شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فرحزاد

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه هیچ ویروسی خطرناک تر از تکبر و خودخواهی نیست و عبادت ۶ هزار ساله ابلیس را در یک چشم بر هم زدنی تباه ساخت، گفت: غرور آنقدر خطرناک است که امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند؛ گناهی که اندوهگین‌ات کند، نزد خدا بهتر از کار نیکی است که به خودپسندی گرفتارت سازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به آثار صلوات بر محمد و آل محمد، تصریح کرد: جفاکارترین و بخیل ترین آدم ها کسانی هستند که نام محمد مصطفی صلی الله علیه و آله را بشنوند و صلوات بر ایشان نفرستند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه با بیان این که دو نوع عبادت داریم که برخی مبتنی بر آداب و شرایط زمانی و مکانی خاص تجلی می یابند، اظهار داشت: برخی از عبادات هیچ شرط و شروط و آدابی اعم از زمان، مکان، قبله و طهارت ندارند؛ پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرمایند؛ «خیر العبادة ما قل و سَهُل» بهترین عبادت آن است که هم کم و هم راحت باشد و قشنگ به دل بچسبد و طوری پیش نرود که انسان از عبادت زده شود.

وی به روایت «اِجتَهَدتُ فی العِبادَةِ و أنا شابٌّ ، فقالَ لی أبی: یا بُنَیَّ، دونَ ما أراکَ تَصنَعُ ، فإنّ اللّه َ عزّ و جلّ إذا أحَبَّ عَبدا رَضِیَ عَنهُ بالیَسیرِ» از امام صادق علیه السلام اشاره نمود و گفت: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند؛ زمانی که جوان بودم در عبادت سخت می کوشیدم؛ پدرم به من فرمود: فرزندم، کمتر از آنچه می بینم عبادت کن؛ زیرا خداوند عزّ و جلّ اگر بنده‌ای را دوست داشته باشد، به عبادت اندک او خشنود می گردد.

فرحزاد در تبیین تفاوت عبادات سنگین و آسان یادآور شد: عبادت های سهل و آسان را در همه جا و بدون شرایط می توان انجام داد و عبادت های سنگین، طولانی، خسته کننده و ملال آورده نیز ممکن است حالت زدگی ایجاد کند.

واجبات همچون نفس تازه اگر استشمام نشود روح می‌میرد

وی با تأکید بر این که نباید کاری کنیم دیگران به ویژه فرزندانمان از عبادت زده شوند، خاطرنشان کرد: امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند؛ دل های انسان همچون بدن است و در برخی از اوقات سرحال و به عبادت اقبال دارد و در برخی از اوقات نیز بدان پشت می کند، در این مرحله باید به انجام واجبات اکتفا نمود. چرا که عبادات واجب همچون غذای روح و نفس تازه، اگر استشمام نشود روح انسان می میرد، ولی مستحبات همچون دسری است که به زور و به حالت اکراه باشد، نتیجه برعکس خواهد داد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به نقلی از آیت الله بهاء الدینی پرداخت و با اشاره به این که مستحبات را باید زمانی که سرحال هستیم انجام دهیم، خاطرنشان کرد: غرور برجسته ترین آفت و آسیب‌ عبادت طولانی است؛ امام سجاد علیه السلام در فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق «وَ عَبِّدْنِی لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِی بِالْعُجْبِ»؛ توفیق بندگی بدون عجب و غرور را از خداوند متعال استعانت می‌کنند.

خطرناکترین ویروس عالم هستی

وی با بیان این که هیچ ویروسی خطرناک تر از تکبر، خودخواهی و منیت نیست، یادآور شد: تکبر و غرور عبادت ۶ هزار ساله شیطان را در یک چشم بر هم زدنی تباه ساخت؛ غرور آنقدر خطرناک است که امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند؛ «سَیِّئَةٌ تَسوؤُکَ خَیرٌ عِندَ اللّه ِ مِن حَسَنَةٍ تُعجِبُکَ» گناهی که اندوهگین ات کند، نزد خدا بهتر است از کار نیکی که به خودپسندی گرفتارت سازد.

فرحزاد در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین ویژگی عبادات کوچک با ثواب های بزرگ، صلوات بر محمد و آل محمد را برجسته ترین عبادت کوتاه با آثاری بزرگ توصیف نمود و ابراز داشت: ذکر یاد و نام خدا چون سبحان الله، الحمد الله و استغفرالله از عبادت های خیف و آسان با آثاری بزرگ است؛ تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز ذکری است که بدان سفارش زیادی شده و اگر با توجه بیان گردد، عاقبت به خیری را نصیب انسان می‌سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha