شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
چهاردهمین جلسه اخلاق  و نشست شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان در سال 1402

حوزه/ در چهاردهمین جلسه اخلاق و نشست شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان در سال ۱۴۰۲، ویژگی های دنیاطلبان در کلام امیرالمومنین علی (علیه السلام) بیان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، امروز در چهاردهمین جلسه اخلاق و نشست شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران یزد در سال ۱۴۰۲ ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت ام البنین (سلام الله علیها) به روایاتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره و بیان کرد : از رسول الله(صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمودند: «أکبَرُ الکبائرِ حُبُّ الدنیا ( کنز العمّال : ۶۰۷۴ )؛ بزرگترین گناهان، دنیا دوستی است.»

وی افزود: در کتاب گزیده حکمت نامه پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله ) روایات خوبی در باره دنیا جمع آوری شده است ، خوب است درباره دنیا به جمیع جهات آن نگاه کرد؛ در این روایت پیامبر اسلام بزرگترین گناه را دنیا دوستی می دانند زیرا این حبّ دنیا، ریشه تمام معصیت هاست چرا که اگر به همه نافرمانی ها ، ظلم و ستم‌ها ، خباثت ها و معاصی بنگریم متوجه می شویم که ریشه همه این ها حبّ به دنیاست .

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد اضافه کرد: در روایت دیگری، پیامبرگرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) در رابطه با دنیا و آخرت، تعبیر زیبایی دارند می فرمایند: "الدُّنیا وَالآخِرَةُ ضَرَّتانِ، بِقَدرِ ما تَقرُبُ مِن أحَدِهِما تَبعُدُ عَنِ الاُخری؛ دنیا و آخرت ، هووی یکدیگرند. هر اندازه به یکی از آنها نزدیک شوی ، از دیگری دور می شوی. لذا کسی که به آخرت نزدیک شود دنیا برایش کم ارزش خواهد شد و کسی که به دنیا نزدیک شود از آخرت دور خواهد شد.»

وی با اشاره به اینکه دنیا داشتن بد نیست بلکه دوستی و وابستگی به دنیا مذموم است، بیان کرد: از دنیا باید استفاده کرد و به واسطه آن، آخرت خود را آبادکرد؛ دنیا مزرعه آخرت است و ما باید سعی کنیم از دنیا برای رسیدن به آخرت توشه برداریم تا در آنجا بتوانیم به نعمت های الهی که برای بهشتیان در نظر گرفته شده است بهره مند شویم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در ادامه به صفات و ویژگی های کسانی که حبّ به دنیا دارند اشاره و بیان کرد: در روایتی ازحضرت علی (علیه السلام ) است که می فرمایند : «در شبی که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) به معراج رفتند در شب معراج از پروردگار متعال سوال کردند: ... ای پروردگار من! اهل دنیا چه کسی است و اهل آخرت کیست؟ خداوند به حضرت فرمود: اهل دنیا کسانی هستند که زیاد می خورند و زیاد می خندند و خوابشان بسیار و خشمشان نیز زیاد است ، رضایت آنان کم است و نه از کسی طلب بخشش می کنند و نه پوزش و عذر کسی را می پذیرند.در طاعت و بندگی خدا تنبل است و در ارتکاب معاصی گستاخ است.آرزو های دراز و طولانی دارد در حالی که مرگ او بسیار نزدیک است.»

وی در ادامه افزود: از ویژگی های دیگر دنیا دوستان این است که از نفْس خویش حساب نمی‏کشد؛ خیرشان کم؛ پر حرف هستند ؛ از خداوند کمتر می ترسند و در هنگام آسایش ناسپاسند و در هنگامی که دچار سختی و بلا می شوند بردبار نیستند. زیادِ مردم ، در نظر آنان اندک است؛ خویشتن را به کارهای ناکرده می‏ستایند، و ادّعای چیزهایی را می‏کنند که ندارند، و از چیزهایی سخن می‏گویند که آرزو دارند؛ و بدی‏های مردم را می‏گویند و خوبی‏های آنان را پوشیده می‏دارند.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی تصریح کرد: پیامبر(صلی الله علیه) از خداوند سوال کردند که ای پروردگار من! همه این عیب‏ها ، در اهل دنیاست؟!خداوند فرمود: « ای احمد! در اهل دنیا ، نادانی و کم‏خردی‏های بسیار است : در برابر کسی که از او دانش می‏آموزند ، فروتنی نمی‏کنند ، و خویشتن را عاقل می‏پندارند، در حالی که به نزد فهمیدگان ، مردمانی کم‏‌خِردند.»

وی در اظهار اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم از این دنیا برای رسیدن به آخرت توشه ای برداریم و ما در زمره کسانی قرار نگیریم که حب به دنیا دارند.

در پایان این جلسه ، هر کدام از معاونین به مسائل روز مدارس استان پرداخته و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha