شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام یحیی جهانگیری

حوزه/ حجت الاسلام جهانگیری همزمان با انتشار فراخوان آثار و مقالات جایزه شهید آیت الله سید محمدباقر صدر از زوایای مختلف، به اهمیت این جایزه و جایگاه علمی آن در عرصه بین الملل پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام یحیی جهانگیری رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری «حوزه» مبنی بر وجه تمایز جایزه شهید صدر با دیگر جوایز مانند جایزه کتاب سال حوزه، جایزه المصطفی یا جایزه علوم انسانی اسلامی، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند سازمان فرهنگ و ارتباطات نماد اقتدار معنوی نظام است، یعنی باید اقتدار معنوی نظام و یافته‌های معنوی نظام را در خارج از کشور نشان دهد و بگوید این قدرت نرم ماست، باید ببینیم که امروز چه یافته‌های انحصاری یا در واقع امتیاز ویژه‌ای جمهوری اسلامی دارد که در دنیا برای ما اقتدار می‌آفریند؟ جایزه شهید صدر می‌خواهد نقطه زنی کند و امتیاز ویژه و مزایای انحصاری ما را در عرصه بین الملل نمود دهد و فرصت حضور در ساحت جهانی را تمهید کند.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: وقتی به اسناد بالادستی نظام نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در بخش سیاست‌های کلی علم و فناوری گفته شده که باید مرجعیت علمی و فناوری در جهان را داشته باشیم، جایزه شهید صدر به دنبال پیش برندگی این مرجعیت علمی در حوزه‌ی علوم اسلامی انسانی است، همچنین در این سیاست‌ها به ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل آن به قطب علمی جهان ‌اسلام اشاره شده است، پس باید ببینیم که چقدر علوم انسانی اسلامی ما در ارتقای جایگاه علمی و فناوری ما تأثیر داشته اند؟ آمارها نشان می‌دهد این عدد خیلی کم و تقریباً هیچ است، اینجاست که جایزه شهید صدر در یک رقابت جدی دانشی یک آوردگاهی می‌باشد که نظریه‌پردازان در علوم انسانی اسلامی برای حضور در عرصه بین‌الملل رقابت کنند، به عبارت دیگر این جایزه یک آوردگاه رقابتی یا یک سکوی دانشی است که دانش‌ها و نظریات شایسته‌ای را که امکان حضور در عرصه بین الملل را پیدا نکرده‌اند، به این عرصه بفرستد.

سهم علوم انسانی اسلامی در تولید قدرت علمی کشور، در مقیاس جهانی، بسیار ناچیز است

وی گفت: انقلاب اسلامی به مثابه یک رویداد مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی بود اما اینکه پس از آن، این انقلاب چقدر سکو شده تا این اندیشه‌ به دنیا هم صادر شود و انقلاب را بسط جهانی بدهد، محل بررسی است. شگفت آور نیست، انقلابی که برخاسته از علوم اسلامی بود، پس از نیم قرن، هنوز علوم اسلامی در تولید قدرت علمی برای آن در ساحت جهانی نقش ندارد و از بُعد دیگر، سیاستگذاران علم هم در این مدت، هرگز به نقش قدرت ساز علوم اسلامی فکر جدی نکردند، اینجاست که هم انقلاب مدیون علوم انسانی اسلامی است که نتوانسته سکوی جهش آنها در عرصه جهانی باشد و هم علوم انسانی اسلامی که نتوانسته در رشد قدرت علمی سهم آفرین باشد، اگر العلم سلطان، پس نقش علوم اسلامی در تولید قدرت علمی کجاست؟. متاسفانه به علل مختلف تاریخی و با رفتارهای فکری، ما معارف اسلامی را علم نمی‌پنداریم، شهید مطهری برای اولین بار گفتند که معارف اسلامی هم جزو علوم هستند، لذا کتبی برای علم تفسیر و علم فقه نوشتند، بنابراین این‌ها به مثابه یک علم باید در دنیا حضور پیدا کنند.

متخصصین دانشی در علوم اسلامی، فرصت حضور دانشی داشته باشند، نه فقط تبلیغی!!

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم با بیان اینکه به علل مختلف حضور ما در عرصه‌ بین الملل حضور تبلیغی بوده است، خاطرنشان کرد: یعنی وقتی حتی یک اندیشمند حوزوی در خارج حضور می‌یافت، حضور او یک حضور تبلیغی محسوب می‌شود، در حالی که بسیاری از مبلغین در حوزه‌های مختلفی مانند فلسفه، فلسفه ذهن و علم کلام تخصص بالایی دارند، مخصوصاً پس از تحولاتی که در نظریه پردازی در علوم اسلامی پس از انقلاب رخ داده است، اندیشمندان زیادی در حوزه‌های علمیه، حرف‌های خوبی برای دنیا دارند، اینها سرمایه‌ها و دستاوردهای حوزه‌های علمیه و انقلاب اسلامی است، ولی او وقتی به بیرون می‌رفت این حرف‌هایش را نمی‌زد، یعنی در بیرون از کشور، حضور دانشی نداشت بلکه حضور تبلیغی داشت، یعنی به مثابه یک مبلغ حاضر می‌شد که البته این فقط یکی از وظایف اوست.

وی تصریح کرد: این انحراف تاریخی سبب شده که از یک ظرفیت بزرگ دانشی که در حوزه‌های علمی داریم در عرصه‌ بین الملل استفاده نشود، لذا بنده‌ نوعی حتی اگر دکتری و تخصصی در یک زمینه داشتم به عنوان مبلغ به خارج از کشور می‌رفتم و حضور دانشی پیدا نمی‌کردم، به نظرم حضور دانشی، بهترین تبلیغ است.

دانشگاه‌های دنیا به جای ما در حال ترویج روایت خود از علوم اسلامی هستند

وی اظهار کرد: جایزه شهید صدر به دنبال آن است که این خلأ تاریخی که اتفاق افتاده را پُر کند؛ جایزه شهید صدر به دنبال حضور در عرصه‌های آکادمیک است؛ او مخاطب خود را فقط شیعه نمی‌داند، شما وقتی نگاه تبلیغی دارید مخاطبتان به باورمندان محدود می‌شود، ولی اگر نگاه شما دانشی باشد حتی افراد غیر باورمند هم به سراغ شما خواهند آمد، بنابراین معتقدیم که در حوزه تبلیغ، علاوه بر معارف اسلامی، معالم اسلامی هم داریم که حوزه‌های دانشی و علوم هستند که مخاطبش فقط باورمندان نیستند و غیرباورمندان هم می‌توانند حرف‌های ما را در فلسفه و حقوق بشنوند چون ما برای دنیا حرف داریم.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: امروزه می‌بینیم چون ما فقط به حوزه‌ تبلیغی ورود کرده‌ایم و به حوزه دانشی اساساً به عنوان یک نیاز نگاه نکردیم، دیگران در ژورنال‌های دنیا درباره‌ مسائل اصلی مانند شیعه پژوهی، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، فقه و مسایل درجه‌ دوم مثل صلح، الهیات‌های مضاف و حقوق بشر مطالب زیادی تولید می‌کنند که ما اصلاً نیستیم، در واقع ما را دیگران روایت می‌کنند و لذا معلوم است که در اینجا تحریف اتفاق می‌افتد.

وی تأکید کرد: آمارهای غیبت ما تکان دهنده است، غیبت در کنفرانس‌های علمی دنیا در حوزه‌های مختلف، در دانشگاه‌های معتبر دنیا و رویدادهای علمی که در حوزه‌ اسلام برگزار می‌شود، بسیار پررنگ است، دلیل غیبت ما همان نگاهی است که ما خیال کردیم باید فقط حضور تبلیغی داشته باشیم و اساساً این عرصه را به مثابه یک فرصت برای خودمان ندیدیم.

فعال بین المللی یادآور شد: جایزه‌ شهید صدر به دنبال احیای این ظرفیت است و مثل جوایز دیگر فقط یک رویداد نیست و به مثابه یک جریانساز و مسیرساز عمل خواهد کرد و می‌خواهد مسیر متفاوتی را به روی علوم انسانی اسلامی باز کند، تا یک جریان بین‌المللی در این حوزه رخ دهد.

تولیدات دانشی در حوزه علوم انسانی اسلامی، نیازمند سکوی توزیع جهانی است

وی در پاسخ به سؤالی درباره نقش جایزه جهانی شهید صدر در ارتقای جایگاه علمی ایران به ویژه در علوم انسانی اسلامی، مطرح کرد: بر اساس همان مرجعیت علمی، ایران شاخص‌های خوبی را دارد اما می‌دانید طبق آمارهای معتبر مراکز داخلی و بین‌المللی بیشترین تولید ما در علوم فنی مهندسی و پزشکی است و سهم علوم انسانی اسلامی در این حرکت عدد زیر ۲ درصد را دارد، همین ۲ درصد را هم وقتی باز می‌کنیم می‌بینیم که بخش اعظم آن زبان شناسی، امور مالی و امور بانکی است و علوم اسلامی در آن نقشی ندارد، جالب اینکه می‌بینیم بیشترین دانشجو، بیشترین دانشکده و بیشترین عضو هیئت علمی و حتی بیشترین مجلات ISC کشور در حوزه‌ علوم انسانی اسلامی است، یعنی ما یک ظرفیت بزرگ سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و حتی تولیدی مجلات علمی-پژوهشی داریم.

وی یادآور شد: وقتی ISC را با ISI مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم در اولی بیشترین تولیدات ما در حوزه‌ علوم انسانی اسلامی است ولی در دومی، کمترینش در این حوزه است. این یعنی ما یک ظرفیت تولیدی جدی در داخل داریم که آن را فقط در مرزهای درونی خودمان اشتراک‌گذاری می‌کنیم، اساسا این تولیدات امکان تبدیل شدن به اقتدار معنوی برای جمهوری اسلامی ایران را ندارند، یعنی در ISI اصلاً حضور نداریم که دلیل آن به این برمی‌گردد که یا زبان بلد نیستیم یا اساساً اینها را به مثابه اولویت ندیدیم که من این دومی را مهمتر می‌دانم.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم یادآور شد: سومی این است که ابزارهای حضور در عرصه‌ بین‌الملل را نداریم و چهارمی اینکه آداب و شیوه‌های پژوهش آکادمیک را نمی‌دانیم، نتیجه این است که ما با یک دپوی سرمایه دانشی در کشور مواجه هستیم سرمایه‌ای که فقط بین خودمان می‌چرخد، این دور و تسلسل هرگز تبدیل به خط نموداری نشده که به هدف بیرون صادر شود، جایزه شهید صدر به دنبال این است که این حلقه را بشکند و نقطه انتهای این خط را عرصه‌ بین‌الملل بداند، نتیجتاً باید به روزی برسیم که در مجلات بین‌المللی دنیا حضور دانشی پیدا کنیم.

جایزه صدر به دنبال جانمایی حضور دانشی حوزه‌های علمیه در عرصه‌ بین الملل است

وی اضافه کرد: آماری که عرض شد فقط برای دانشگاه‌ها بود و حوزه علمیه را نگفتم، اما اتفاقاً مخاطب اصلی جایزه‌ شهید صدر حوزه‌های علمیه است؛ جایزه صدر به دنبال جانمایی برای حوزه‌های علمیه جهت حضور دانشی در عرصه‌ بین الملل است. در کنار جانمایی می‌خواهد راهبری کند و رقابت دانشی ایجاد کند و بگوید چه کسی میتواند این کار را بکند؟ و آخر اینکه بگوید برای حضور در این رقابت شما باید پیوست بین المللی داشته باشید، چرا که هر نظریه‌ای از شما امکان حضور در عرصه بین الملل را ندارد، لذا جایزه شهید صدر یک پالایشگاه هم هست و نظریات علوم انسانی اسلامی ما را که امکان حضور در عرصه بین الملل را دارند، پالایش و ویرایش می‌کند، راهبری جایزه به این معناست که بگوید این نظر شما اگر اینگونه بشود و فلان بخش هم به آن اضافه شود، می‌تواند در عرصه بین المللی جا باز کند.

مسئول جایزه شهید صدر اظهار کرد: نکته‌ خیلی مهمتر اینکه در علومی مانند نانو یا چشم پزشکی، هر چقدر بدویم باز هم ممکن است کشوری مانند آمریکا یا آلمان از ما جلوتر باشد، ولی آنچه در حوزه دانشی مزیت انحصاری ماست و دنیا آن را از ما می‌خواهد همین علوم انسانی اسلامی است، اینجا جای سرمایه گذاری ماست و اگر ما سرمایه‌گذاری بکنیم، اول خواهیم بود و آنها حتماً دوم و سوم خواهند شد، بنابراین جایزه شهید صدر یک منشور است که به صورت چند وجهی جریان‌سازی می‌کند، لذا من اسم این را می‌گذارم قدرت و مزیت انحصاری انقلاب اسلامی.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: در جهان جدید و حداقل در هزاره سوم یک نقطه عطف تاریخی رخ داده که غربِ پوزیتیویست در حال صحبت از دانش‌های آسمانی (divine sciences) است، در این دگردیسی که برای غرب و جهان اتفاق افتاده، فرصت بی‌نظیری برای اسلام ناب فراهم است، جایزه شهید صدر به دنبال رصد این فرصت، جانمایی ما در این فرصت جهانی و البته کنش فعال در آن است، در زمانی پوزیتویسم در دانشگاه‌ها حاکم بود و اصلاً به ما جا نمی‌دادند و می‌گفتند این حرف‌ها برای دانشگاه نیست، اما امروزه مراکز آکادمی دنیا در حال تأسیس کرسی‌های اسلام‌شناسی و ژورنال‌های اسلام‌پژوهشی هستند، باید جای خود را در این بازگشت تاریخی که به معنویت، دیانت و اسلام شده، پیدا کنیم و برای زیست مومنانه بشر نسخه خود را ارائه بدهیم.

وی افزود: امام خمینی(ره) می‌فرمایند حوزه‌های علمیه باید برای جوامع غیر اسلامی هم برنامه ریزی کنند، سؤال این است که چگونه می‌توانیم مسئله‌های جهان جدید را جواب بدهیم؟ برای مثال الحاد جدید چیست؟ و با آن چگونه باید برخورد کنیم؟ یا با انسان جدید (New Man) که الان در پروژه‌های غربی در حال رقم خوردن است، چه باید کرد؟ جایزه شهید صدر به دنبال این است که حوزه علمیه مواجهه عینی با مسئله‌های انسان معاصر داشته باشد، لذا یک هدف جدی هم دارد که عبارت است از جهانی شدن حوزه و یا به تعبیر دیگر «جهانی‌بینی» حوزه و اندیشمندانش.

جایزه شهید صدر، فقط سکوی صادراتی نیست که درگاه وارداتی و فهم سره و درست از مسائل جهانی است

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم با تأکید بر اینکه حوزه علمیه اگر می‌خواهد در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد، باید جهانی فکر کند، اظهار کرد: به تعبیر آیت الله العظمی جوادی آملی حوزه هر مسئله‌ای را که می‌خواهد پژوهش کند، نباید بین قم تا تهران را ببیند، حوزه‌ باید ببیند که امروز اخوان‌المسلمین با چه مسئله‌ای در جهان درگیر است؟ و چگونه می‌تواند یک بازیابی داشته باشد؟ یا در آمریکای لاتین انسان‌های معاصر از چه موضوعی رنج می‌برند؟ جایزه شهید صدر می‌گوید اگر قرار است حوزه، مرجعیت معنوی و معرفتی بشر باشد باید مرجعیت علمی بشر هم باشد، این مرجعیت وقتی رخ می‌دهد که شما مسئله‌های آن‌ها را هم بفهمید، وقتی شما درد آنها را نمی‌فهمی و آتئیسم او را به مثابه الحاد خودت معنا می‌کنید، چگونه می‌توانید با او مواجهه داشته باشید؟ جایزه‌ شهید صدر به دنبال تهییج و ترغیب حوزه‌های علمیه برای نظریه‌پردازی در مقیاس جهانی است. اگر جایزه شهید صدر به این برسد آن وقت نظریه‌پردازان ما در مقیاس جهانی مسئله‌ها را حل و ارائه خواهند داد.

پاسخ به حداقل یک مسئله جهانی از شاخص‌های مهم گزینش نظریه‌ها

وی گفت: برخی می‌پرسند که چرا حرف‌های غربی‌ها بلافاصله به داخل کشور ما وارد می‌شود ولی حرف‌های ما آن طرف نمی‌رود! باید بگوییم دلیلش این است که مسئله شناسی ما در یک شعاع کوچکتر انجام شده است، ما نمی‌توانیم برای بین‌الملل حرف بزنیم مگر آنکه بین‌المللی فکر بکنیم، ما نمی‌توانیم برای جهان حرف بزنیم مگر اینکه مسئله‌های جهانی را بفهمیم، لذا یکی از انگیزه‌های جدی جایزه شهید صدر، فهم مسایل جهانی است یا فهم مسئله‌ای در جهان که درد بشر باشد، لذا یکی از شاخص‌های نظریه‌پردازی برای ما این است که نظریه باید یک مسأله‌ جهانی یا یک مسئله‌ای را در گوشه‌ای از جهان پاسخ دهد و لذا در جایزه شهید صدر دو ساحت رقابتی داریم یک ساحت دانشی شامل ۸ بخش و ساحت دیگر، مسئله‌هایی که انسان معاصر در آن درگیر است، اگر کسی بگوید که برای این مسائل جواب دارد، جایزه شهید صدر از او تقدیر خواهد کرد.

حجت الاسلام جهانگیری ابراز کرد: به برکت انقلاب اسلامی مخصوصاً در دو دهه‌ اخیر با نهضت نرم‌افزاری و تولید علم یک جهاد تولید و نظریه پردازی در علوم اسلامی رقم خورده، ولی هرگز در عرصه‌ بین‌الملل وقوف پیدا نکرده، جایزه‌ شهید صدر جایزه‌ای در کنار جایزه‌های دیگر نیست بلکه امتداد جوایز دیگر است، یعنی اگر نظریه‌ای در جایزه فارابی، کتاب سال حوزه یا جایزه علوم انسانی اسلامی یا جایزه‌های دیگر برنده شد، جایزه‌ شهید صدر به دنبال امتداد بین‌المللی آن خواهد بود، این جایزه اتفاقاً کمبود عدم حضور آثار و نظریه‌ها در عرصه‌ بین‌الملل را پر کرده، به بیان دیگر ما به دنبال این هستیم نظریاتی که در بقیه جایزه‌ها مطرح می‌شود، پیوست بین المللی داشته باشند از آنها حمایت ‌کنیم و اگر این نظریات در این همایش‌ها، جایزه بردند دپو نشوند و بین خودمان نچرخند، سازمان فرهنگ و ارتباطات اینجاست که می‌تواند نقش خودش را بازی کند.

وی تأکید کرد: نکته مهم این است که اساساً تمدن بر مبنای دانش اتفاق می‌فتند و شما اگر در بُرد دانشی دنیا سهمی نداشته باشید چگونه می‌خواهید تمدن نوین اسلامی را بسازید؟ تمدن نوین اسلامی باید از پل دانشی عبور کند و این پل دانشی، اندیشه‌های زلالی هستند که در اسلام ناب تولید می‌شود و باید بسط بین‌المللی و نشر جهانی پیدا کنند.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم در پاسخ به این سؤال که چه شاخصه‌هایی در ارزیابی یک نظریه مناسب حضور بین المللی معیار خواهد بود، گفت: نظریه باید اولاً نو و معاصر باشد، ببینید یک نظریه‌ای مانند اجماع متعلق به شیخ طوسی در قرن چهارم، یک نظریه نو بوده ولی معاصر نیست، دوم اینکه این نظریه باید به حل یکی از مسائل جهانی در حوزه‌های مختلف مانند حقوق بشر و فقر کمک کند یا حداقل یک مسئله‌ای را در گوشه جهان حل کند و یا چند گام به پیش ببرد، سوم اینکه این نظریه به طور نسبی در اندیشه افراد متخصص در حوزه مربوطه، تأثیرگذار باشد به ویژه اینکه این افراد، چهره‌های علمی بین المللی باشند و به نظریه مورد بحث واکنش نشان داده باشند، جایزه شهید صدر یک رویداد صرف نیست، بلکه جریان‌ساز است و نظریه‌ای که شاخص‌های فوق را داشته باشد، به عرصه بین الملل معرفی می‌کند و شأنیت معرفی به عرصه بین الملل را دارد.

وی ادامه داد: چهارمین ویژگی این است که نظریه مربوطه برای تولیدات فکری جدید انگیزه بخش و الهام‌بخش باشد و طوری باشد که با معرفی آن به عرصه بین الملل، تولیدات جدید اتفاق بیفتد، پنجمین ویژگی نیز این است که دارای صورت بندی علمی و مقبول جهت طرح در مراکز علمی جهان باشد، چون یک نظریه ممکن است خیلی خوب باشد ولی قالب ارائه بین المللی نداشته باشد.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: ویژگی بعدی توجه به یک مسئله نوپدید و نوین است و اینکه به رخدادهایی که در دنیا اتفاق می‌افتد، توجه داشته باشد، شاخص بعدی این است که دارای مبانی مستحکم و منسجمی باشد و از چارچوب مشخصی برخوردار باشد، شاخص بعدی این است که جهت دهنده نگاه نسبی جهانی به سمت اسلام ناب باشد و وقتی این نظریه به دنیا ارائه می‌شود، خوانندگان متوجه شوند که اسلام، حرفی برای گفتن دارد، ویژگی آخر نیز این است که این نظریه، تولیدی باشد و یا دارای قدرت تبیینی مناسب باشد به طوری که به کمک آن بتوان پیش بینی یا تحلیل مناسبی از مسائل مرتبط داشت.

مسئول جایزه جهانی شهید صدر مطرح کرد: در مورد رشته‌های دانشی هم ۸ حوزه را بر اساس بومی‌سازی علوم انسانی اسلامی مشخص نموده‌ایم که عبارت هستند از: فقه، اصول و حقوق؛ فلسفه، کلام و دین پژوهی؛ اخلاق و عرفان؛ تفسیر، علوم قرآن و حدیث؛ سیره، تاریخ و تمدن اسلامی؛ تعلیم، تربیت و روانشناسی اسلامی؛ علوم سیاسی و اجتماعی اسلامی؛ مدیریت، حکمرانی و اقتصاد اسلامی؛ مطالعات خانواده و جنسیت که بر اساس رشته‌ها و شاخص‌های ارزیابی که بیان شد، کمیته‌های داوری شکل گرفته که آثار را داوری خواهند کرد.

سخن وزیر اوقاف مصر در مورد شهید صدر

وی در پاسخ به سؤالی درباره علت نامگذاری جایزه به نام شهید سید محمدباقر صدر، اظهار کرد: در کشور، جایزه‌های مختلفی وجود دارد که شهید صدر یکی از کسانی بود که جایزه‌ای به نام ایشان نبود، به نظر ما بین افراد مختلف کسی که کاریزمای لازم برای کاری از جنسی که ما می‌خواستیم را داشت، شهید سیدمحمدباقر صدر بود.

وی یادآور شد: ایشان فقط در فقه، اصول، فلسفه یا منطق کار نکرده‌اند بلکه در همه دانش‌های اسلامی حرفی برای گفتن دارند از طرفی چون شاخه‌های دانشی ما وسیع بود، ایشان گزینه خوبی بودند، نکته بعدی این بود که شهید صدر فردی نظریه پرداز است که این ویژگی برای جایزه‌ای که برندگان آن باید نظریه پرداز باشند لازم است، ضرب المثلی در بین عرب‌ها وجود دارد که می‌گوید کتاب‌ها در مصر نوشته می‌شود، در لبنان چاپ می‌شود و در نجف خوانده می‌شود، وزیر اوقاف مصر در جایی گفته که تنها کسی که شروع کرد و این روند را تغییر داد محمدباقر صدر است، بنابراین ایشان سکوی پرتاب دانش‌های اسلامی به فضای بین الملل بودند و جایزه‌ای که با این هدف راه اندازی شده باید اسمش با مسما مطابقت داشته باشد.

وی گفت: شهید صدر فردی است که بیشترین ارجاعات علمی به اندیشه او در جهان اسلام شده است، اگر قرار باشد که این جایزه در مقیاس جهانی حرکت کند باید یک شخصیت فراملی در محوریت باشد و شهید صدر پیوند دهنده دو حوزه بزرگ جهان ایران و جهان عرب و در واقع حوزه علمیه قم و نجف است، شهید صدر فردی است که هم با مدادش و هم با دماءش برای اسلام فعالیت کرد، البته جایزه شهید صدر فقط منحصر به اندیشه‌های ایشان نیست ولی به نام مبارک ایشان مزین شده است.

اندیشه‌های علوم اسلامی هم تست بالینی نیاز دارد

حجت الاسلام جهانگیری در پایان با تأکید بر حضور دانشی روحانیون در عرصه تبلیغ بین الملل، خاطرنشان کرد: در جایزه شهید صدر علاوه بر جوایز مالی، کار مهمی که انجام خواهد شد این است که نظریات برتر ترجمه شده و به دنیا معرفی خواهد شد، همچنین نظریات ارائه شده در جایزه شهید صدر، در دانشگاه یا مرکز مرتبط با نظریه مربوطه به صورت مستقیم توسط مبدع نظریه ارائه خواهد شد، یکی از آسیب‌های ما در علوم انسانی اسلامی این است که اندیشه‌های ما تست بالینی نخورده است، کدام نظریه ما در چین، هند، استرالیا یا آمریکا رفته و مواجهه عینی با مسائل پیدا کرده است؟ جایزه شهید صدر به دنبال این است که نظریات ما در میدان هم تست بالینی داشته باشد و بازخورد بگیرد.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha