دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله محمد یعقوبی از علمای عراق

حوزه/ آیت الله یعقوبی اظهار داشت : حاضر شدن بر سفره عزادار، خلاف سنت پیامبر اکرم (ص) است و نباید مؤمنان با انجام این کار بر غم صاحب عزا بیفزایند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آیت الله شیخ محمد یعقوبی از علمای عراق با تأکید بر اینکه مؤمنان نباید با حاضر شدن بر سفره عزادار بر غم صاحب عزا بیفزایند، اظهار داشت: این رسمی است که با آنچه از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و از اهل بیت معصوم آن حضرت وارد شده منافات دارد چرا که سنت شریف بر خلاف آن دلالت دارد، یعنی سزاوار است بعضی از مؤمنان برای بستگان اموات غذا درست کنند تا تسلی خاطر آنان شده و تخفیفی در مصیبتی که به آن مشغولند گردد، همچنان که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با خانواده شهید جعفر طیار (رضوان الله تعالی علیه) انجام دادند که دستور فرمودند برای خانواده جناب طیار غذا تهیه گردد.

وی افزود: از همه مؤمنان می‌خواهیم که از این رسم پرهیز کنند و بر دوش خانواده متوفی، باری اضافه نگذارند؛ ممکن است یکی از بستگان متوفی صغیر باشد که در این صورت خرج کردن از اموال متوفی که صغیر در آن سهیم است، جایز نیست. حتی ممکن است بعضی از بزرگترها از خرج کردن در این ضیافت‌ها راضی نباشند که در این صورت، تصرف در مال آنها حرام است، علاوه بر این، گاه در هنگام پخت و پز، اسراف می‌شود به گونه‌ای که غذای زیادی به ظرف زباله روانه می‌گردد.

این عالم عراقی در ادامه تصریح کرد: لازم است مؤمنان از ارتکاب این گناهان خودداری کنند و اگر بستگان میت می‌خواهند برای کسب ثواب اطعام کنند، باید وعده‌هایی تهیه کرده و بین خانواده‌های نیازمند توزیع کنند تا کار نیک در جای خود انجام گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha