پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
نقد و بررسی کتاب

حوزه/ نشست علمی نقد و بررسی کتاب بررسی تحول و تطور مطالعات مهدوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین گودرزی نویسنده این کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، نشست علمی نقد و بررسی کتاب بررسی تحول و تطور مطالعات مهدوی با حضور حجت الاسلام والمسلمین گودرزی مدیر حوزه علمیه خواهران و نویسنده این کتاب به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام و المسلمین عبدی استاد حوزه و دانشگاه بعنوان ناقد بصورت آنلاین برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی گودرزی مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی با پذیرش دیدگاه علم بودن مهدویت بیان کرد : در باب علم مهدویت و فلسفه آن که بحثی خارجی و سنخ درجه ۲ علوم است بر اساس روش‌های علمی در این حوزه باید حول سه محور تحقیق شود،۱- مبانی مهدویت ،۲- روش شناسی مهدویت، ۳- تطور و تحول و سیر چگونگی و حالات یک علم.

حجت الاسلام والمسلمین گودرزی به معرفی کتاب بررسی تحول و تطور مطالعات مهدوی پرداخت و گفت: این کتاب اولین کتابی است که در زمینه تطور و تحول مطالعات مهدویت نوشته شده است ،در این کتاب پس از بیان مباحث مقدماتی همچون چیستی مهدویت پژوهی و فلسفه آن، چیستی تطور و تحول ،خاستگاه و پیدایش عقیده مهدویت در اسلام .

وی تصریح کرد : این کتاب به ادوار مختلف تقسیم شده است که در هر دوره ضمن بیان گزارش متون و منابع مربوط به هر دوره به عوامل تحول و تطور شرایط و زمینه‌ها و آثار و پیامدها در هر دوره پرداخته شده است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عبدی به نقد کتاب پرداخت و گفت: با توجه به دیدگاه شیعی در متن کتاب عنوان کتاب نیاز به اصلاح دارد در حالی که مهدویت به صورت مطلق بیان شده است و منابع استفاده شده بیشتر از اهل تسنن می‌باشد این موضوع نیاز به پردازش بیشتر دارد و حداقل به ۳ الی ۴ جلد کتاب نیاز است. و در پراکندگی بحث‌ها تطور و تحول کامل به چشم نمی‌خورد .

در ادامه مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی ضمن پذیرش و قابل اصلاح بودن برخی اشکالات جزئی اظهار کرد : با توجه به شرایط و امکانات و زمینه‌ها در زمان چاپ کتاب چون باید طبق شرایط و قوانین پژوهشگاه به تالیف کتاب پرداخته می‌شد با تغییر نام و زیاد شدن حجم کتاب که از ابتدا نظر خود مولف هم بوده موافقت نشده است.

وی افزود: در بخش چهارم که به فرامذهبی بودن اشاره کردید هدف از این بخش شروع و طرح مهدویت در دوره معاصر است به صورت فرامذهبی .
حجت الاسلام و المسلمین گودرزی در پایان خاطر نشان ساخت : ملاک‌ها و معیارهای تحول در خلال کتاب و فهرست کتاب قابل مشاهده است مهدویت در اهل سنت به صورت مستقل جای کار دارد و خود پروژه بزرگ است که نباید به آن می‌پرداختم همانند مهدویت در تفاسیر و نیز مهدویت در عرفا و متصوفه که جای کار علی حده دارد و نیز کار تطور و تحول مسائل مهدوی از اصل بحث خارج است چون از سنخ علوم درجه یک است و حال آنکه بحث ما از سنخ علوم درجه ۲ می‌باشد بررسی تطور مسائل مختلف مهدوی نیز از بحث ما خارج است.
کتاب «بررسی تحول و تطور مطالعات مهدوی» نقد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha