد شهدا گفت: این نشست با مشارکت بسیج اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به منظور ارائه راهکارها و راهبردهای تعمیق و اعتلای وحدت حوزه و دانشگاه است. شهادت شهید مفتح، نام این شهید را در کنار الهیات دانشگاه تهران روشن کرد. در ارتباط با مساله حوزه و دانشگاه، نقش شهید مفتح را به طور ویژه می‌بینیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور وحدت حوزه و دانشگاه را از تأکیدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: بسیج اساتید دانشگاه و مراکز آموزشی در کنار بسیج حوزه‌های علمیه اراده کردند و قرار است این امر را با همکاری یکدیگر پیش ببرند. ما امروز باید در راهبردها و نگرش‌ها بازنگری کنیم و با روش‌های جدید تحقق علم و دین شکل بگیرد. بنابر تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، یادگیری علم در کنار اخلاق و تربیت نفسانی برای بسیج اساتید در اولویت است.

رسالت‌های طلبه و دانشجوی بسیجی

در ادامه این نشست، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، گفت: در ابتدای یاد و خاطره شهید مفتح رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران را گرامی می‌داریم. سابقه وحدت حوزه و دانشگاه به اندازه سابقه انقلاب اسلامی است. اگر قرار است تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد، باید جنبه مادی و معنوی را در نظر گرفت. کمتر کسی به تعامل بین حوزه و دانشگاه‌ها انتقاد داشته است. یکی از غفلت‌های ما جدایی علوم دینی و غیر دینی است که به فرموده آقای جوادی آملی جدایی به این معنا وجود نداشته و تمامی علوم ما دینی است.

رئیس دانشگاه تهران گفت: گاهی اوقات در رویکرد وحدت حوزه و دانشگاه دچار خطا می‌شویم که به نظر می‌رسد از لحاظ ساختاری در این رابطه اقدامات مهم را اجرایی نکرده‌ایم. مسیر تعاملی، به لحاظ مطالعاتی مسیر دشوار و جان فرسایی است، زیرا پیوند حوزه و دانشگاه ظرایف بسیاری دارد که به آن باید توجه بسزایی کرد. ما از طریق بسیج اساتید و روحانیون می‌توانیم شیوه جدید و نو اندیشانه وحدت حوزه و دانشگاه را به سرانجام رسانده و اهداف خود را عملی کنیم.

وی تأکید کرد: نباید دو رویکرد جداگانه را در حوزه و دانشگاه در نظر بگیریم یعنی استاد حوزوی نباید فقط به علوم معنوی بپردازد و استاد دانشگاه هم نباید فقط به علوم مادی بنگرد. رویکرد درست این است که نگاه یکجا به این دو مسئله داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha