سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویر/ اجتماع بزرگ حوزویان و مردم قم به مناسبت  9 دی در مدرسه فیضیه

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه راهکار پیروزی در فتنه‌ها تبعیت از رهبر انقلاب است، گفت: ما در فتنه‌ها نگاه‌مان از ابتدای انقلاب تا امروز به ولایت فقیه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احتشام کاشانی پیش از ظهر امروز در اجتماع بزرگ مردم و حوزویان قم به مناسبت گرامیداشت سالروز حماسه ۹ دی که در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، با بیان اینکه دهه بصیرت و روز میثاق با ولایت بهانه‌ای برای بررسی این است که تا کجا آمده و برای عدم تکرار فتنه‌ها چه باید بکنیم، اظهار کرد: راه ایستادگی بر ارزش‌ها و مقابله با فتنه‌ها را باید از کلام اهل‌بیت(ع)، فقه و دین شناسایی کنیم.

استاد حوزه علمیه قم بصیرت را شرط نجات از فتنه ها دانست و ادامه داد: تاریخ پُر است از شخصیت‌هایی که به ظواهر عمل کردند اما در فتنه نتوانستند ولایت‌مدار باشند و کم نداریم کسانی که به اباعبدالله(ع) توصیه نرفتن به کربلا کردند به جای اینکه به ایشان بگویند که شما امام و حجت هستید و ما در مسیر شما هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین احتشام کاشانی خاطرنشان کرد: برخی در دوران امام حسین(ع) با یزید بیعت کرده یا ساکت بودند که تلقی بیعت می‌شد و آن‌ها نمی‌خواستند در کنار مولایمان امام حسین(ع) باشند و به خاطر همین هم می‌گفتند که چرا اهل حرم را با خود به کربلا می‌بری؟

وی از امام حسین(ع) به‌عنوان امام شاخص و چراغ هدایت نام برد و ادامه داد: بصیرت نکته‌ای اساسی و مهم است که در جریان کربلا هم وجود داشت؛ می‌توان عالم دین بود و درس دین خواند و در همین فیضیه از ظرفی که مصطفی فرزند امام آب خورده بود تلقی نجس بودن کرد، دل دریایی امام را خون کردند و به خاطر همین هم امام(ره) در منشور روحانیت برای اینکه در تاریخ بماند ذکر کرد و فرمود در دوران سیاهی، مصطفی از ظرف آب خورد و ظرف او را آب کشیدند؛ آن‌ها به قول امام متحجرین و مقدس‌نماهای احمق بودند.

بصیرت گذر از پوسته و رسیدن به هسته دین است

حجت الاسلام والمسلمین احتشام کاشانی با بیان اینکه بصیرت یعنی گذر از پوسته دین و رسیدن به هسته دین، گفت: اینکه ما اختلافات را متوجه شویم بسیار مهم است؛ در فیضیه عالم بزرگواری بود که بیش از یک سال و چند ماهی است به رحمت رفته، خودش برای بنده تعریف کرد که بعد از سخنرانی امام خمینی(ره) در فیضیه به محضر شخصیتی رسیدم و چند جمله از امام را برایش گفتم و او گفت که این سخنان همین حوزه را هم از ما خواهد گرفت!!!.

وی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) راه روشن انقلاب را به روی ما گشود، گفت: ایشان از مرگ نترسیدند و با شناخت لازم از دین، برای تحقق آموزه‌های دینی گام برداشتند.

احتشام کاشانی یادآور شد: ما در مقابله با فتنه‌ها نگاه‌مان از ابتدای انقلاب تا امروز به ولایت فقیه بوده است؛ خداوند بعد از انقلاب در ۱۲ فروردین ۵۸ یک امتحان خیر را رقم زد که آن هم آری به جمهوری اسلامی بود، البته ۲۰ روز بعد اولین رئیس ستاد مشترک ارتش یعنی شهید قرنی به شهادت رسید و دشمن استوانه فکری انقلاب یعنی شهید مفتح، شهید عراقی و شهید قاضی طباطبایی را از ما گرفت که آن هم امتحان الهی بود.

وی ادامه داد: همه را داشتن، هنر نیست و اگر قرار بود امیرالمؤمنین(ع) همه را داشته باشد، این‌قدر دشمنی علیه ایشان وجود نمی‌داشت که در محراب نماز هم شمشیر برفرق مبارک ایشان بزنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که از ۹ دی تا ۱۹ دی شخصیت‌هایی از جمله سردار دل‌ها و آیت‌الله مصباح که نماد بصیرت بود را از دست داده‌ایم، یاد و خاطره آنان را گرامی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین احتشام کاشانی بر ضرورت بصیرت افزایی و جهاد تبیین تاکید کرد و گفـت: بدون تبیین شاهد استمرار فتنه‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha