سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تجلیل از پژوهشگران منتخب مرکز تحقیقات اسلامی  مجلس

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز اسلام شناسان و فقهای زیادی در حوزه های علمیه مشغول فعالیت هستند، ابراز امیدواری کرد که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بتواند از این ظرفیت به صورت جدی در حوزه‌های تقنینی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی مدرسی طباطبایی در مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران منتخب مرکز تحقیقات اسلامی اظهار کرد: نهادهایی چون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می تواند و باید نقطه و پل ارتباطی و سازمان یافته میان حوزه های علمیه، مراکز تحقیقاتی و نظام تقنین باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تأخیر شد و باید همزمان با شروع کار مجلس شورای اسلامی آغاز به کار می کرد. امروز به برکت فعالیت‌های این مرکز، شاهد تلاقی بیشتر فقه با مسائل اجتماعی در حوزه سیاستگذاری هستیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مدرسی طباطبایی بیان کرد: اینکه فقط تشخیص دهیم که در قوانین مغایرت شرع هست یا نیست کافی نیست، بلکه اینکه تحقیق شود که چه چیزی شرعی و درست است که جایگزین کنیم، لازم است، بنابراین جایگاه نهادهایی همچون مرکز تحقیقات مجلس حائز اهمیت است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز اسلام شناسان و فقهای زیادی در حوزه های علمیه مشغول فعالیت هستند، ابراز امیدواری کرد که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بتواند از این ظرفیت به صورت جدی در حوزه‌های تقنینی استفاده کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مدرسی طباطبایی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که با سرعت انجام شد، کارهای سخت افزاری و نرم افزاری زیادی باید انجام می‌دادیم البته در خیلی مسائل موفق عمل کردیم ولی هنوز تقاضاها و نیازهایی وجود دارد که از بعد نرم افزاری باید انجام شود و فقه و حکومت دینی وظیفه دارد که نسبت به آنها تدبیر بیندیشد و اگر خدای ناکرده خوب عمل نشود پیامدهای منفی مهمی در سطح جامعه ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه نهادهایی مانند مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای پویا شدن حوزه و به روز شدن مباحث آن موثر است، گفت: مراکزی همچون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یک تمرین برای فعالیت های جمعی است با حضور انواع کارشناسی ها است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: امروز حجم کارهای انجام نشده زیاد است و باید با سرعت بیشتری به سمت رفع مشکلات و مسائل برویم.

وی همچنین تقنین و قانونگذاری را امری تخصصی و مهم در کنار کنترل و نظارت دانست و گفت: قطعا در امور مربوط به قوانین باید جایی باشد که علاوه بر شورای نگهبان به صورت پیشینی به کمیسیون های تخصصی و نمایندگان مشورت دهد که این مرکز می تواند نقش پر رنگی در این جهت داشته باشد.

دکتر رفیعی آتانی: شورای فقهی بر فعالیت‌های علمی مرکز اشراف دارد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس هم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این مرکز گفت: این مرکز تاکنون بالغ بر ۴۰۰ طرح و لوایح اظهار نظر کرده و بیش از ۶۰۰ کارشناس حوزوی و دانشگاهی را به کمیسیون های تخصصی، کارگروه ها و جلسات مرتبط اعزام کرده است.

دکتر عطاء الله رفیعی آتانی بیان داشت: حضور کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس جهت بررسی طرح ها و لوایح در مجلس شورای اسلامی افتخار آمیز بود.

وی همچنین تهیه و انتشار بیش از ۶۰۰ گزارش علمی ناظر به مباحث مربوط به تقنین را از دیگر فعالیت های این مرکز ذکر کرد و گفت: حدود ۶۰ گزارش علمی مربوط به ۹ ماهه سال جاری می باشد.

رفیعی آتانی ادامه داد: شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بر فعالیت گروه ها و فعالیت های علمی مرکز اشراف دارد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین از حمایت های ریاست و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از این مرکز تقدیر کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی حمایت ویژه ای از این مرکز دارد، کارشناسان مرکز حضور بسیار فعال و تاثیرگذاری در کمیسیون های تخصصی دارند و بسیاری از موانع برای فعالیت های مرکز برطرف شده است.

در این مراسم حجج اسلام و آقایان دکتر حسینعلی بای، دکتر محمدعلی حاجی ده آبادی از گروه حقوق، دکتر علی آقا پیروز گروه مطالعات مدیریتی، محمد فائزی از شورای فقهی مرکز، دکتر علی غلامی و دکتر خوانساری از گروه فرهنگی اجتماعی، سیدتراب موسوی عارف گروه تولیدی و زیربنایی، دکتر احمد شاکرنژاد از گروه حکمرانی اسلامی، دکتر مهدی مظهر قراملکی از گروه اقتصاد و حسن وثوق زاده گروه سیاست تجلیل شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha