دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله مصباح یزدی

در حالی رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند آیت‌الله مصباح عقبه تئوریک نظام است، حقیقتاً جای بسی تأسف است که برخی افراد منتسب به جبهه انقلاب اسلامی در دفاع مستدل و منطقی از آیت الله مصباح دچار انفعال و سکوت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در میانه‌ی سخنان صریح و البته دقیق چند روز پیش دکتر مهدی جمشیدی در نقد جریان حمله کننده به شخصیت و اندیشه مرحوم آیت الله مصباح یزدی که در مجموعه «فکرت» برگزار شد، آن چه ذهن نگارنده را بیش از پیش مشغول به خود ساخت ناظر به این پرسش بود که چرا در بین اشخاص منسوب به جبهه فکری و رسانه ای انقلاب اسلامی، کمتر عزم و اراده ای برای پاسخ به شبهات در این رابطه وجود دارد و این که به راستی در مواجهه با دستگاه عظیم جریان مقابل این همه انفعال!؟

راقم این سطور البته چشمان خود را بر روی معدود اقدامات ارزنده در دفاع مستدل از مرحوم علامه مصباح نبسته و تلاش های مخلصانه و دلسوزانه در این جبهه را می بیند اما سوال اینجاست که چرا باید مظلومیت عمار ولایت همچنان تداوم داشته باشد!؟

در حالی که برخی شخصیت های سیاسی و گاه دانشگاهی وابسته به یک جریان فکری و حزبی به بهانه های مختلف به دنبال القای شبهاتی در خصوص علامه و فکر و اندیشه او هستند و به عنوان مثال به طرح این دیدگاه می پردازند که افکار آیت الله مصباح با اندیشه ها و افکار امام و رهبری زاویه جدی داشته و حتی در تضاد با آن است، در این سوی ماجرا تحرک چندانی وجود ندارد.

یکی از نکاتی که در سخنان دکتر جمشیدی مطرح بود این که متأسفانه هیچ کس حتی شهید بهشتی به اندازه آیت الله مصباح در دوران پس از انقلاب مورد هجمه فکری و شخصیتی قرار نگرفته است؛ این در حالی است که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند آیت‌الله مصباح عقبه تئوریک نظام است و جای بسی تأسف است که برخی افراد جبهه انقلاب در دفاع از آیت الله مصباح دچار انفعال و سکوت شده اند.

در پاسخ اجمالی به یکی از شبهات رایج در این باره باید به تصریح بیان داشت که از نگاه مرحوم آیت‌الله مصباح، مردم هم در آغاز حکومت و هم در تداوم آن نقش کلیدی و اساسی دارند تا آنجا که به تعبیر دکتر جمشیدی و مستنبط از آرا و نظرات علامه، ایشان مدخلیت مردم در حکومت را سند شرعی می دانست.

مرحوم آیت الله مصباح در یکی از عبارات کتاب خود می نویسد: «اگر مردم موافق نباشند، حاکمیت دینی برقرار نمی‌شود؛ چراکه چنین حاکمیتی با قهر و غلبه تحقق نمی‌یابد» (حکیمانه‌ترین حکومت، ص۳۳۹).

همچنین در مستند «آن زمستان» که در مورد زندگی ایشان است، حضرت استاد در مورد نقش مردم تأکید می کند: «حرف خدا این است که ما زمینه را آماده کنیم، اما اینکه چه می‌شود، هرچه که مردم انتخاب کنند می‌شود... این سنت خداست که کارها با انتخاب مردم پیش برود، وگرنه می‌توانست کاری کند که یزید سکته کند و امام حسین(ع) شهید نشود، ولی این کار را نکرد.» (دقیقه ۵۱ تا ۵۵ مستند)

در پایان این نوشتار بسنده می کنیم به فرازی از سخنان حکیم فرزانه انقلاب؛ «یک نفر مثل آقای مصباح یزدی مورد هجوم تبلیغاتی قرار می گیرد. حرف رسا و منطق قوی و مستحکم هرجایی باشد آنجا را دشمن زود تشخیص می دهد. با مرحوم شهید مطهری هم همین جور برخورد کردند.»

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha