سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 1128476
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
مستند عمامه صورتی

اگر این مستند را ندیده‌اید و برای وقتتان ارزش قائلید، زمان صرف نکنید برای دیدن، چون عملا فاقد محتوایی است که ارزش وقت گذاری داشته باشد و صرفا همان حرفهای تکراری معاندین عفاف و حجاب به زبان جذاب رسانه ای از جنس مستند، بیان شده است؛ اما! اگر قبلا مستند را دیده‌اید ...

خبرگزاری حوزه | مستند عمامه صورتی را دیدم؛ هر کس در حوزه فرهنگ به معنای تخصصی فعالیت می‌کند مجبور است چیزهایی ببیند که گاه ارزش دیدن ندارند و کتابهایی بخواند که برای دیگران خواندنشان در بهترین حالت وقت هدر دادن است، اما متخصص مجبور است برای شناخت بیماری، همه چیز را به دقت بررسی کند؛ لذا توصیه می‌کنم اگر این مستند را ندیده‌اید و برای وقتتان ارزش قائلید، زمان صرف نکنید برای دیدن، چون عملا فاقد محتوایی است که ارزش وقت گذاری داشته باشد و صرفا همان حرفهای تکراری معاندین عفاف و حجاب به زبان جذاب رسانه ای از جنس مستند، بیان شده است.

اما!

اگر قبلا مستند را دیده‌اید پس از خواندن این مطلب، حتما دوباره تماشا کنید.

و اما آنچه مشاهده کردم:

روند کلی این مستند، دقیقا همان روند انقلاب جنسی بود.

انتخاب گزینشی قشر کوچکی از جامعه و تکرار مداوم گفتمان این قشر در هر سکانس با استفاده از جذابیت بصری حضور دختران و زنان زیبای نیمه برهنه به عنوان ابزار کار کسب نگاه در کنار حذف کامل دیگر اقشار جامعه، مگر در یک سکانس که هم‌گفتمانی با قشر گزینشی را به صورت کامل القا کند؛ این روندی است که کل سناریوی رسیدن به بستر ذهنی ای که مد نظر نویسنده و کارگردان بوده را رقم می‌زند.

در کل مستند، حتی یک نظر خلاف سیر گزینشی نمی‌شنوی! حتی یک جمله خلاف مسیر گزینش شده رد و بدل نمی‌شود.

در سکانس‌های به اصطلاح گفت‌وگوی آخوند با زنان نیمه برهنه به واقع هیچ گفتگویی شکل نمی‌گیرد و صرفا بیان یک‌طرفه‌ی ذهنیات نویسنده از زبان زنانی معلوم الحال است که به خورد مخاطب می‌رود.

در این نوع سناریو پردازی ماهرانه به قدری غرق برخی واقعیات و غیر واقعیات اقتصادی، می‌شوی که اختلاط حق و باطل در وهله اول به ذهن خطور نمی‌کند.

اما!

وقتی قوه ادراک انسان از فضای متهورانه اباحه گری در صحنه‌ها دور می‌شود، متوجه یک‌جانبه گرایی که با ابزار لذت بصری، سعی در تزریق ذهنی دارد، خواهی شد.

اما!
در نهایت آش به قدری شور می‌شود که گویا پس از بستن بقچه مستند، خودشان هم حس کرده‌اند بدجور زده اند به خط بی هویتی و مجبور شده‌اند به سختی یک پیام اخلاقی کاملا بی‌ربط به محتوای کلی مستند را به انتهای آن سنجاق کنند تا رنگ صورتی کثیف، بیشتر قابلیت انتشار پیداکند روی سفیدها.

همان بخش که صدای روی فیلم می‌گوید:

«تویی که میگی آخوندا برند و... چه تضمینی وجود داره که اگر مملکت دست تو بیفته دیکتاتور نباشی و...»

همین یک بخش را باید الصاق کرد به سکانس گفت و نگوی زنها با طلبه صورتی تا برداشت ذهنی مخاطب از مستند به جنبه ای از حقیقت متصل گردد.

و اما جمع بندی!

تحلیل محتوایی مستند عمامه صورتی در چند عبارت ذیل خلاصه می‌شود:

_ تاکید بر تضعیف ایمان و امید مردم با ابزار تکرار و پررنگ‌سازی حرفهای یک قشر کوچک و خاص و تعمیم آن بر عام جامعه

_ انکار فرازها و برجسته سازی فرودهای کشور

_ القاء بدبینی و نفرت مردم به ساختارها و مسئولان

_ تحریف حقایق و تصویرسازی غلط از واقعیات و حقیقت جامعه امروز

_ بن بست نمایی

_ حق انگاری باطل، با روکشی قابل قبول از تقبیح برخی از واقعیات و اختلاط حق و باطل

به گونه ای که در این ملغمه تشخیص درست، مختل شود.

اما سوال!

آیا تولید و انتشار چنین مستندی خودش پاسخی نیست برای آنان که می‌گویند در این مملکت آزادی نیست؟!

و اما تلنگر!

که کاش دلسوزان گفتمان انقلاب، پای درس دوستان دست اندرکار این مستند بنشینند که به واقع ماهرند در استفاده از ابزار هنر و صنعت فیلم سازی، برای ترویج اباحه‌گری و رسیدن به جامعه ای که در شهوت بی افسار خلاصه می‌شود .

و در آخر

آنچه در جریان مبارزه با مفاسد فرهنگی و اقتصادی مشاهده کردم:

اقتصاد و فرهنگ چنان در هم تنیده‌اند که حتی مغزهای یخ زده هم با کورسوی نوری از تعقل می‌توانند درک کنند این پیوند ناگسستنی است

همه مفاسد اقتصادی زیر بنای فرهنگی دارند و تمامی مفاسد فرهنگی با پیشینه و پسینه‌ی اقتصادی رقم می‌خورند چه از بعد فقر چه از بعد غنا و در این حقیقت شکی نیست.

لذا تمام کنید این بازی کثیف اقتصاد مهمتر است یا فرهنگ را تا یکبار بدون فرافکنی به هر دو حوزه و هم‌پوشانیهایشان بپردازیم به هدف حل مشکل به صورت واقعی.

مهری طالبی دارستانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    14 5
    نیمه برهنه؟؟؟ ابزار لذت بصری؟؟؟ یک جانبه گرایی؟؟؟ اون افرادی که به زور می‌خوان قانون حجاب اجباری رو برای سرکیسه کردن مردم تصویب کنند،وقتی طبق گزارش مجلس هفتاد درصد خانم‌ها حجاب عرفی ندارند، و به نظرتون کسی که با v.p.n اومده یوتیوب، درگیر این لذت‌های بصری میشه؟؟ در مورد توهین نیمه‌برهنه‌ای که استفاده کردید فقط درخواست فکر دارم که آیا شریعت اصلاً موافق اجبار کردن چیزی که در زمان پیامبر(ص) و امام علی(ع) هم نبوده شما می‌تونید نظر بدید؟؟؟
  • سید IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    4 1
    سلام و خدا قوت عزیز دلم با این ادبیات بر این نوع مستندها صحه می گذارید و در دید مرم جذاب تر وانمود می کنید بد دفاع کردن.....
  • صدرا IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 1
    نقدهایی وارد هست. اما حرف اصلی این مستند را نفهمیدید متاسفانه خانم متخصص. مستند در یک جمله : تغییر اولویت ها! و نفع عده ای از این موضوع. وجدان انسانی که گرفتار تعصبات نباشد، راحتتر میتواند این حقیقت را درک نماید.
  • AMY IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 0
    بحث حجاب مثل جنگ می مونه، مرد رو از نامرد مشخص می کنه، متاسفانه چون اکثر مردها در این بحث ذینفع هستند و حتی با پوشش های مثلا انقلابی و مذهبی هم دلشون با بی حجاب هاست و اونها رو استخدام می کنن چون معتقد هستند باید فضا تلطیف بشه، لذا فعلا جو این طور هست، این فضا قشری بی بند و بار و لذت طلب و بیمار رو تحویل جامعه می ده چه زن و چه مرد
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    1 5
    سلام از نظر این حقیر نقد به نسبت درستی بود که باید روی آن فکر شود و همینطور بر سر خشم نظری بی منطق صادر نشود از نظر بنده که مستند را تماشا کرده ام بله بسیار مشکلات مفهومی و محتوایی داشت و از نظر من هم بسیار دیدگاه بدی را به مخاطب وامیداشت از رای من استفاده نادرست و نابجایی از سخنان رهبری و امام خمینی (ره) در این مستند شده بود که گویی حتی دیدگاه قشر مذهبی جامعه را نیز به کل عوض میکرد و همچنین موضوع دیگری که بسیار به چشم میخورد آنکه در این مستند به ظاهر طرف موافق با روحانیون بود لیکن اگر کمی دقت کنید ، خیلی آرام و بدون خبر وجهه بسیار بدی از ایشان به خورد تماشاگران می‌رفت پس بنده کاملا با این اصل که مستند تناقض بسیار زیاد محتوایی را دارا بود موافق هستم و در کل توصیه میکنم با دیدن هر فیلم یا هر مستندی شروع به جنجال نکنید و حتی اگر با آن موافق هستید ، درباره متن و عنوان آن تحقیق کنید تا آگاهی کامل شما نسبت به مسائل آن حاصل شود