دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتاب

حوزه/ "مادر عشق" اثری به قلم عطیه سادات صالحیان که در مدح و رثای بزرگ بانوی اسلام و شیعه حضرت ام‌البنین(س) منتشر شده است.

به گزارش حوزه، به مناسبت فرارسیدن سیزدهم جمادی‌الثانی، سالروز وفات حضرت ام البنین(س) به معرفی یکی از کتاب های خواندنی درباره شخصیت ایشان پرداخته ایم.

در بخشی از این کتاب آمده است: "خواب دیده بود ماه و سه ستاره از آسمان جدا شدند و بر دامنش نشستند. خوابی که تعبیرش تولد چهار شیرمرد بود که پدرشان، بزرگی از خاندان نبوت بود و مادرشان قرار بود فاطمه بنت حزام باشد. "

داستان کتاب از همین خواب شروع می‌شود. فاطمه آشفته از خواب برمی‌خیزد و خوابش را برای مادرش، ثمامه، تعریف می‌کند. هم‌زمان، حزام که مشغول پذیرایی از مهمانی عزیز است، خبری برای فاطمه و ثمامه می‌آورد که نه‌تنها حال آن‌ها را دگرگون می‌کند، بلکه زندگی فاطمه را تا ابد با نور پیوند می‌زند. الحق که «مادر عشق» عنوان برازنده‌ای برای این کتاب است.

نویسنده در این اثر با بیانی شیرین و روان، داستان زندگی این بانوی بزرگوار را برای ما روایت می‌کند. زبان کتاب گرچه داستانی است، قوه خیال بسیار کم در آن دخیل است.

نویسنده همچنین در این کتاب از اطلاعات کتب تاریخی و روایی استفاده کرده و آنها را به ترتیب زمانی چیده و در واقع، آن برهه از تاریخ را از دریچه نگاه حضرت ام‌البنین(س) دیده است. از ورود فاطمه بنت حزام به خانه امیرالمؤمنین(ع) و دیدن جای خالی صدیقه طاهره(س) بگیرید تا جنگ صفین و قرآن به‌نیزه‌کردن دشمن و خون‌دل‌خوردن علی(ع) از یاران نادان خود؛ شکافته‌شدن فرق آن حضرت به دست شقی‌ترین خلق روی زمین؛ خون‌به‌جگرشدن امام حسن(ع) و شهادت ایشان؛ راهی‌شدن کاروان خاندان امام حسین(ع) به‌سوی مکه و بعدتر، به‌سمت کوفه و وداع ام‌البنین(س) با این کاروان و چهار پسر رشیدی که با خون دل برای چنین روزی بزرگ کرده بود تا فدا شوند به پای مولایشان، اباعبدالله؛ برگشتن کاروان بدون سالار شهیدان و تمام مردان خاندان، به‌جز فرزند بزرگوار امام حسین(ع) که باید می‌ماند و امامِ بعد از ایشان می‌شد. پس می‌توان تصور کرد که کتاب «مادر عشق» خود می‌تواند روضه‌ای باشد برای ایام عزای هریک از پنج تن آل‌عبا.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنده خدا IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    عشق و عشق و فقط عشق